تبیان، دستیار زندگی
چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟ چگونه طعم این عید رابرای آنها شیرین کنیم که تا آخر عمر مزه آن در دهانشان بماند و خاطراتش را یادآوری کنند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به واقعه غدیر با کودکان

چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟ چگونه طعم این عید را برای آنها شیرین کنیم که تا آخر عمر مزه آن در دهانشان بماند و خاطراتش را یادآوری کنند؟

امیرحسین منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
قصه غدیر

«غدیر» اساس دین اسلام و ثمره نبوت پیامبر (صلی الله علیه واله) است. پیام غدیر تعیین صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست، و خطابه غدیر زنده ترین سند «ولایت مطلقه الهیه دوازده امام علیه السلام» است. آگاهی کامل از شکل ماجرای غدیر،توجه عمیقی نسبت به خطابه غدیر و ضرورت یادگیری این قانون نامه بزرگ اسلام ایجاد نموده، و حفظ نسخه ای از آن کلام فراموش نشدنی از مهمترین روز تاریخ اسلام را لازم می نماید. پیامبر اکرم (صله الله علیه و اله) در غدیر خم از همه مسلمانان خواستند پیام غدیر را به نسل های بعد از خود و به هر کس خبر ندارند برسانند.

عید غدیر خم  چه روزی است؟

در سال دهم هجرت(1) به دستور الهی آخرین سفر پیامبر(صله الله علیه و اله) به مکه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه(علیه السلام) آغاز شد. در این سفر بیش از صد و بیست هزار نفر آن حضرت را همراهی می کردند، که در شرایط آن زمان سابقه نداشت.
بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد، همه حجاج از مکه خارج شوند و برای برنامه ای مهم در غدیر خم  که کمی قبل از محل جدا شدن کاروانها بود- حضور یابند. سه روز پس از پایان مراسم حج،سیل جمعیت به سوی غدیر حرکت کردند. با رسیدن به محل موعود،فرمان توقف از سوی پیامبر (صله الله علیه و اله) صادر شد و مرکب ها از حرکت ایستادند، و مردم پیاده شدند و هر کس جایی برای توقف سه روزه آماده کرد.
به دستور پیامبر (صله الله علیه و اله)،سلمان و ابوذر  و مقداد و عمار مکانی را زیر چند درخت کهنسال آماده کردند؛ و روی درختان پارچه ای برای سایبان قرار دارند. در زیر سایبان،منبری به بلندی قامت پیامبر از سنگ و روانداز شتران ساختند به طوری که حضرت هنگام خطبه بر همه ی مردم مشرف باشند.
هنگام ظهر، پس از ادای نماز جماعت پیامبر بر فراز منبر در سمت راست حضرت بایستد. قبل از شروع خطابه ،امیرالمومنین بر فراز منبر یک پله پایین تر در طرف راست پیامبر ایستاده بودند. پیامبر (صله الله علیه و اله) با صدای بلند در همان جایگاه فرموند:«هرکه من مولای اویم،پس علی مولای اوست. خدایا!دوستدارش را دوست و دشمنش را دشمن بدار.»(2)

حال در این روزها که عصر، عصر ارتباطات است و فرزندان ما در برابر هجمه های مختلف قرار دارند، چگونه کودکانمان را با پیام غدیر آشنا کنیم؟چگونه نسل به نسل پیام واقعه غدیر را منتقل شود؟ می توان با انجام کارهای ساده اما موثر،این واقعه را بیشتر به کودکان معرفی کرد.

معمولا سادات و بزرگان در این روز پول نو عیدی می دهند، در حالیکه بهتر است در این روز برای کودکان هدیه های ماندگار تهیه شود

یک کاردستی ساده

کارت تبریک دست ساز  برای عید یک راه خلاق برای کودکان است. این کار کمک می کند تا کودک علاوه بر انجام یک فعالیت هنری در کنار آن از المانهای واقعه غدیر در کاردستی استفاده کند. شما می توانید او را تشویق کنید تا در مدرسه به دوستان و معلمان خود این کاردستی دست ساز را هدیه دهد. همچنین شرکت در غرفه های خیریه و فروش کاردستی های آنها در این روز می تواند، برای آنها لذت بخش باشد. بچه ها معمولا حضور در کارهای دسته جمعی برایشان لذت بخش است،برای روز عید غدیر می توانید با مشارکت کودکان تان کوچه یا حیاط خانه و ایوان تان را چراغانی کنید. یادتان باشد برای خرید وسایل لازم باید نظر بچه ها بپرسید تا آنها مشارکت بیشتری داشته باشند. در حین انجام این کارها می توانید مسئله غدیر را در حد درک کودک به او توضیح دهید. خاطره سازی برای بچه ها در این روز می تواند برای آنها یاداور بهترین عید باشد. انجام فعالیت های کارهای هنری، ساخت صنایع دستی شامل رنگ آمیزی تصاویر، تکمیل یک پازل، جدول کلمات متقاطع مرتبط با واقعه غدیر، درک واقعه را برای کودک آسانتر می کند.

تئاتر متناسب با سن یک فعالیت ایده آل در این روز است. برگزاری یک تئاتر با موضوع غدیر با حضور کودکان کمک می کند تا فهم و بینش خوبی نسبت به این موضوع پیدا کند

هدیه ای برای بچه ها

یکی دیگر از آیین های این روز ، دید و بازدید سادات است. بهتر است سادات و بزرگان فامیل به کودکان یادگاری بدهند. معمولا بچه ها هدایایی را که می گیرند، فراموش نمی کنند. برای تزئین هدیه از کاغذهای رنگی استفاده کنید و مهری برای روز غدیر تهیه کنید و روی هدیه را مهر بزنید. معمولا سادات و بزرگان در این روز پول نو عیدی می دهند، در حالیکه بهتر است در این روز برای کودکان هدیه های ماندگار تهیه شود.

خرید لباسهای نو

یکی از علاقه مندی های بچه ها پوشیدن لباس نو است. لباس نو به آنها اعتماد به نفس  می دهد. تهیه لباس نو در این روز برای کودکان بسیار لذت بخش خواهد بود و در روحیه شان اثر گذار است. آنها هر زمان که این لباسها را می بینند و می پوشند به یاد روزی که لباس را خریده اند می افتند.

نمایشی از جنس زندگی

تئاتر متناسب با سن یک فعالیت ایده آل در این روز است. معمولا روز عید غدیر مدارس جشنی برپا می کنند. چه بهتر این کار را با مشارکت بچه ها انجام دهند. برگزاری یک تئاتر با موضوع غدیر با حضور کودکان کمک می کند تا فهم و بینش خوبی  نسبت به این موضوع  پیدا کند.

پی نوشت:
1)بحارالانوار:ج21ص360

2)الطبرانی، أبو القاسم سلیمان بن أحمد الطبرانی؛ المعجم الأوسط، القاهرة ، دار الحرمین، 1415ه.ق، ج2ص 24


منابع:
راه علی علیه السلام/نویسنده:آیتالله سید رضا صدر،ناشر موسسه بوستان کتاب
خطابه غدیر،انصاری محمد باقر.-تهران انتشارات تک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.