تبیان، دستیار زندگی
اگر کیف لیمویی رنگ خواست نگویید نه، زود کثیف می شود، سرمه ای بخر، بگذارید لوازمش را دوست داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی مدرسه برای سال اولی ها


اگر کیف لیمویی رنگ خواست نگویید نه، زود کثیف می شود، سرمه ای بخر، بگذارید لوازمش را دوست داشته باشد.

مدرسه

فرزند شما امسال وارد هفتمین سال زندگیش شده و باید به مدرسه برود، تصور می کنم استرس شما، از او بیشتر است، بالاخره او وارد مرحله دیگری از زندگیش شده و شما دوست ندارید که از او جدا شوید و مسلما او هم نمی خواهد تا ظهر خوابیدن، بازی با اسباب بازی هایش ، آغوش پر مهر مادر و ... را بگذارد و یونیفرم مدرسه بپوشد و هر روز صبح آفتاب نزده به مدرسه برود. اما مگر می شود جلوی پرواز کبوتر را گرفت، باید همراهش باشید و قدم به قدم پرواز را یادش دهید، درست و دقیق. او یک کلاس اولی است.

با فرزندتان در رابطه با مدرسه رفتن صحبت کنید: تلاش کنید از چند ماه قبل در مورد مدرسه و مسائل مربوط به آن با او حرف بزنید و مزایای آن را پر رنگ کنید، مثلا: سواد یاد می گیری، دیگه می تونی کتابهاتو خودت بخونی، یک عالمه دوستای جدید پیدا می کنی، راستی بهت گفتم زنگ ورزش هم دارین و می تونی با بقیه توپ بازی کنی؟ دوست داری بیشتر بهت خوراکی بدم تا با دوستای جدیدت بخوری؟ می دونی معلمتون چقدر مهربونه؟

بعد از خاطرات خوب و با مزه خودتان برایش بگویید و سعی کنید دنیای مدرسه را برای کودکتان شیرین و دوست داشتنی کنید.سپس از او سوال کنید تا بفهمید چه چیزهایی در مورد آن می داند تا اگر احیاناً برداشت غلطی پیدا کرده اصلاح شود. تلاش کنید سوالات او را به صورت صحیح و منطقی پاسخگو باشید. اگر کودک قبلاً مهد کودک رفته باشد پرداختن به این موضوع راحت تر است.البته بهتر است پرداختن به این موضوعات خیلی زودتر از موعد نباشد زیرا باعث اضطراب بیشتر می شود. گام مهم دیگر این است که جهت آشنایی بیشتر کودک با مدرسه برای او داستان ها و کتاب هایی را بخوانید که موضوع آن ها درس ،مدرسه رفتن ، انجام تکالیف به موقع، پیدا کردن دوست خوب در مدرسه، دستشویی رفتن در مدرسه، احترام به معلم و ...است.

پیشاپیش فرزندتان را با محیط و فضای مدرسه آشنا کنید. اگر کودک چند روز مانده به شروع و بازگشایی مدارس با محل و فضای فیزیکی مدرسه آشنایی پیدا کرده باشد در مواجهه اولیه دلهره کمتری احساس می کند

لوازم مدرسه را جذاب کنید: از عواملی که باعث ایجاد شور و ذوق مدرسه رفتن می شود خرید لوازم و وسایل مدرسه از جمله کیف، کفش، لوازم التحریر و... است. در ارتباط با این موضوع به سه نکته توجه کنید:

الف) از خرید وسایل جذاب که انگیزه بیشتری ایجاد می کند استقبال کنید (مثلاً پاکن عروسکی)

ب) در خرید لوازم از نظرات فرزندتان کمک بگیرید و به او حق انتخاب دهید، مثلا اگر کیف لیمویی رنگ خواست نگویید نه، زود کثیف می شود، سرمه ای بخر، بگذارید لوازمش را دوست داشته باشد.

ج) با سلیقه خودش میز تحریر و چراغ مطالعه خریداری کنید تا از روز اول روش مطالعه درست را یاد بگیرد.

در مدرسه بمانید: اگر احساس می کنید او در روزهای اول هنوز به شما نیاز دارد شاید لازم باشد روز اول را در کلاس بمانید و حتی چند روز بعد را تا در کلاس یا در مدرسه او را مشایعت کنید. این کار باعث می شود حساسیت او به طور تدریجی و منظم نسبت به مدرسه کمتر شود.

مهارت های رفتن به مدرسه را به او آموزش دهید: روانشناسان معتقدند اطلاعاتی مانند دانستن نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس منزل و امن ترین راه مدرسه به منزل نیاز ضروری کودک است لذا در این راستا به او توصیه کنید.

الف) برای گذشتن از عرض خیابان از محل خط کشی شده عبور کند (آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی)

ب) برای سوار شدن به اتوبوس به ایستگاه برود و بلیط همراه داشته باشد.

ج) از بازی و کنجکاوی در راه مدرسه بپرهیزد.

د) در راه مدرسه با افراد ناشناس صحبت نکند.

پیشاپیش فرزندتان را با محیط و فضای مدرسه آشنا کنید. اگر کودک چند روز مانده به شروع و بازگشایی مدارس با محل و فضای فیزیکی مدرسه آشنایی پیدا کرده باشد در مواجهه اولیه (به ویژه وقتی همه دانش آموزان با والدین خود آمده اند و مدرسه شلوغ شده است)، دلهره کمتری احساس می کند.البته علیرغم توجه کامل شما به موضوعات فوق ممکن است در کودک کلاس اولی اندکی ترس و دلهره ایجاد شود که این موضوع کاملاً طبیعی است ولی چنانچه بعد از گذشت مدت زمان طولانی کماکان علائم دلهره و تشویش و یا مدرسه نرفتن با بهانه برای مدرسه نرفتن داشته باشد، احتمالاً کودک شما دچار مدرسه هراسی (ترس از مدرسه) شده باشد که در این خصوص بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب آموزش مهارتهای موثر در تربیت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.