تبیان، دستیار زندگی
كارآفرینی یكی از مفاهیمی است كه در سال‌های اخیر پس از اولویت یافتن مساله اشتغال در ایران بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و از جانب افراد و نهادهای مختلف بر آن تأكید می‌شود. فرد كارآفرین دارای برخی ویژگی‌های فردی و اجتماعی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده و تربیت کارآفرین


كارآفرینی یكی از مفاهیمی است كه در سال‌های اخیر پس از اولویت یافتن مساله اشتغال در ایران بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و از جانب افراد و نهادهای مختلف بر آن تأكید می‌شود.
خانواده و تربیت کارآفرین

فرد كارآفرین دارای برخی ویژگی‌های فردی و اجتماعی است. زمینه و بستر اصلی همه این ویژگی‌ها در درجه نخست در خانواده شكل می‌گیرد، اما فرد كارآفرین چه ویژگی‌هایی دارد و خانواده‌ها با پرورش چه خصایصی در فرزندان خود می‌توانند به پرورش روحیه كارآفرینی در آنان كمك كنند؟

كارآفرینی نیاز به خصوصیاتی همچون ریسك‌پذیری، نیاز به موفقیت، نوآوری، خلاقیت، پشتكار زیاد، آرمان‌گرایی، آینده‌نگری و... دارد. كارآفرین كسی است كه موسسه اقتصادی، بخصوص كسب‌وكاری را كه معمولا مستلزم ابتكار و ریسك قابل‌توجهی باشد، سازماندهی و اداره می‌كند. او فرصتی را كشف می‌كند و برای پیگیری و تحقق آن، سازمان مناسبی را برای دست‌یافتن به سود بیشتر ایجاد می‌كند و ریسك مالی آن را می‌پذیرد.

ارزش‌هایی كه فرد در دوران كودكی و در دوران جامعه‌پذیری در نهاد خانواده درونی می‌كند، اساسی‌ترین و مهم‌ترین ارزش‌های شكل‌دهنده شخصیت فرد هستند.

اگر اعتماد به نفس،‌ پذیرش مخاطره‌ها (ریسك‌ها)، خلق ایده‌های نو و ارزش دانستن كار و تولید را بخشی از ویژگی‌های افراد كارآفرین بدانیم،‌ خانواده از هر نظر می‌تواند كانون اصلی پرورش چنین ویژگی‌هایی در افراد باشد

پدر و مادر اولین افراد اثرگذار بر شكل‌گیری نگرش‌ها و رفتارهای كودكان هستند، به نحوی كه كودكان خواسته یا ناخواسته، بسیاری از ویژگی‌های والدین خود را در همان سال‌های نخستین زندگی می‌آموزند و درونی می‌كنند. وقتی پدر یا مادر همچون افرادی تلاشگر و مؤثر در عرصه كار و تولید در جامعه و محیط اطراف خود شناخته شوند، كودكان نیز بیشتر خود را مستعد قرار دادن در معرض مخاطره‌ها، خلق ایده‌های نو و استقلال اقتصادی و كسب موفقیت می‌یابند و بیشتر در این مسیرها گام برمی‌دارند.

قدرت اقتصادی خانواده در میزان موفقیت شغلی فرزندان مؤثر است، اما فرد كارآفرین پیش از نیاز مالی به آموختن ارزش‌ها و توانمندی‌هایی نیاز دارد كه پدر و مادر نقش اساسی در شكل‌گیری و پرورش آنها دارند

قدرت اقتصادی خانواده در میزان موفقیت شغلی فرزندان مؤثر است، اما فرد كارآفرین پیش از نیاز مالی به آموختن ارزش‌ها و توانمندی‌هایی نیاز دارد كه پدر و مادر نقش اساسی در شكل‌گیری و پرورش آنها دارند.نوع نگرش والدین و ارزش‌هایی كه بر اساس آنها فكر و عمل می‌كنند، در شكل‌گیری روحیه‌ كارآفرینی فرزندان اهمیت دارد. والدینی كه برای خلاقیت، نوآوری، تلاش و پشتكار ارزش قائلند و كوشش اخلاق‌مدارانه برای به دست آوردن ثروت را مفید می‌دانند و در همین راستا نیز عمل می‌كنند، شانس بیشتری برای پرورش فرزندانی خواهند داشت كه در آینده با قدرت خلاقیت، نوآوری، پشتكار و خطرپذیری بیشتر خویش، دست به كارهای بزرگ می‌زنند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

چهاردیواری

مطالب مرتبط :

کودکان را مدیر تربیت کنیم

سرنوشت سازترین بازی های دنیا

خود‌ساخته پرورشش دهید

ذخایری مهم تر از نفت و طلا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.