تبیان، دستیار زندگی
هر نوزادی که به دنیا می آید، همه اطرافیان اعم از اعضای خانواده، دوست، آشنا، همکار و همکلاسی، رسالت خود می دانند به والدین و نزدیکان نوزاد یادآور شوند که «زیاد بغلش نکنیدا، بچه بغلی می شه.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب باش بچه بغلی نشه!

روانشناسان كودك معتقدند نوزاد را باید در آغوش گرفت

هر نوزادی که به دنیا می آید، همه اطرافیان اعم از اعضای خانواده، دوست، آشنا، همکار و همکلاسی، رسالت خود می دانند به والدین و نزدیکان نوزاد یادآور شوند که «زیاد بغلش نکنیدا، بچه بغلی می شه.»

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
نوزاد ، مادر و فرزند

این جمله آنقدر در همه دید و ازدیدهای «قدم نورسیده» تكرار می شود كه والدین گمان می كنند یك قانون غیرقابل تغییر است. تازه مادران باورشان می شود بزرگ ترین بلا و مصیبتی كه ممكن است یقه وقت و انرژی شان را بگیرد، بغلی شدن بچه است و همه تلاش شان را می كنند كه با وجود خواست قلبی خودشان و گریه های نوزاد ، تسلیم نشوند و تا می توانند كودك را در گهواره یا تختش همراهی كنند و از در آغوش گرفتن او امتناع می كنند.

با نوزاد لجبازی نكنید

شاید شما هم از آن دسته والدینی هستید كه گمان می كنید از لحظه تولد باید عزمتان را جزم كنید تا كودكی لوس تحویل جامعه ندهید و یك انسان قوی و شجاع و خودساخته بارآورید. تصمیم شما قابل درك و ستایش است اما مطمئن باشید تا قبل از 14ماهگی نباید به كودك بیاموزید برای برآوردن خواسته هایی كه زبان تقاضایشان را ندارد به گریه های طولانی و جیغ های سرسام آور متوسل شود. او حتی تا قبل از 6 تا8 ماهگی شما را جدای از خودش نمی داند و شما را با خودش یكی می داند. پس بهتر است احتیاجات كودك تان را فورا برایش برآورده كنید.

آیا شما در حال تهیه كودك لوس هستید؟

اگر نوزادتان خیلی کوچک است حین در آغوش گرفتن او حتما از سر و گردنش محافظت کنید. اگر او را صاف و به حالت ایستاده بغل می کنید حتما با یک دست کمر او را نگه دارید چون نوزاد هنوز آنقدر بزرگ نشده که بتواند بدنش را سفت و شق نگه دارد

شك نكنید كه با درآغوش نكشیدن كودك و رهاكردن او به جیغ و فریاد زدن، از فرزندتان یك كودك لوس ساخته اید. چرا؟ چون كودك شما یاد گرفته كه برای خواسته هایش باید گریه كند و تا دست به مانور اساسی و جدی نزند، كسی به فریادش نمی رسد. شاید با خودتان بگویید: «آخه تا كی این بچه باید آویزون من باشه، من كار و زندگی دارم». باید به شما بگوییم كه اگر دلتان می خواهد بچه ای داشته باشید كه همیشه دچار ترس از دست دادن باشد و با احساس عدم امنیت و استرس رشد كند، او را به گهواره و تخت و زمین بسپارید. اما اگر آماده در آغوش كشیدن هستید، تا 14 ماهگی می باید هر زمان كه كودك نیاز به آغوش شما دارد، دریغ نكنید.

آیا بگذارم بغلش كنند؟

در آغوش كشیدن نوزاد لذتبخش است. همه نزدیكان دلشان می خواهد نوزاد شما را بغل كنند. اما والدین و تازه مادرهای حساس معمولا ترس ویژه ای دارند و دلشان شور می زند كه كودك را بغل بقیه بدهند. اما كودك شما نیاز دارد كه دیگران و اطرافیانش را بشناسد. این مسئله حائز اهمیت است. این بغل كردن ها به كودك شما عشق، احترام و امنیت هدیه می دهد.كاری كه شما باید انجام دهید امتناع از بغل كردن نیست بلكه رعایت راه های صحیح بغل كردن نوزاد است.

رشد عاطفی کودک

شاید باور نكنید كه در آغوش كشیدن كودك چه آثار عمیقی در روح و تربیت او دارد. ارتباط جسمی و عاطفی با كودك سبب افزایش اشتهای نوزاد می شود. به جز این، مقاومت او را در برابر عوامل عفونی تقویت می كند. رشد روحی، عاطفی و شناختی كودك بهتر اتفاق می افتد. كودكانی كه از صفر تا 2سالگی بیشتر در آغوش بوده اند و نیاز به بغل شدن در آنها ارضا شده است، تكلم بهتری دارند و از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند.

