تبیان، دستیار زندگی
این نوع پرسش‌ها را معمولا کودکان جوامع دارای پس زمینه دینی می‌پرسند، اعم از اینکه خانواده خود کودک مذهبی باشد یا خیر، در اکثر کشورهای دارای سنت‌های دینی، کل فرهگ جامعه تحت نفوذ بینشی است که توجه کودکان را به خود جلب می‌کند، از جمله اعتقاد به وجود یگانه مق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من می تونم خدا رو ببینم؟

تربیت دینی

خداچیه؟ خدا زنه یا مرد؟  آیا به خدا اعتقاد داری؟ خدا کجا زندگی می‌کنه؟  آیا خدا دنیا و منو درست کرده؟

چه شما به عنوان والدین، افرادی معتقد باشید چه نباشید، احتمالا کودکتان در مرحله‌ای از زندگی پرسش‌هایی صریح و موشکافانه درباره ماهیت خداوند از شما خواهد پرسید. خوب است که خودتان در این مورد فکر کنید و ببینید پاسخ‌هایتان چگونه باید باشد. کودکان گاهی به طرز شگفت‌آوری در افکارشان عمیق‌اند، زیرا با ذهنی باز به چنین موضوعاتی فکر می‌کنند. این نوع پرسش‌ها را معمولا کودکان جوامع دارای پس زمینه دینی می‌پرسند، اعم از اینکه خانواده خود کودک مذهبی باشد یا خیر، در اکثر کشورهای دارای سنت‌های دینی، کل فرهگ جامعه تحت نفوذ بینشی است که توجه کودکان را به خود جلب می‌کند، از جمله اعتقاد به وجود یگانه مقتدری که «خدا» نامیده می‌شود.

اوقات مذهبی خود را به همراه او با جذابیت قرین کنید.

کودک خردسال شما درباره ماهیت دین و ایمان پرسش نخواهد کرد، زیرا این مفهومی است که اکثر کودکان تا سنین هفت یا هشت سالگی از درک آن عاجزند و معمولا از این سنین به بعد است که شروع به فهمیدن مفاهیم دشواری همچون عدالت، نیکوکاری، برابری و مساوات می کنند. اما تقریبا همه کودکان مجذوب موجود مافوق بشری می‌شنوند که به نظر می‌رسد همه چیز را می‌داند و همه چیز را می‌بیند. پرسش‌های آنها اغلب در رابطه با وسعت قدرت مطلق خداوند و حضور همه جایی اوست؛ ممکن است آنها از کسی بشنوند که «خداوند همه جا هست» و یا اینکه «خداوند همواره از هر کاری که تو می‌کنی با خبر است»، پس به دنبال پیدا کردن حد و مرز آن می‌‌گردند.

رهنمود‌هایی برای پاسخ‌های شما

نسبت دادن ویژگی‌های انسانی به خدا (مانند آنچه که در مورد مسیح گفته می‌شود)، کار اشتباهی است. پنداشت از خدا دشوارتر از آن است که بتوان به آسانی و بدون غرض به آن دست یافت.

اگر شما فرد مومنی هستید، طبیعتا دوست دارید کودکتان هم مانند شما فکر کند. ایمان داشتن برای سعادت و آرامش انسان‌ها امری ضروری است، اما اگر کودکتان تردید دارد یا به اندازه کافی اشتیاق نشان نمی‌دهد، سعی کنید حداقل تلاش او را مورد تشویق قرار دهید، اوقات مذهبی خود را به همراه او با جذابیت قرین کنید. از ایجاد هرگونه خاطره منفی از انجام اعمال عبادی در او اجتناب کنید بلکه این اعمال را برای او با شیرینی همراه کنید. اگر آنها دین را چیزی انعطاف‌ناپذیر و نابردبار ببینند، ممکن است در برابر شما موضع خصمانه بگیرند و سرانجام ایمان خود را به همه چیز، از جمله خود شما، از دست بدهند.

