تبیان، دستیار زندگی
هر فردی در زندگی آینده اش زمانی موفق گام برمی دارد که در کودکی مسئولیت پذیری را آموخته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من به کمکت نیاز دارم


هر فردی در زندگی آینده اش زمانی موفق گام برمی دارد که در کودکی مسئولیت پذیری را آموخته باشد.

مسئولیت پذیری

ممکن است شما مسئولیتی را به کودک تان محول نکنید و احساس کنید او هنوز به سنی نرسیده است که بتواند در کارهای کوچک خانه کمک کند. دقیقا اشتباه می کنید چرا که فرزند شما با به عهده گرفتن وظایفی در آینده نیز برنامه ریزی درستی برای زندگی اش خواهد داشت. شاید بچه ها به دلیل سن کم، شیطنت را بر هر کار جدی ترجیح دهند اما شما می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر تا حدودی در این امر موفق باشید.

بچه ها به من کمک کنید!

شما ممکن است بیش از یک کودک داشته باشید، در این مواقع بهتر است کارهایی را که بچه ها می توانند برای کمک به شما انجام دهند، نوبتی یا گردشی کنید. شاید برای اینکار لازم باشد از کارتهای قرعه کشی استفاده کنید. این نوع قرعه کشی کمک می کند تا بچه ها احساس نکنند که تبعیض صورت گرفته است.

هر روز برای یک نفر

روزهای هفته را تقسیم بندی کنید،هر کدام از کارها و روزها را به یکی از فرزندانتان اختصاص دهید. کارهایی را از فرزندان تان بخواهید که مطمئن هستید که خارج از توان آنها نیست. در کارهایی که به فرزندانتان محول می کنید، تنوع یادتان نرود. آنها عاشق تنوع هستند و زمانی انگیزه شان برای انجام کاری افزایش می یابد که کنجکاوی شان را برانگیزد.

با فناوری اطلاعات به آنها نزدیک شوید

اگر فرزند شما به فناوری های ارتباطی علاقه مند است، شما می توانید کارهایی را که قرار است انجام دهد، از این طریق به او یادآوری کنید. اینکار کمک می کند تا سایر اعضای خانواده از وظایف یکدیگر آگاه شوند و در صورتی که فرزندان در کارهایشان سهل انگاری کرده باشند، والدین به آنها کمک کنند. به یاد داشته باشید، اکنون می توانید از فناوری ارتباطات به نفع خود استفاده کنید.

اعتراض نکنید

توقع نداشته باشید، کودک تان مانند شما کارها را انجام دهد. غر زدن بیش از حد و ایراد گرفتن باعث می شود که فرزندتان از کارهایی که به عهده اش گذاشته شده است، فرار کند. ممکن است کارهای او در مراحل اول نواقصی داشته باشد اما با تشویق شما مطمئنا این روند بهبود پیدا خواهد کرد. بهتر است، برای انجام بهتر وظایفش، مسابقه ای ترتیب دهید. مطمئنا او از مسابقه ای که برای او ترتیب داده اید، استقبال خواهد کرد. شما می توانید زمانی که او کارهایش را به درستی انجام نمی دهد، امتیازاتی چون تماشای تلویزیون،گذراندن وقت با دوستان در پارک، بازی با کامپیوتر و......را از او سلب کنید.

سکوی وظایف کودکان را کوتاه کنید

گاهی لازم است اشتباهات کودک تان را تا حدودی نادیده بگیرید. او ممکن است نسبت به وظیفه ای که به او محول شده است معترض باشد و وظایفش را به خوبی انجام ندهد. سکوت شما کمک می کند او با آزمون و خطا کردن یک مهارت را هر چند دست و پا شکسته بیاموزد. نکته حائز اهمیت این است که آموختن این مهارت در رسیدن او به مهارتهای دیگر کمک کند.

اگر فرزند شما به فناوری های ارتباطی علاقه مند است، شما می توانید کارهایی را که قرار است انجام دهد، از این طریق به او یادآوری کنید

مشورت کنید

اگر شما یک روز و یک زمان مقرر را در تعطیلات آخر هفته برای رسیدگی به امور زندگی تان در نظر بگیرید، مطمئنا پس از چند بار تکرار باعث می شود، بچه ها خود به خود از نظم موجود پیروی کنند. سعی کنید در این تقسیم بندی حتما با بچه ها مشورت کنید.

از نردبان اعتماد به نفس بالا بروید

زمانی که شما به کودک تان وظایفی مثل تمیز کردن اوقاتش را محول می کنید، به نوعی به او اعتماد به نفس می دهید. او به طور غیر مستقیم اعتماد به نفسش افزایش می یابد.

بازی یادتان نرود

بچه ها وقتی کارها را به خوبی انجام می دهند که همراه با بازی وسرگرمی باشد. کارهایی نظیر درست کردن دستمال عروسکی، مسابقه گذاشتن، آب بازی در حین کار، حباب درست کردن با مایع شستشو کمک می کند، آنها از این فعالیت استقبال کنند و به مرور وقتی برایشان عادت شد، وظیفه شان را داوطلبانه انجام می دهند.

پاداش بدهید

در نظر داشته باشید،شما می توانید برای اینکه فرزندتان بیشتر نسبت به کارهای خانه ترغیب شود به او از نظر مالی و پول توجیبی وعده دهید. در واقع شما می توانید به او بگویید در ازای کاری که انجام می دهد، مبلغی را خواهد گرفت. این کار همچنین باعث می شود تا او هر چه کمتر در مورد کاری که انجام می دهد غرغر کند.پاداش دادن را فراموش نکنید.

انتظارات کوچک

انتظارات تان را واقع بینانه کنید و از محول کردن کارهای سخت به کودکان اجتناب کنید. امور و فعالیتهایی را در خانه به فرزندان محول کنید که امنیت آنها را تهدید نکند.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مقالات مرتبط :

جا خالی دادن از مسئولیت

لجبازهای فینگیلی

دیگر خانه را مرتب نمی کنم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.