تبیان، دستیار زندگی
نقش پدر در خانواده تاثیری چشمگیر بر فرزندان دارد.اگر خودتان پدر هستید یا پدری مهربان دارید، می ‌توانید نقش موثر و غیر قابل انكار پدر را در زندگی درك كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ اما مهربان


نقش پدر در خانواده تاثیری چشمگیر بر فرزندان دارد.اگر خودتان پدر هستید یا پدری مهربان دارید، می ‌توانید نقش موثر و غیر قابل انكار پدر را در زندگی درك كنید.

حقیقت این است كه همه ما پدری داشته‌ ایم؛ پدری كه یا امروز همراهمان است یا به دلایلی نمی ‌توانیم او را كنار خود داشته باشیم.


پدران دیروز و امروز

وقتی در مورد خانواده صحبت می‌ كنیم، ذهن‌ ها به نقش اقتصادی و مدیریتی پدر معطوف می ‌شود؛ اما همیشه این سوال در ذهن نقش می‌ بندد كه نقش پدر در رشد و نمو كودكان چیست؟ آیا او اصلا در این مورد هم دخیل است؟

وظیفه پدران در خانواده

بیشتر محققان علوم تربیتی و روانپزشكان كودك برای پدرها نقش بسزایی در رشد و تربیت فرزندان قائل هستند. آنها می ‌گویند پدر بودن یكی از مهم ‌ترین و اثرگذارترین كارها در زندگی هر مردی است. البته باید این نكته را هم یادآور شویم كه به دلیل اهمیت این موضوع، پدر بودن كار چندان ساده‌ ای هم نیست.

برخلاف تفكر اغلب مردها، پدر بودن كار ساده ‌ای نیست. اگر می‌ خواهید پدر موفق و نمونه ‌ای باشید باید كارهای زیاد، مختلف و متنوعی برای فرزندان خود انجام دهید.

وقتی شما در نقش پدر خانواده ایفای نقش می‌ كنید، ممكن است احساس كنید از جهات‌ مختلف تحت‌ فشار هستید. همه می‌ دانند كنار آمدن با این همه مسوولیت و پذیرفتن آنها، كاری سخت و دشوار است.

ممكن است در نقش پدر گاهی حس كنید كه مجبور هستید زمان زیادی را خارج از خانه و در محل كار سپری كنید. پس به‌ رغم این كه دوست دارید زمان بیشتری را كنار فرزندان بگذرانید، فرصتتان برای این كار كم است. گاهی هم ممكن است این حالت عكس شود. همچنین در این روزگار كه پدر و مادر هر دو بیرون از خانه كار و حجم كارها را میان خود تقسیم می‌ كنند، ممكن است گاهی نقش شما به عنوان پدر كمی گیج‌ كننده هم بشود.

بابای امروز با بابای 50 سال پیش تفاوت معنا داری دارد. البته این تفاوت اغلب مثبت است. پدر امروزی تنها تامین‌ كننده نیازهای مالی اعضای خانواده نیست. امروز پدران نقشی پررنگ‌ تر در بزرگ كردن فرزندان دارند. شما هم حتما این قصه ‌ها را زیاد شنیده ‌اید كه پدربزرگ‌ ها هیچ وقت در بزرگ كردن و نگهداری از بچه‌ های خود نقشی نداشته ‌اند و مادر بزرگ ‌ها بودند كه باید بچه را از گهواره تا دبیرستان و حتی محل كار همراهی می‌ كردند. تمام این داستان‌ ها و خاطره‌ ها نشان می ‌دهند تا چه حد پدران و نقش آنها در خانواده تغییر كرده‌‌ است.

برخلاف تفكر اغلب مردها، پدر بودن كار ساده ‌ای نیست. اگر می‌ خواهید پدر موفق و نمونه ‌ای باشید باید كارهای زیاد، مختلف و متنوعی برای فرزندان خود انجام دهید

در حالی كه این تغییر و گسترش نقش مردان در خانه و خانواده، انقلابی را میان آنها ایجاد كرد، اما این تغییر براحتی هم برای خیلی از آنها حاصل نشد. زیبایی این قضیه در آن است كه شما به عنوان پدر فقط باید كنار فرزندان خود باشید و كارهایی نه چندان دشوار انجام دهید تا آنها حضور شما را كنار خود احساس كنند و از آن لذت ببرند. پدرها اغلب می‌ دانند كه چگونه باید با بچه‌ ها رفتار كنند، اما مرور همین كارهای ساده هم مهم است.

به عنوان نخستین گام خوب است به حرف‌ های آنها گوش دهید. این كار بسیار ساده و در عین حال مهم و اثرگذار است. همچنین فضایی ایجاد كنید تا آنها بتوانند در مورد آنچه دوست دارند، چه شادی باشد و چه غم و... با شما مشورت كنند. با همین رفتارهای بظاهر ساده اجازه می‌ دهید آنها از این ‌كه كنار شما هستند، احساس آرامش كنند.

