تبیان، دستیار زندگی
راه های مختلفی برای پرورش کودکی شکرگزار وجود دارد. ما انسان ها نعمت های فراوانی داریم که گاهی فراموش می کنیم بخاطر داشتن آنها از خداوند بزرگ تشکر کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خدا ممنونم چون....


راه های مختلفی برای پرورش کودکی شکرگزار وجود دارد. ما انسان ها نعمت های فراوانی داریم که گاهی فراموش می کنیم بخاطر داشتن آنها از خداوند بزرگ تشکر کنیم. به فرزندانمان یاد بدهیم که بخاطر همه نعمت ها و بخاطر بودن در کنار عزیزانمان و بسیاری از نعمت های کوچک و بزرگی که داریم از خدا تشکر کند....

شکرگزاری

ممکن است در ابتدا کودک مان موضوع شکرگزاری را درک نکند، ولی این بدان معنا نیست که نباید آن را یاد بگیرد. در زیر به چند روش برای پرورش ویژگی شکرگزاری در کودکان اشاره کرده ایم:

1. به فرزندتان بگویید که برای چه چیزهایی شکرگزار هستید

وقتی سر میز غذا هستید یا پشت فرمان نشسته اید و یا در موقعیت های دیگر لیستی از چیزهای که دارید و بخاطر آنها از خدا شکرگزار هستید تهیه کنید. برای مثال به فرزندتان بگویید که بخاطر داشتن آنها و یا بخاطر داشتن خانه یا ... یا حتی بخاطر هوای خوب و زیبای امروز از خدا سپاسگزارید.

2. از کودکتان بپرسید که برای چه چیزهایی از خدا ممنون است

قطعاً جواب هایی از این دست می دهد: "بخاطر عروسکام از خدا ممنونم." یا "بخاطر ماشین ها و روبات هام از خدا متشکرم." اشکالی ندارد. هر چیز خوبی که در زندگی هست ارزش تشکر و قدردانی را دارد.

3. نعمت هایتان را برشمارید

بعد از نماز و دعا، نعمت هایی که دارید را برای فرزندتان برشمارید تا او هم متوجه چیزهایی که تا بحال به آنها دقت نکرده بود، بشود. وقتی بعد از غذا از خدا تشکر می کنیم یا شب ها هنگام خوابیدن دعا می کنیم، در واقع از نعمت هایی که خدا داده تشکر می کنیم.

4. ساده زندگی کنید

این روش از روش های دیگر آسانتر است. وقتی کودکان زندگی ساده ای داشته باشند، بهتر می توانند شکرگزاری و قدردانی خود را نشان دهند. بجای آنکه برای فرزندتان اتاقی پر از عروسک و اسباب بازی درست کنید، فقط چند اسباب بازی محبوب در اختیارش بگذارید. بجای آنکه هر نوع خوراکی و هله هوله ای در اختیارش بگذارید، به او دو گزینه بدهید که از میان آنها یکی را انتخاب کند.تربیت فرزندان کار ساده ایس نیست.

اگر می خواهید فرزندتان انسان شکرگزار و قدردانی باشد، باید خودتان هم همینطور باشید. والدین باید برای کودکان خود نمونه و الگو باشند. سعی کنید کمتر شکایت کنید و بیشتر جنبه های مثبت زندگی را ببینید

5. به چیزهای کوچک توجه کنید

توجه کردن به جزئیات ریز، روشی عالی برای برشمردن نعمت ها و در نتیجه شکرگزاری بابت آنها است. توجه کردن به رنگ های مختلف برگ های خزان، یا رنگ های زیبای غروب پائیزی به کودک کمک می کند تا متوجه شود که همه اینها از نعمت های خدا هستند.

6. یادداشت های تشکر بنویسید

وقتی فرزندتان جشن تولد دارد یا مثلاً کار خاصی همراه با مادربزرگش انجام می دهد، از طرف او یادداشت تشکر بنویسید تا با این کار یاد بگیرد که باید از کارهایی که دیگران برایش انجام می دهند قدردانی کند.

7. با خانواده داوطلب کارهای خوب شوید

بسیاری از سازمان های داوطلبانه به کودکان نیز اجازه ورود و فعالیت می دهند. خریدن هدیه برای افراد نیازمند و کمک به بسته بندی و تحویل آنها به کودک اهمیت تشکر از خداوند از طریق کمک کردن به دیگران را ثابت می کند.

8. هر وقت که برایتان مقدور بود، بخشش و وقف انجام دهید

وقتی کودک بزرگ می شود و بعضی لباس ها به او کوچک می شوند، می توانید این لباس ها را به خیریه محله تان ببخشید و با این کار داشتن قلبی سپاسگزار را به کودک یاد دهید.

9. تعریف کردن از دیگران را تمرین کنید

با تعریف از نقاط قوت و استعدادهای دیگران به کودک کمک کنید تا قدر دیگران را بداند. وقتی ما ذهنمان کاملاً روی خودمان متمرکز نباشد، می توانیم دیگران و اطرافیانمان را هم ببینیم و بیشتر شکرگزار باشیم.

10. نمونه و الگو باشید

اگر می خواهید فرزندتان انسان شکرگزار و قدردانی باشد، باید خودتان هم همینطور باشید. والدین باید برای کودکان خود نمونه و الگو باشند. سعی کنید کمتر شکایت کنید و بیشتر جنبه های مثبت زندگی را ببینید و از خداوند شاکر باشید. بدین ترتیب فرزندان شما نیز معنای قدردانی و شکرگزاری را درک می کنند.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب رفتارهای عزت افرین در تربیت فرزندان. نوشته حسین علیزاده

مطالب مرتبط:

جا خالی دادن از مسئولیت

نگاه غرور آمیز بجای بوسه

دیگر خانه را مرتب نمی کنم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.