تبیان، دستیار زندگی
نباید عیدی گرفتن دلیلی برای سر زدن به بزرگترها باشد، مامان اول به خانه خاله ... برویم که زیاد عیدی می ده و یا من خانه عمو... نمیام ، چون عیدی نمی ده و یا بابا بهشون عیدی ندی ها، چون اونها به ما عیدی ندادن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی دادن‌های اصولی


نباید عیدی گرفتن دلیلی برای سر زدن به بزرگترها باشد، "مامان اول به خانه خاله ... برویم که زیاد عیدی می ده" و یا " من خانه عمو... نمیام ، چون عیدی نمی ده" و یا " بابا بهشون عیدی ندی ها، چون اونها به ما عیدی ندادن"

عیدی دادن

عیدی گرفتن و عیدی دادن از جمله رسم های مردم ایران در ایام عید نوروز و دیگر اعیاد ذهبی است. یکی از رسومی است که از گذشته در فرهنگ ما وجود داشته این بوده که در ایام عید، کوچکترها برای دستبوسی نزد بزرگترها می‌رفتند و بزرگترها به کوچکترها هدیه‌، عیدی می‌دادند.

عید برای بچه ها حال و هوای خاصی دارد یکی از ویژگی های عید که همیشه در خاطر آن ها می ماند و برای آن لحظه شماری می کنند، عیدی گرفتن است. سنت‌ ایرانیان این‌ بوده‌ که‌ از پول‌ نو استفاده‌ کنند؛ چه‌ به‌ صورت‌ سکه‌ و چه‌ پول‌ کاغذی؛ سعی‌ می ‌شده‌ که‌ نو و براق‌ باشد؛ به‌ این‌ معنا که‌ سال‌ نو، پول‌ نو و زندگی‌ نو.

در این مطلب کوتاه به نکاتی اشاره شده است که با استفاده از آن ها می توانید با استفاده از اصول روان شناختی این لذت را برای آن ها بیشتر و خاطره انگیزتر کنید.

** مهمترین مسئله این است که نباید عیدی گرفتن دلیلی برای سر زدن به بزرگترها باشد،"مامان اول به خانه خاله ... برویم که زیاد عیدی می ده" و یا " من خانه عمو ... نمیام ، چون عیدی نمی ده" و یا " بابا بهشون عیدی ندی ها، چون اونها به ما عیدی ندادن" این جملات ناشی از نگرش نادرست و مادی گرایانه بچه ها به دید و بازدید عید می باشد، بچه ها باید بدانند که احترام و دستبوسی بزرگترها وظیفه آنها است ،نباید با حال و هوای مادی این کار خداپسندانه را خراب کنند، حال اگر در جریان دید و بازدید بزرگتری به آنها عیدی داد، تشکر کنند و اگر فراموش کرد و یا نخواست که بدهد، نباید در ذهن بچه ها محکوم شود. والدین باید با راهنمایی و صحبت با فرزندان، مزایای دید و بازدید عید را آنقدر برشمرند که عیدی نگرفتن در نظر آنها کوچک جلوه کند.

از کودکی به رقابت چشم و هم چشمی میدان ندهیم. می بایست‌ به‌ کودکان‌ بیاموزیم‌ دادن‌ عیدی‌ از طرف‌ بزرگترها جزء واجبات‌ نیست ،ما از آنها طلب نداریم که، پس اگر بزرگتری‌ عیدی‌ می‌ دهد، لطف‌ می ‌کند.

** نباید هدیه ی بسیار گران قیمت یا مبلغ عیدی بسیار زیاد باشد، چرا در این‌ صورت‌ همه‌ از عهده‌ ی چنین‌ کاری‌ برنمی‌ آیند، امکان‌ دارد همین‌ مسئله‌ رقابت‌ به‌ وجود آورد و تا حدی‌ باعث‌ قطع‌ ارتباط‌ بعضی‌ خانواده‌ها با یکدیگر شود. توصیه‌ می‌ کنیم‌ مقدار کمی‌ پول‌ با توجه‌ به‌ سن‌ و سال‌ بچه‌ها برای‌ عیدی‌ در نظر گرفته‌ شود.