از ایجاد هرگونه خاطره منفی از انجام اعمال عبادی در او اجتناب کنید بلکه این اعمال را برای او با شیرینی همراه کنید

یک زندگی سالم معنوی چیزی است ک همه کودکان از آن سود خواهند برد، به شرط اینکه از آن استفاده کورکورانه جهت توجیه اعمال سیاسی و یا حتی نظامی نشود.

به کودکتان یاد دهید که انسان‌هایی که به خدا اعتقاد دارند عموما او را منشأ خوبی‌ها و عشق می‌دانند. اکثر ادیان تصدیق می‌کنند که انسان موجودی است ناقص؛ در حقیقت اساس اکثر ادیان نیاز انسان برای رسیدن به تکامل از طریق شناخت خداوند است. تا جایی که می‌توانید ایمان را با جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و حقیقت رفتار انسان‌ها ربط دهید.

سایر چیزهایی که ممکن است کودک از شما بپرسد...

آیا می‌توان خدا را دید؟

چرا خدای بعضی‌ها با ما فرق دارد؟

تربیت دینی

پاسخ برای سنین 4-2

خدا دوست داشتن است. وقتی من می‌گویم «دوستت دارم» این محبت از خداست. خدا موجب می‌شود که ما انسان‌ها و حیوانات را دوست داشته باشیم و به ما کمک می‌کند تا تمام چیزهای زیبایی را که در دنیا هست، از ستاره‌های آسمان گرفته تا شکوفه‌های کوچک در چمنزار، ببینیم.

پاسخ برای سنین 6-4

هر بار که ما تصمیم می گیریم کار خوبی انجام دهیم یا هر بار که احساس دوست داشتن می‌کنیم، منشا آن خداست. تو نمی‌‌توانی خدا را ببینی اما می‌توانی احساس عشق را در بسیاری از آدم‌ها در هر کجا ببینی و این عشق نشانه‌ای از خداست. چون عشق همه جا هست بنابراین خدا هم همه جا هست. انسان‌ها اعتقاد دارند که خداوند جهان را آفریده است و داستان‌های مختلفی درباره اینکه خداوند چگونه گیاهان، حیوانات و انسان‌ها را درست کرده است، وجود دارد.

پاسخ برای سنین 8-6

خدا زن یا مرد نیست و سفید یا سیاه هم نیست، زیرا خدا شخص نیست، خدا مثل ما خانه ندارد. زیرا  خدا همه جا و در همه چیز هست. خداوند موجودی نادیدنی و بسیار مهربان و قدرتمند است. انسان‌ها درباره خداوند از هزاران سال پیش فکر می‌کردند. بعضی از انسان‌ها عقیده داشتند که خدایان زیادی وجود دارند، اما پیروان ادیان الهی (اسلام، مسیحیت و یهود) اعتقاد دارند که همه انسان‌ها فقط یک خدا دارند. انسان‌ها می‌گویند خداوند در آسمان است، اما منظور همین آسمان بالای سر ما نیست. منظور از «بهشت» احساس سعادت و خوشی خاصی است که انسان‌های مومن معتقدند پس از مردن و رفتن نزد خداوند به آن خواهند رسید.

پاسخ برای سنین 11- 8

هزاران سال پیش انسان‌هایی که در مکان‌های مختلف زندگی می‌کردند پنداشت‌های متفاوتی از خدا داشتند. بعضی از آنها به خدایان متعددی اعتقاد داشتند و به روش‌های گوناگونی آنها را عبادت می‌کردند. پیروان ادیان الهی (اسلام، مسیحیت و یهود) به خدای یگانه معتقدند و او را پرستش می‌کنند، هر چند شیوه عبادت آنها با یکدیگر متفاوت است.

برگرفته از کتاب " پرسشهای کودکانه"، ترجمه فرهاد سوری، با تغییر و اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اصولی برای تربیت موثر

سئوال های کودکان را دور نریزید

رهاکن،تربیت کن،همراه باش!

عبادت در کودکی

مذهب و کمک به تربیت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.