تبیان، دستیار زندگی
فقط کافیه اداره ی بیمه ،مراجعه کنی ، تا ببینی در شلوغی و ازدحام ،حتی باید برای استفاده از آسانسور هم ، از سیستم هل دادن بجای صف ایستادن استفاده کنی.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برو ته صف !


فقط کافیه اداره ی بیمه ،مراجعه کنی ، تا ببینی در شلوغی و ازدحام ،حتی باید برای استفاده از آسانسور هم ، از سیستم هل دادن بجای صف ایستادن استفاده کنی.....

صف

وقتی وارد خیابان های شلوغ شهر می شویم با برخی از بی نظمی ها روبرو می شویم، که مدام روح و روان ما را آزار می دهد. یکی از این دغدغه های بزرگ جامعه بشری، رعایت نکردن نوبت و حق تقدم است. به طور مثال شما مشغول رانندگی هستید که ناگهان ماشینی از کنار شما رد شده و سریع جلوی شما می پیچد. رعایت نکردن نوبت و نادیده انگاشتن حق فرد مقابل توهین بزرگی است که شخص نسبت به خود و دیگران روا می دارد. وقتی ما بدون در نظر گرفتن حق تقدم به حریم دیگری وارد می شویم عملا این مفهوم را به محیط پیرامونی مان منتقل می کنیم که من چیزی از قانون و مقررات نمی دانم.

به گمان برخی از افراد، نادیده گرفتن نوبت و حق تقدم به نوعی زرنگی محسوب می شود و فرد بی عرضه کسی است که در صف انتظار بایستد و منتظر فرا رسیدن نوبت خود باشد. البته خوشبختانه چند سالی است از طرف دولت در برخی از اماکن تجهیزاتی کار گذاشته شده که رعایت حق و نوبت را آسان تر کرده است، ولی اگر مردم خودشان به این آگاهی و شناخت دست پیدا کنند که رعایت نوبت یکی از ویژگی های مطلوب شخصیت هر فرد محسوب می شود، در آن صورت این رشد اجتماعی مکمل تجهیزات و کنترل های بیرونی خواهد بود. اما این مهم به دست نخواهد آمد مگر آن که والدین از کودکی فرزندان خود را با رعایت کردن نوبت آشنا کنند، تا در بزرگسالی این موضوع یک امر نهادینه در رفتار و ذهنیت آن ها باشد. ما در این جا به چند نکته که والدین می توانند در زمینه آموزش فرزندان خود فرا بگیرند اشاره می کنیم.

کودک 3 ساله می تواند مفهوم نوبت را درک کند

کودکان از بستر خانواده به جامعه وارد می شوند. بنابراین بسیاری از مفاهیم اخلاقی را می توان از همان دوران کودکی به بچه ها آموزش داد. مفهوم نوبت و رعایت کردن حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که کودکان از حوالی سن 36 ماهگی قادر به درک آن هستند. سعی کنید مفهوم نوبت را به صورت کلامی به کودکتان آموزش دهید. به او بفهمانید که چرا اصولا افراد باید در صف نوبت بایستند؟ چرا کسی حق ندارد بدون در نظر گرفتن مدت زمان انتظار شخص مقابل به حریم او تجاوز کرده و شخصیت او را نادیده بگیرد؟

یکی دیگر از روش های آشنایی کودکان با رعایت نوبت انجام بازی های نوبتی یا خواندن قصه های مرتبط با این موضوع است. یکی از بازی های نوبتی مرسوم و قدیم منچ است. اگر در هنگام بازی از تکنیک شیر یا خط یا زنگ ساعت نیز استفاده شود، مفهوم نوبت را بهتر می توانید به کودک خود آموزش دهید

کلاس درس از صف نانوایی تا خیابان

والدین باید کودک خود را به شکل عینی با مسئله نوبت روبرو و آشنا سازند. مثلا یکی از موارد مرسوم، قرار گرفتن در صف نانوایی است. کودک خود را همراهتان برای خرید نان ببرید. به او بگویید هر کس باید نوبت خود را بداند و متوجه باشد کجای صف قرار گرفته است. کسی حق ندارد بدون در نظر گرفتن اینکه افراد دیگر چه مدت زمانی برای دریافت نان ایستاده اند وارد صف شده و جلوتر از آن ها نان دریافت کند. این مهارت را نیز می توانید در سطح وسیع تر یعنی مثلا هنگام رانندگی به فرزندتان آموزش دهید. به او بگویید هر ماشین باید از داخل خطوط رانندگی کند و اگر کسی بدون در نظر گرفتن مقررات جلوی ماشین دیگری بپیچد، کار بدی کرده است.

