تبیان، دستیار زندگی
میل جنسی، ضروری ترین نیاز بشر برای حفظ بقاست. لازم است که این انرژی مفید و مهم، در مجرای مناسب خود بکار گرفته شود، بخصوص در کودکی مراقبتهایی از جانب والدین ضروری است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انحرافات جنسی  چیست؟


هر نوزادی که متولد می شود، غریزه جنسی نیز دارد ولی سالها طول می کشد تا این غریزه، بیدار شود. گاهی اوقات به دلیل مسائل مختلفی ، این غریزه ، غیر طبیعی شده و به صورت انحراف ، سر بر می آورد.

انحرافات جنسی

انحراف جنسی چگونه به وجود می آید؟

1- بیماری

گاهی ابتلای به کرمک - که موجب خارش در اطراف مقعد و دستکاری در نواحی مجرای ادرار می شود – سبب بروز این انحراف است. طفل از دستکاری و ملامسه با آن، احساس لذت می کند و همین أمر ممکن است بعدها او را به استمناء بکشاند.

2- رشد

سن نوجوانی و بلوغ، سنی است که فرد نسبت به وضعیت جسمانی خود حساس و آگاه تر می شود. تغییرات به وجود آمده در جسم و روان نوجوان، سبب آشفتگی ها و سردرگمی هایی در او می شود که اگر توجه و متعادل سازی والدین نباشد، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی متعدد می گردد.

3- لمس ها و روابط

اصطکاک ران پاها در حین خواب، برخوردهای بدنی بین دو فرد، لمس آلت تناسلی با چیزهای زبر ( مثل لباس زیر آهاردار، پشمی،...)، بوسیده شدن توسط جنس مخالف در سنین رشد و...

احمد کاهلی از امام صادق(ع) پرسید:دختر بچه نامحرمی ، خود را در آغوش من می اندازد ومن اورا بلند می کنم ومی بوسم ، حکمش چیست ؟ امام(ع) پاسخ دادند: اگر دختر شش ساله شد ، اورا روی پای خود ننشان[1]

4- تحریکات

تحریکات ناشی از دستکاری با آلت تناسلی، نگهداشتن ادرار، خواندن داستانهای تحریک آمیز، شنیدن مسائل مربوط به زناشویی، دیدن صحنه های زناشویی، مشاهده فیلمها و عکسهای مستهجن و محرک، مواجه بودن با بدنهای لخت و... می تواند منجر به انحرافات جنسی، حتی قبل از سنین بلوغ شود.

برای اصلاح هر گونه انحرافی – از جمله انحراف جنسی – باید بدانیم که اِعمال خشونت، رسوا کردن، تنبیه و ... نمی توانند کار ساز باشند

5- تقلید

کودک، موجودی مقلد است، و گاهی بدون اینکه از أمری سر در بیاورد، آن را تقلید می کند. انحراف کودکان خردسال در امور جنسی ازین قبیل است. امام صادق (ع) فرمودند: کسی نباید با همسرش در اتاقی که کودک حضور دارد، آمیزش کند.چون موجب انحراف جنسی کودک می شود.[2]

اصلاح انحرافات

برای اصلاح هر گونه انحرافی – از جمله انحراف جنسی – باید بدانیم که اِعمال خشونت، رسوا کردن، تنبیه و ... نمی توانند کار ساز باشند بلکه این مسئله نیازمند ظرافتهایی است که مهمترین آنها به این قرارند:

1.  تغذیه: برای اصلاح انحراف و یا به طور کلی برای پیشگیری از انحرافات جنسی در سنین نوجوانی، توجه به تغذیه وی اهمیت بسیار دارد. استفاده بیشتر از لبنیات، میوه و غذاهای گیاهی، مصرف متعادل گوشت، خودداری از مصرق ادویه جات و بخصوص غذاهای تند، توصیه می شود. پرخوری نیز یکی از مهمترین علل افسارگسیختگی شهوانی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: سه چیز است که از آنها بر امّتم بعد از خودم مى ترسم: گمراهى بعد از آگاهى، آزمایشهاى گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسى[3] . امام باقر علیه السلام نیز در این رابطه مى فرمایند: «اِذا شَبَعَ البَطْنُ طَغى، هنگامى که شکم سیر شود، طغیان مى کند[4]

2. لباس: پوشیدن شلوار یا شرت هایی که رانها را در موقع خواب بپوشاند ، خودداری از پوشیدن لباس های تنگ و زبر و آهاردار بخصوص درباره لباس زیر.

3. بهداشت: تمیز نگهداشتن مجاری دفع و آلت تناسلی باعث می شود که خارش و تحریکات خارجی کمتر شود. تخلیه مرتب روده و جلوگیری از یبوست نیز مۆثرند.

4. استراحت: کمبود خواب و نیز بی نظمی آن موجب اغتشاشاتی در فکر و رفتار می شود که نوجوان برای کسب آرامش متوسل به انحراف می شود.

