تبیان، دستیار زندگی
پسرها کمتر به مطالعه، به عنوان فعالیت سرگرم کننده می نگرند. آن ها مطالعه را عملی لذتبخش نیافته اند و در مقایسه با دخترها ، عمدتا برای رسیدن به هدفی سودمند مطالعه می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قابل توجه پسر دارها


پسرها کمتر به مطالعه، به عنوان فعالیت سرگرم کننده می نگرند. آن ها مطالعه را عملی لذتبخش نیافته اند و در مقایسه با دخترها ، عمدتا برای رسیدن به هدفی سودمند مطالعه می کنند.

کتاب خواندن

تفاوت هایی در گرایش دو جنس دختر و پسر به کتابخوانی وجود دارد . تلخی حقایقی که در چند دهه اخیر و طی مطالعات زیاد به دست آمده نشان می دهد که در بین پسرها بیشتر بی علاقه به مطالعه دیده می شود.

شواهد بسیاری نشان می دهد که:

- جنسیت ، به عنوان یک عامل در یادگیری، خواندن و میل به مطالعه نقشی خاص ایفا می کند.

- تعداد پسرهایی که به آموزش های ویژه نیاز دارند ، به مراتب بالاتر است.

- پسرها کمتر از دخترها به دانشگاه وارد می شوند.

- نرخ ترک تحصیل در بین پسرها بیشتر از دخترها است.

- پسرها در سنین بلوغ، بیشتر از قبل خود را بی علاقه به مطالعه وصف می کنند.

پس به هنگام انجام دادن و به پایان رساندن امور توسط کودکان، تفاوت های جنسی را در نظر بگیریم:

- پسرها به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا خواندن را بیاموزند.

- پسرها کمتر از دختر ها می خوانند.

- دخترها در درک متن های داستانی، روایتی و توصیفی به طور قابل توجهی از پسرها برترند.

- پسرها در بیرون آوردن اطلاعات از دل متن هایی یا انجام تکالیفی که ارتباط مستقیم با کار و زندگی دارد، از دخترها برترند. بنابراین معلمان دروس ادبیات و حتی دروس خواندنی و عملی می توانند تکالیف مربوط به خواندن را با واقعیات زندگی در هم آمیزند. مثلا با در نظر گرفتن علاقه نوجوان از وی بخواهند که اطلاعاتی درباره انواع فیلم های نوجوانان یا مراحل اختراع تلویزیون یا هر وسیله دیگری که خود نوجوان مایل است تهیه کند یا درباره شرایط کنونی باشگاه های لیگ فوتبال اروپا و حتی انواع اتومبیل ها تحقیق کند.

بر سر این که بچه ها چه می خوانند تعصب نشان ندهید، چون قرارمان این است که بچه هایمان را به مطالعه عادت دهیم. نه آن که به آن ها خط و مسیر مطالعه را تحمیل کنیم

در نگرش و طرز تلقی

- پسرها در مقایسه با دخترها توانایی های خود را در زمینه خواندن و مطالعه باور ندارند.

- پسرها کمتر به مطالعه، به عنوان فعالیت سرگرم کننده می نگرند. آن ها مطالعه را عملی لذتبخش نیافته اند و در مقایسه با دخترها ، عمدتا برای رسیدن به هدفی سودمند مطالعه می کنند.

- تعداد پسرهایی که خود را اهل مطالعه نمی دانند، حتی اگر در زمینه هایی مطالعاتی هم انجام دهند نسبت به دخترها بیشتر است.

- پسرها نسبت به دخترها اشتیاق کمتری به خواندن نشان می دهند.

راهکارهایی برای یافتن راه حل برای پسرهای بی میل به خواندن وجود دارد:

- انتخاب کتاب های مورد علاقه پسرها :وقتی پسرها موضوعات زیادی از قبیل روزنامه ها ، مجلات، تازه های ورزش، طنز، لطیفه و غیره را می خوانند، هنوز خود را به عنوان انسان اهل مطالعه قلمداد نمی کنند. دقیقا به این دلیل که این موضوعات در مدارس و حتی از نظر بیشتر والدین به عنوان مطالب قابل خوندن و با ارزش ارزیابی نشده اند.

- در انتخاب کتاب ها و متون برای کتابخانه منزل یا مدرسه از فرزندان و دانش آموزان خود نظر سنجی کنید تا حس مالکیت و علاقه آن ها را به منابع تازه قوت بخشید.

حتما بارها از زبان نوجوانان یا دانش آموزان خود شنیده اید که برای رد پیشنهاد شما در خواندن مطلب یا کتابی که به نظر شما خیلی جالب می آید، با این عبارت خود را توجیه می کنند " این را دوست ندارم بخوانم چون حال نمی دهد!"

- پسرها را تشویق کنید که کتاب های مورد علاقه خود را به دوستانشان نیز معرفی کنند و بدین ترتیب روحیه مطالعه را در یکدیگر زنده نگه دارند.

- بر سر این که بچه ها چه می خوانند تعصب نشان ندهید، چون قرارمان این است که بچه هایمان را به مطالعه عادت دهیم. نه آن که به آن ها خط و مسیر مطالعه را تحمیل کنیم. این کار دوم مساوی فراری دادن بچه ها از کتاب است. اگر نوجوانی به خواندن عادت کرد، در آینده دیگر صرفا لطیفه و گزارشات ورزشی نخواهد خواند و خود، راه خود را برای انتخاب مطالبی که به بهتر زیستن او کمک کند، خواهد جست.

پسرها بهترین پاسخ را زمانی می دهند که:

- برنامه هایی که برای آن ها طراحی می شوند ، در قالب لقمه های کوچک و قابل هضم و کوتاه مدت باشند.

- هر ساعت درسی به فعالیت های متعدد تقسیم شود و آن ها را با شیوه های فعال آموزشی چون تحقیق، تفکر، بحث و تبادل نظر درگیر کند.

- برای یادگیری مطالبی عرضه شود که در خور حوصله آن ها باشد ، در محدوده علاقه مندی های آن ها بگنجد و در پس آن هدفی مشخص ارائه شده باشد.

فرآوری:زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: روانشناسی خواندن نوشته دکتر اکرم پدرام نیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.