مادران فرزندان شیرخشكی

كودكانی كه به هر دلیلی از خوردن شیرمادر محرومند و با شیرخشك تغذیه می شوند نیاز بیشتری به در آغوش بودن دارند؛ چرا كه فرصت در آغوش بودن به خاطر شیرخوردن را از دست می دهند و برخی مادران، شیشه شیر را هم وقتی نوزاد در تخت خوابیده یا توی گهواره است به او می دهند اما این اشتباه است.

متخصصان چه می گویند؟

شاید باور نكنید كه در آغوش كشیدن كودك چه آثار عمیقی در روح و تربیت او دارد. ارتباط جسمی و عاطفی با كودك سبب افزایش اشتهای نوزاد می شود

نظر روانشناسان كودك و پژوهشگران، عكس نظر عامه مردم است. آنها معتقدند كه نوزاد باید بغلی باشد. نه فقط موقع شیر دادن كه در هر فرصت دیگری خوب است كه كودك در آغوش كشیده شود. یعنی كار درست این است كه نوزاد را در روزهای اول روی سینه مادر بخوابانید تا او صدای قلب مادر را بشنود و اگر مادر شرایط جسمی مناسبی ندارد، پدر این كار را انجام دهد و اگر پدر هم نمی تواند دیگر نزدیكان حتما او را در آغوش بگیرند.

چطور نوزاد خود را بغل کنید

به محض این که نوزادی متولد می شود انگار که مادر او به طور طبیعی می داند چطور باید فرزند خود را در آغوش بگیرد. با کدام دستش بچه را بغل کند و با چه دستی از کدام قسمت از بدن او محافظت کند. با این حال در آغوش گرفتن نوزاد باید ها و نباید ها و البته انواعی دارد که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می شود:
1. هرگز بچه را طوری بغل نکنید که دو دستان شما روی شکمش قرار بگیرد طوری که پا هایش آزاد باشد و به روبه رو دید داشته باشد. در واقع شما بچه را از شکم بغل کرده اید و دستان تان را دور شکمش حلقه کرده اید؛ کاری که باعث می شود ناخودآگاه فشار زیادی به شکم و معده نوزاد شما بیاید و در بلند مدت برایش دردسرساز شود. پس از چنین روشی بپرهیزید.
2. به منظور آرامش بخشیدن به نوزادتان راه خاصی برای بغل کردن او وجود دارد. در این روش باید از دست مسلط خود استفاده کنید. سر نوزاد باید کف دست مسلط شما قرار بگیرد و بقیه بدن او روی ساعد و بازوی تان باشد و حتی الامکان به بدن شما نزدیک شود. برای محافظت هر چه بیشتر از نوزادتان دست دیگر را روی بدن او حائل کنید تا در صورت نیاز از آن دست هم برای نگهداری بچه استفاده کنید.
3. در آغوش گرفتن گهواره ای برای مواقعی مناسب است که شما می خواهید فرزندتان را شیر بدهید. در این روش سر نوزاد شما باید روی بازوی تان قرار بگیرد. ساعد همان دست تان باید زیر بدن نوزاد قرار بگیرد. در عین حال باید پشت باسن فرزند خود را با کف دست نگه دارید تا کوچولوی شما در شرایط امن شیر بخورد.
4. دست مسلط خود را به حالت صندلی زیر باسن بچه قرار بدهید طوری که نوزاد روی دست شما بنشیند. دست دیگر را دور بدن نوزاد حلقه کنید بدون اینکه هیچ فشاری به بدن او بیاید و فقط جنبه محافظت داشته باشد. به این ترتیب نوزاد شما به فضای روبه رویش کاملا مسلط است و دید کافی دارد. البته این نوع بغل کردن برای بچه های بزرگ تر مناسب است که می توانند سر و گردن خود را کنترل کنند.
5. اگر نوزادتان گریه می کند و نق می زند با یک نوع خاص از بغل کردن می توانید او را آرام کنید. در این روش باید سر نوزاد را روی شانه تان بگذارید تا بچه به حالت خمیده در آغوش شما قرار بگیرد. در این حال با یک دست قسمت پایینی بدن او را نگه دارید و با کف دست دیگر از سر او محافظت کنید.
6. اگر نوزادتان خیلی کوچک است حین در آغوش گرفتن او حتما از سر و گردنش محافظت کنید. اگر او را صاف و به حالت ایستاده بغل می کنید حتما با یک دست کمر او را نگه دارید چون نوزاد هنوز آنقدر بزرگ نشده که بتواند بدنش را سفت و شق نگه دارد.



منابع:
همشهری دو - مریم کمالی نژاد/مجله شهرزاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.