ظرفیت بازی های نوبتی را ببینیم

یکی دیگر از روش های آشنایی کودکان با رعایت نوبت انجام بازی های نوبتی یا خواندن قصه های مرتبط با این موضوع است. یکی از بازی های نوبتی مرسوم و قدیم منچ است. اگر در هنگام بازی از تکنیک شیر یا خط یا زنگ ساعت نیز استفاده شود، مفهوم نوبت را بهتر می توانید به کودک خود آموزش دهید. مثلا بازی ای راه بیندازید که طی یک مدت زمان مشخص به فرض دو دقیقه شما مسئول بازی هستید و بعد از طی شدن مدت زمان لازم نوبت به فرزند شما می رسد که ادامه بازی را در دست داشته باشد.

مهارت تعویض وسایل بازی بین کودکان

یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای نهادینه شدن مفهوم نوبت آن است که در هنگام بازی کردن بچه ها با یکدیگر، این نکته را به آن ها را متذکر شوید که وقتی بازی شما با فلان وسیله تمام شد می توانی با فلان وسیله دیگر بازی کنی. این روش مخصوصا برای خانواده هایی که بیش از یک فرزند دارند و معمولا بر سر وسیله خاصی دعوا به وجود می آید، بسیار موثر است. مثلا اگر دخترتان با عروسک خاصی بازی می کند و فرزند دیگرتان هم همان عروسک را می خواهد به او بگویید شما فعلا با این توپ بازی کن، بازی خواهرت هنوز تمام نشده هر وقت به اتمام رسید نوبت تو است که با عروسک بازی کنی.

بازی

آموزش زمان انتظار با بازی

یادمان باشد چه خود با کودکان مان بازی می کنیم و چه به عنوان ناظر بازی کودکانمان عمل می کنیم، بر روی فواصل زمانی تعویض نوبت مدیریت داشته باشیم. در ابتدای آموزش رعایت نوبت در بازی، مدت تعویض باید بسیار کوتاه باشد. مثلا چند ثانیه من توپ را می گیرم، سپس چند ثانیه بعد نوبت شما است که توپ را بگیری. به مرور زمان این فاصله زمانی را بیشتر کنید، مثلا چند دقیقه و کم کم چند ساعت شود. حتی شما می توانید تعداد نفرات بازی را نیز به مرور زمان زیاد کنید.

مثلا به تعداد دوستان کودکتان بیفزایید یا علاوه بر اینکه مادر و کودک با یکدیگر بازی می کنند، پدر را نیز شریک بازی خود کنند. کودک با این روش عملی یاد می گیرد که گاهی برای دریافت آنچه که مورد نظرش است باید مدت زمانی را منتظر مانده تا به خواسته خود برسد.

ظرایف بازی با کودکان سه ساله

آنچه که هر پدر و مادر باید نسبت به آن توجه نشان دهد انجام هر مرحله از بازی و آموزش نوبت به کودک باید برای او کاملا واضح و روشن مشخص شود. این مسئله مخصوصا برای کودکان سه ساله بسیار حائز اهمیت است. چرا که کودکان وقتی در این سن قرار می گیرند در هر مرحله از بازی تنها قادر به تمرکز و پیروی از یک مرحله هستند. او نمی تواند تمام مراحل و شرایط بازی را با یکدیگر جمع ببندد و همه قوانین موجود در بازی را به یک باره آموزش ببیند. بنابراین در هر مرحله از بازی، دستورالعمل های روشن و کوتاه به او بدهید و وقتی مطمئن شدید کودکتان فرا گرفته، ادامه بازی و قوانین موجود در آن را به اجرا درآورید، در غیر این صورت کودکان از ادامه دادن بازی خسته می شوند. چرا که تفهیم و اجرا کردن تمام قوانین به صورت یک جا برایشان کاری سخت و پیچیده محسوب می شود.

چطور متوجه کوتاهی های آموزشی مان شویم؟

یادمان باشد برای آموزش هر مهارت از زندگی برای کودک باید همراه و هم قدم با آن ها شد، نه این که روبروی آن ها بیاستیم و شروع به آموزش نماییم. همراهی با کودک باعث می شود خود والدین نیز متوجه برخی از قصورهای آموزشی خود یا کودکانشان شوند و در جهت رفع آن اقدام کنند.

شکوفه شیبانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

دلم تنگ شده، واسه تو،واسه خونه!

من به کمکت نیاز دارم

رویای واقعی یک فرزند خوب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.