تبیان، دستیار زندگی
اغلب ما دوست داریم آدم های خلاقی باشیم. وقتی پدر و مادر می شویم هم دلمان می خواهد فرزندان خلاقی تربیت کنیم، عصر حاضر هم چیزی جز این از ما نمی خواهد. ابزاری به نام خلاقیت که نگذارد کودکمان از قافله پرشتاب تکنولوژی عقب بمانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بگذارید کودک تان خانه ای بسازد

راهکارهایی برای افزایش خلاقیت کودک

اغلب ما دوست داریم آدم های خلاقی باشیم. وقتی پدر و مادر می شویم هم دلمان می خواهد فرزندان خلاقی تربیت کنیم، عصر حاضر هم چیزی جز این از ما نمی خواهد. ابزاری به نام خلاقیت که نگذارد کودکمان از قافله پرشتاب تکنولوژی عقب بمانند.

فراوری:ه. منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
خلاقیت کودک

کودکان چقدر نیاز به فراگیری خلاقیت دارند؟ آیا لازم است از خردسالی به آنها آموزش خلاقیت دهیم؟ و بالاخره به چه روش یا روشهایی می توانیم به کودکان آموزش خلاقیت داد؟ حال معنای خلاقیت چیست که ما می خواهیم کودکان مان چنین ابزاری را داشته باشند.
خلاقیت، نوآوری است؛ یعنی فرد بتواند افكار و اندیشه ها را با هم تركیب كند و مفهومی نو خلق كند. تعاریف متفاوتی در مورد خلاقیت وجود دارد اما عمده این تعاریف معتقدند كه خلاقیت به تولید چیزی می انجامد كه اصیل و ارزشمند و نو است. منتهی خلاقیت مجموعه به كارگیری چند قوه است؛ هوش، پشتكار و توانایی تفكر متفاوت، مجموعا به خلاقیت  می انجامد. كودكان معمولا همه اینها را در كنار هم دارند اما در مسیر خلاقیت شان ممكن است با موانعی روبه رو شوند كه خیلی زود قوه خلاق شان ضعیف شود. ما چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت کودک تان پیشنهاد می کنیم.

چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت كودكان

مسیرها و راه های متفاوت را با كودك تان تجربه كنید. به طور مثال لازم نیست همیشه از یك مسیر سر راست و تكراری به خانه بروید، به او توضیح دهید كه این بار از مسیری تازه به خانه خواهید رفت

سؤالاتش را بشنوید

سعی كنید كنجكاوی كودك تان را برانگیزید، سؤالاتش را بشنوید و او را به سوی یافتن پاسخ هدایت كنید. این در عوض قرار دادن پاسخ در دست كودك است. برای كنجكاو شدن كودك ، لازم است كه او را در محیطی غنی قرار دهید. برای این كار نیازی به صرف هزینه و وقت خیلی زیاد نیست.
كافی است زمانی كه به مسافرت رفته اید یا حتی در حال عبور از یك خیابان هستید و یا زمانی كه به یك گردش آخر هفته ای به بیرون از خانه می روید، حتی حین پختن یك كیك یا درست كردن ناهار، كودك را با عوامل و وسایل مختلف آشنا كنید و بگذارید تا می تواند روی آنها تمركز كرده و با آنها وقت بگذراند. آنها را در چنین شرایطی از ترس آسیب دیدن، كثیف شدن و... محدود نكنید. به عنوان مثال یك كفشدوزك را به كودك نشان دهید و از او بخواهید خوب به آن نگاه كند، آن را روی دستش لمس كند. در چنین شرایطی مطمئنا كودك با سؤالات مختلفی روبه رو می شود؛ «مامان كفشدوزك نفس می كشه؟»، «بابا كفشدوزك هم غذا می خوره» ،«مامان كفشدوزك چطوری به دنیا میاد؟» و...

چیزهای نیمه تمام را تمام كند

قصه ها را از ابتدا تا انتها شروع به خواندن نكنید و بعد هم كتاب را ببندید و به كودك تان بگویید: «خب تموم شد، دیگه بخواب» یكی از تمرین های ایجاد تفكر خلاق در كودك این است كه از او بخواهید چیزهای نیمه تمام را تمام كند. مثلا داستانی را تا نیمه بخوانید و از كودك بخواهید برای آن یك پایان بسازد. نقاشی نیمه كاره ای بكشید و بخواهید آن را تمام كند. در جمع خانواده وقت هایی را به بازی جمله سازی اختصاص دهید، به این شكل كه نفر اول یك كلمه می گوید و نفر دوم باید كلمه ای به كلمه اول اضافه كند كه تركیب این دو كلمه معنی تازه ای بدهد و در نهایت با یك داستان یا جمله خلاقانه روبه رو خواهید بود.

کاردستی درست کند

درست كردن كاردستی های متنوع و مختلف تفكر و خلاقیت كودك را تقویت می كند. اسباب بازی هایی كه به كودك امكان درست كردن انواع كاردستی ها را می دهد ذهن خلاق كودك را تقویت می كند و حس سازندگی و خلق را در او پرورش می دهد.

سعی كنید كنجكاوی كودك تان را برانگیزید، سؤالاتش را بشنوید و او را به سوی یافتن پاسخ هدایت كنید. این در عوض قرار دادن پاسخ در دست كودك است. برای كنجكاو شدن كودك، لازم است كه او را در محیطی غنی قرار دهید

مسیر جدید را به او نشان دهید

مسیرها و راه های متفاوت را با كودك تان تجربه كنید. به طور مثال لازم نیست همیشه از یك مسیر سر راست و تكراری به خانه بروید، به او توضیح دهید كه این بار از مسیری تازه به خانه خواهید رفت. حتی بخواهید كه در انتخاب مسیر تازه به شما كمك كند و حدس بزند كه فلان راه به كجا ختم می شود. در این صورت هم تفكر كودك تقویت شده و راه می افتد و هم درمی یابد كه برای رسیدن به هدف راه های مختلفی وجود دارد.

بگذارید اتاقش را تزئین کند

یك كارتن بزرگ، مثل كارتن یخچال یا كارتن لباسشویی كه جادار و محكم باشد تهیه كنید و از كودك بخواهید آن را تبدیل به اتاق خودش كند. او از این كار لذت می برد. حتما خواهید دید كه چطور به در و دیوارش چیزهای مختلف آویزان می كند و برایش پنجره و دودكش می سازد. وسایلی را كه می خواهد در اختیارش بگذارید و بگویید كه در و دیوار اتاق جدیدش را می تواند هر طور كه دوست دارد تزئین كند یا روی آن نقاشی بكشد.


منابع:همشهری،معلم خلاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.