می توانید پس انداز کردن را به آنها یاد بدهید، می توانید عیدی آنها را با پول هایی که قبلا پس انداز کرده اند، جمع کنید و وسیله ای را که همیشه دوست داشته برایش بخرید و یا بگویید صبر کند و با پس انداز پول تو جیبی ماه های بعد، وسیله ای بزرگتر و بهتر خریداری کند

** عیدی‌ کودکان‌ را از آنها نگیرید. بعضی‌ از والدین‌ پول‌های‌ عیدی‌ کودکان‌ را از آنها می ‌گیرند ، حال‌ یا به‌ بهانه‌ این‌ که‌ می‌خواهند برای شان‌ نگه‌ دارند و یا ...؛ به‌ هر حال‌ آنها را از لذت‌ عیدی‌ داشتن‌ و خرید کردن‌ محروم‌ می‌ کنند؛ و این‌ کار درستی‌ نیست. می بایست‌ عیدی‌ بچه‌ها را به‌ خود آنها بدهیم و اگر سن‌ آنها کم‌ است‌ و هنوز نمی‌ دانند که‌ با آن‌ پول‌ها چه‌ کنند، بهتر است‌ پدر و مادر آنها را به‌ مغازه‌ ببرند و ضمن‌ توضیحی‌ که‌ برایشان‌ می‌ دهند، از آنها بخواهند که‌ اسباب‌بازی‌ یا کتاب، شکلات و یا ...‌ را انتخاب‌ کنند.

در ضمن می توانید پس انداز کردن را به آنها یاد بدهید، می توانید عیدی آنها را با پول هایی که قبلا پس انداز کرده اند، جمع کنید و وسیله ای را که همیشه دوست داشته برایش بخرید و یا بگویید صبر کند و با پس انداز پول تو جیبی ماه های بعد، وسیله ای بزرگتر و بهتر خریداری کند.

**پول‌ یا هدیه‌ای‌ که‌ دیگران‌ به‌ کودک‌ می‌دهند مورد تمسخر قرار ندهید."اوه خاله ... با این همه ثروت فقط ... تومان بهت داد؟" متاسفانه والدین با این حرفها، فقط آموزش نادرست و مادی گرایانه به فرزندان می دهند، از دیگر وظایف‌ والدین‌ این‌ است‌ که‌ به‌ کودکان شان‌ آموزش‌ دهند انسان‌هایی‌ قدردان‌ باشند، عیدی‌ کودک‌ را مورد انتقاد قرار ندهیم‌ و درباره‌ ی کم‌ یا زیاد بودن‌ ارزش‌ مادی‌ آن‌ صحبت‌ نکنیم‌ و نیز شخص‌ عیدی ‌دهنده‌ را قضاوت‌ نکنیم، بلکه‌ به‌ فرزندمان‌ فرهنگ‌ تشکر کردن‌ را بیاموزیم، به کودکان آموزش دهیم در ایام نوروز حتماً به دیدن بزرگ ترها بروند، عید را به آنها تبریک بگویند و در صورت دریافت عیدی تشکر کنند.

عیدی دادن

** اگر در یک جلسه می‌خواهید به چند کودک عیدی دهید، سعی‌کنید به‌ همگی به ‌یک میزان عیدی هدیه دهید. بچه ها ناخودآگاه به دست هم نگاه می کنند و از کوچکترین تفاوتی دلگیر می شوند.

** در هنگام عیدی‌دادن، بهتر است کودکان را ببوسید و دستی بر سرشان بکشید و با احترام، عیدی را تقدیم آنان نمایید چراکه این عمل، تأثیر بسیار مطلوبی بر روح و روان آنان می‌گذارد.

** حتما پول های نو و تا نخورده را لای صفحات متبرک قرآن گذاشته و به کودکان تعارف کنید، بگذارید بچه ها معنویت و عشق شما را دریافت کنند.

** هدایا و عیدی غیر نقدی شور و شعف و جذابیت خاصی برای گیرنده هدیه به همراه دارد، چراکه تمام احساس و انرژی مثبت اهداکننده هدیه همراه با آن کالا، به گیرنده منتقل می شود و این بدان معناست که شخص برای تهیه هدیه وقت گذاشته و برای گیرنده ارزش خاصی قائل بوده است. در ضمن بازکردن کاغذ کادو برای بچه ها جذابیت دیگری دارد، می توانید از قبل اسباب بازی، کتاب،لباس، لوازم التحریر های رنگی و زیبا، گل سر، سی دی و ... را تهیه کرده و به تناسب سن به کودکان عیدی دهید.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به نشریه سپیده دانایی شماره 64

مطالب مرتبط:

خوابیدن کنار مامان و بابا

بوسه‌های آرامش بخش

کودک سپاسگزار من

نسخه‌ای برای اقتدار شما

روش‌های تربیتی اصیل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.