همیشه به یاد داشته باشید كه كودك، دنیا را از شما نمی‌ خواهد. او فقط می‌ خواهد پدرش را بشناسد، كنارش باشد، زمانش را با او بگذراند و الگویی قوی برای كل زندگی داشته باشد. به خاطر بسپاریم همان ‌طور كه ما می‌ خواهیم به فرزندمان افتخار كنیم، او هم دوست دارد به پدرش افتخار كند.

شاید بتوان این رفتارها را در این چند جمله خلاصه كرد، اما بهتر است به جای این‌ كه در زندگی بچه‌ ها تنها نقش آدم بزرگی را بازی كنیم كه به آنها امر و نهی می ‌كند، كمی هم با آنها دوست باشیم و دوستانه ارتباط برقرار كنیم.

پدران دیروز و امروز

از سوی دیگر طبیعت این‌ گونه طراحی شده كه مادران پرستارانی بهتر از پدران باشند. شاید به همین دلیل است كه پدر باید نقش مكمل مادر را نیز داشته باشد و به فرزندش بیاموزد در این دنیا كه گاهی حتی خطرناك می ‌شود، چگونه درست زندگی كند. البته اینها همه حد و حدودی دارند؛ به عنوان مثال خیلی از بچه ‌ها بیش از حد تحت نظر و مراقبت والدین هستند. به همین دلیل هیچ وقت یاد نمی ‌گیرند اشتباه كنند؛ اشتباهاتی كه بچه‌ ها به آنها نیاز دارند تا با استفاده از تجربیاتشان بتوانند در دنیای خارج از خانه هم به خوبی و سلامت زندگی كنند.

از سوی دیگر، یكی از وظایف مهم پدرها این است كه به فرزندانشان بیاموزند در هر شرایطی باید زندگی كرد. بچه ‌ها باید بیاموزند كه گاهی هم در زندگی چیزی را از دست می‌ دهند و گاهی زمین می ‌خورند، بنابراین باید بدانند اینها مهم نیست. مهم آن است كه باید یاد بگیرند دوباره بلند شوند و زندگی را از نو شروع كنند؛ زندگی ‌ای كه می ‌تواند حتی بهتر از زندگی قبل از شكست باشد. فرزندان ما اگر این درس‌ های مهم را نیاموزند هرگز در زندگی موفق نخواهند بود و اینها را پدرها باید به فرزندان آموزش دهند.

پدر و فرزندان

اگر چه نقش مادر در زندگی فرزندان خیلی مهم است، ولی گاهی به دلیل این اهمیت ما از نقش پدران غافل می ‌شویم. با مرور این موارد درمی ‌یابیم رابطه پدر با فرزندانش همیشه مهم و حیاتی است.البته همان قدر كه رابطه با پسر خانواده و آموختن مردانگی به او مهم است، رابطه با دختر هم اهمیت دارد. این هم یكی از مسوولیت‌ های مهم پدر خانواده است. اوست كه باید همراه و در كنار دخترش باشد. در مورد دخترها این نكته مهم است كه حتی وقتی بزرگ می ‌شوند باز هم به حضور پدر نیاز دارند، حتی پس از ازدواج.

همیشه به یاد داشته باشید كه كودك، دنیا را از شما نمی‌ خواهد. او فقط می‌ خواهد پدرش را بشناسد، كنارش باشد، زمانش را با او بگذراند و الگویی قوی برای كل زندگی داشته باشد. به خاطر بسپاریم همان ‌طور كه ما می‌ خواهیم به فرزندمان افتخار كنیم، او هم دوست دارد به پدرش افتخار كند

رفتار دختر خانواده در آینده و در ارتباط با سایر مردانی كه در زندگی خواهد دید، ارتباط بسیار زیادی با رفتار و خصوصیات اخلاقی پدرش دارد. نه تنها رفتار پدر با مادر در این زمینه موثر است، بلكه چگونگی رفتار او با اطرافیان و بچه ‌ها نیز اهمیت بسیار دارد. پس به یاد داشته باشیم كه تمام ابعاد وجودی پدر در آینده فرزندان تاثیرگذار است.

برای این ‌كه از همین امروز پدری خوب و فداكار برای فرزندانتان باشید، زمانی را به آنها اختصاص دهید؛ زمانی كه تنها شما دو نفر با هم باشید. مهم نیست در این ساعات چه كار می ‌كنید. فقط با هم باشید. بدانید دوستانش چه كسانی هستند و او اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌ كند.

** اگر می‌ خواهید پدر خوبی باشید، بیشتر تلاش كنید. پدر خوب بودن به زمان زیادی نیاز دارد. ما همه عاشق فرزندانمان هستیم. ولی بد نیست كمی بیشتر به آنها و روابط میان خود توجه كنیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردبواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.