5. روابط نوجوان: والدین باید درباره ی روابط و دوستی های کودک در خارج از منزل، دوستان و خانواده هایشان، محل قرارها، سن دوستان، نوع روابط و سرگرمیها و... آگاهی داشته باشند.

کودک و والدین

6. روابط والدین:

-پدر و مادر باید روابط خصوصی شان را دور از چشم بچه ها نگهدارند؛ بخصوص از آن بابت که فرزندان به روابط آنها کنجکاوند.

-مسئله بعدی  این است که پدر یا مادر، نباید با این توجیه که کودک، نمی فهمد، بدن خود را از وی نپوشاند و زمینه ساز چشم چرانی وی را فراهم نماید. بخصوص مادر حق ندارد در حضور کودک خود، لباس عوض کند و یا در برابر وی برهنه باشد.

-کودک از همان کودکی باید یاد بگیرد که حق ندارد سرزده وارد اتاق خواب والدین شود. به این مسئله در سوره مبارکه نور نیز اشاره شده است.

-محل خواب و استراحت والدین باید از کودکان جدا باشد. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ یُفَرَّقُ بَیْنَ الْغِلْمَانِ وَ بَیْنَ النِّسَاءِ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ « رختخواب پسران نوجوان ده ساله ، از بستر زنان جدا باشد[5]  و  عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ یُفَرَّقُ بَیْنَ الصِّبْیَانِ وَ النِّسَاءِ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ «وقتی کودکان ده ساله شدند ، رختخواب آنها و زنان را جدانمایید» [6]قَالَ النَّبِیُّ ص فَرِّقُوا بَیْنَ أَوْلَادِكُمْ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا سَبْعَ سِنِینَ« وقتی فرزندانتان هفت ساله شدند ، رختخواب آنها را جداکنید»  [7]

7.  روابط بین خواهران و برادران: از سن تمیز ، بستر خواب فرزندان – چه همجنس چه غیر همجنس – باید جدا شود. و بعدها در سنین بالاتر در صورت امکان باید اتاق خواب آنها را نیز جدا کرد یا با پرده و حائلی مانند کتابخانه و امثال آن، اتاق را به دو یا چند قسمت تقسیم کرد. قَالَ علی (ع: أَنَّهُ یُفَرَّقُ بَیْنَ الصِّبْیَانِ فِی الْمَضَاجِعِ لِسِتِّ سِنِینَ « رخت خواب بچه های شش ساله را از هم جداکنید[8]  . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیَّةُ وَ الصَّبِیَّةُ وَ الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیَّةُ یُفَرَّقُ بَیْنَهُمْ فِی الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِینَ « پیامبر (ص) فرمودند رختخواب کودکان ده ساله ، چه پسر با پسر ، یا دختر با پسر ، یا دختر بادختر باشد ، باید از هم جدا باشد» [9]

8. رسانه: وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون، کتابها و رمانها، مجلات، فیلمها، سایتها و حتی بازیهای کامپیوتری،  گاهی ایجاد تحریک در کودک و نوجوان می کنند. لذا لازم است که والدین قبل از ارائه هر فیلم و کتاب و یا خرید بازیهای رایانه ای برای فرزندانشان، از محتوا و اثرات آن آگاه باشند.

9. ایجاد کار و سرگرمی: اعم از ورزش، درس، کار فکری، کاردستی، تعمیر لوازم منزل، کشاورزی در باغچه، جمع آوری کلکسیون، انجام کارهای هنری و... باعث مشغول نگهداشتن ذهن نوجوان شده و از افکار پراکنده وی جلوگیری می کند. و همچنین باعث می شود که وی هنگام خواب، خسته باشد و در رختخواب غلت نزند . پیامبر(ص) آموزش ورزشهایی از قبیل تیر اندازی و شنا به کودکان را وظیفه پدر می داند.[10]

10.عفت و اخلاق: هر کسی باید از کودکی یاد بگیرد که برای شرافت و عفت خود ارزش قائل باشد. برای آموزش این مسئله می توان آنگونه که در احادیث آمده است از آموزش سوره نور به دختران و سوره یوسف به پسران، بهره برد.

پی نوشت:

1_کافی ،ج5 ،ص533

2_ کافی . ج 5. ص 499

3_اصول کافى، جلد 2، صفحه

4_اصول کافى، جلد 6، صفحه 270، حدیث 10

5_وسایل الشیعه ،ج21 ،ص461

6_وسایل لشیعه ،ج21، ص461

7_بحار الانوار، ،ج101 ،ص97

8_ وسایل الشیعه 21، ص 461

9_بحار الانوار،ج 101 ،ص 96

10_من‏لایحضره‏الفقیه ،ج3 ،ص437

فاطمه السادات رادفر

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

چند فوت ساده ی تربیتی

خاله بازی که به دکتر بازی تبدیل می شود!

از دست دادن در دنیای کوچک ترها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.