تبیان، دستیار زندگی
قلدری می تواند سبب بروز کابوس های شبانه در کودکان شود و آسیب های عاطفی جدی به آن ها وارد کند که در طول زندگی ادامه یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانیان قلدری


قلدری می تواند سبب بروز کابوس های شبانه در کودکان شود و آسیب های عاطفی جدی به آن ها وارد کند که در طول زندگی ادامه یابد. در وضعیت های حاد، ممکن است با ترس ها و تهدید های بسیار جدی همراه باشد، روان و استعدادهای فرد را ویران کند یا حتی آسیب های شدید به جا بگذارد.

اذیت کردن کودک

اگر کودک شما مورد آزار و اذیت و قلدری دیگران قرار گرفته است، روش هایی وجود دارد که به کمک او بروید تا هرچه بیشتر بر این مشکل غلبه کند و از آثار منفی آن بکاهد. حتی اگر اکنون کودک شما با این مشکل رو به رو نیست، لازم است در این زمینه با او حرف بزنید و او را برای حل چنین مشکلات احتمالی آماده کنید.

قلدری چیست؟

بیشتر کودکان گاهی از سوی یکی از وابستگان یا یکی از دوستان شان مورد تمسخر و آزار قرار می گیرند. بیشتر این شوخی ها و اذیت ها اگر همراه با شوخی و در فضایی دوستانه و دوطرفه باشند، زیانی ندارند. اما هنگامی که اذیت کردن دایمی، خشونت بار و نفرت آمیز باشد، قلدری به شمار می رود و باید از آن جلوگیری کرد.

قلدری یعنی آزار عمدی فیزیکی، کلامی یا روانی دیگری. قلدری می تواند به شکل ضربه زدن، هل دادن، لقب توهین آمیز دادن، تهدید و تمسخر دیگران برای گرفتن اجباری پول یا گرفتن وسایل با ارزش آن ها. بعضی از کودکان با نادیده گرفتن و ساختن شایعات بی اساس در مورد افراد دیگر، به قلدری و آزار آن ها می پردازند. بعضی دیگر نیز از تمامی روش های ممکن برای مسخره کردن دیگران و آسیب رساندن به احساسات آن ها استفاده می کنند.

قلدری باید جدی گرفته شود. نباید آن را مسئله ای فرض کرد که کودکان باید در مقابل آن مقاوم شوند. تاثیرات نامطلوب قلدری می تواند بسیار جدی باشد و عزت نفس و روابط اجتماعی کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. در شرایط حاد، امکان دارد قلدری سبب بروز اتفاقاتی جدی همچون فرار از مدرسه شود.

چرا بعضی از کودکان به قلدری می پردازند؟

کودکان به دلایل مختلف قلدری می کنند. گاهی نیاز به یک قربانی دارند (شخصی که به نظر می رسد ازجنبه ی فیزیکی یا احساسی ضعیف تر است یا به شکلی متفاوت رفتار می کند) تا احساس کنند مهم تر، معروف تر یا در مرتبه و مقام بالاتری هستند. اگرچه گاهی اوقات کودکان قلدر، بزرگتر یا قویتر از قربانیان خود هستند، همیشه هم این گونه نیست.

گاهی کودکان به آزار دیگران می پردازند، چون با آن ها به همین ترتیب رفتار شده است. ممکن است آن ها این گونه فکر کنند که رفتارشان طبیعی است، چون از خانواده یا گروهی می آیند که همه در آن مجموعه عصبی هستند، فریاد می زنند و همدیگر را با لقب های زشت صدا می کنند. به نظر می رسد بعضی از برنامه های تلویزیونی نیز در این میان بی تاثیر نیستند. برنامه هایی که در آن ها، شخصیت ها به علت ظاهرشان یا نداشتن استعداد، مسخره، یا از جمع رانده می شوند.

قلدری باید جدی گرفته شود. نباید آن را مسئله ای فرض کرد که کودکان باید در مقابل آن مقاوم شوند. تاثیرات نامطلوب قلدری می تواند بسیار جدی باشد و عزت نفس و روابط اجتماعی کودک را در آینده تحت تاثیر قرار دهد

نشانه های قلدری

تشخیص این که کودک شما مورد آزار و قلدری قرار گرفته، کار مشکلی است، مگر آن که کودک، خود در این باره با شما حرف بزند یا زخم و کبودی های مشخص در بدن او دیده شود. اما نشانه های خطر را می توان تشخیص داد. ممکن است دریابید رفتار کودک تان فرق کرده است، مضطرب به نظر می رسد، بی اشتهاست، خواب کافی ندارد یا از انجام کارهایی پرهیز می کند که در گذشته از آن ها لذت می برده است. هنگامی که کودکان دمدمی مزاج به نظر می رسند یا از حالت معمول افسرده تر هستند و هنگامی که از فعالیت هایی خاص، مانند رفتن به مدرسه با اتوبوس خودداری می کنند، ممکن است قربانی قلدری شده باشند.

اگر به این مسئله مشکوک هستید، ولی کودک تان علاقه ای ندارد در این مورد صحبت کند، وضعیتی فراهم کنید که به طور غیرمستقیم در مورد قلدری با او به گفت و گو بپردازید. برای نمونه، ممکن است چنین وضعیتی را در یک برنامه ی تلویزیونی ببینید و آن را مقدمه ای برای گفت وگو قرار دهید و از کودک خود بپرسید:«نظر تو در این باره چیست؟» یا «به نظر تو، آن شخص باید چه کار کند؟» این گفت وگو، ممکن است به پرسش هایی همچون: «آیا تو هم شاهد چنین اتفاقی بوده ای؟» یا «آیا تو هم چنین تجربه ای داری؟» ادامه یابد. می توانید در زمینه ی تجربیاتی از این دست که خود شما یا اعضای دیگر خانواده در کودکی داشته اند، با او حرف بزنید.

اجازه دهید کودک تان دریابد که اگر قربانی قلدری است یا شاهد قلدری بوده است، مهم است که در مورد آن با فرد دیگری صحبت کند، چه آن شخص شما باشید یا فرد بزرگسال دیگری (آموزگار، مشاور مدرسه ، دوست خانوادگی یا خواهر و برادرش).

در مقاله ی بعد با ادامه ی این مبحث با ما همراه باشید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: رفتاردرمانی کودک. دکتر جواد قاسم زاده

مطالب مرتبط:

خواب آرام بدون خوابیدن کنار مادر

خوابیدن کنار مامان و بابا

بوسه‌های آرامش بخش

کودک سپاسگزار من

نسخه‌ای برای اقتدار شما

روش‌های تربیتی اصیل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.