تبیان، دستیار زندگی
شی؟ به کودکتان در یافتن دوست خوب کمک کنید! دوستان صمیمی خوب، می توانند کارهای بزرگی برای فرزندانتان انجام دهند. به کودک خود ابزار لازم را برای ساختن شبکه ی اجتماعی خودش بدهید. وقتی که سال تحصیلی نزدیک می شود، احتمالاً ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بامن دوست می شی؟

به کودکتان در یافتن دوست خوب کمک کنید!


دوستان صمیمی خوب، می توانند کارهای بزرگی برای فرزندانتان انجام دهند. به کودک خود ابزار لازم را برای ساختن شبکه ی اجتماعی خودش بدهید. وقتی که سال تحصیلی نزدیک می شود، احتمالاً وقت زیادی را صرف این می کنید تا مطمئن شوید فرزند شما الفبا را بلد است و می تواند زیپ کیف کوله پشتی خودش را باز کند یا نه، امّا یک مساله ی دیگر هم هست که باید به او آموزش دهید: این که چگونه دوست پیدا کند.

داشتن یک یا دو دوست صمیمی او را شادتر می سازد و به او کمک خواهد کرد که عملکرد او در کلاس درس بهتر باشد. دوستان باعث می شوند که بچه ها در محیط های جدید مثل مهدکودک یا پیش دبستانی احساس راحتی بیشتری داشته باشند. دوستان باعث می شوند که کودک به جای این که نگران باشد که با چه کسی بازی کند به روی کار خود متمرکز باشد.

دوستان صمیمی همچنین قدرت خلّاقیّت فرزند شما را تقویت می کنند، چون که بازی های نمایشی بچّه های چهار پنج ساله باعث می شود تا قدرت تخیّل آن ها قوی شود.

خوشبختانه بچّه ها با محافظت و پشتیبانی والدینشان راحت تر می توانند دوست پیدا کنند.پس زندگی اجتماعی کودکتان را با این موارد آغاز کنید:

1- یک الگوی خوب برای کودکتان باشید.

کوچولوی شما به رفتار شما با دیگران می نگرد و آن چه انجام می دهید یاد می گیرد. دکتر مارگارت شریدن استاد روان شناسی می گوید به کودکتان اجازه دهید که به طور مرتّب مکالمه شما را با والدین دیگر در زمین بازی بشنود یا به دوستی که حالش خوب نیست زنگ بزنید و به او بگویید که به او فکر می کنید. سعی کنید در دوره های شخصی با دوستان صمیمی تان جمع شوید، مهم نیست که تا چه حد گرفتار و مشغول هستید.

2- درباره ی دوستی بخوانید.

تعدادی داستان درباره دوست پیدا کردن انتخاب کنید و آن ها را برای کودک خود بخوانید، درباره ی این که چگونه شخصیّت ها، افراد جدید را ملاقات می کنند، بحث کنید و درباره ی راه هایی که کودک شما می تواند از بعضی از این ایده ها در زندگی خودش استفاده نماید گفت و گو کنید.

3- آن ها را ترغیب به برداشتن گوشی تلفن کنید.

یک مادربه پسر 5 ساله اش یاد داد که مکالمات را با گفتن الو و گفتن نامش آغاز کند. این راه بزرگی برای آشنا شدن با افراد است. او در زمین بازی به سرعت به سمت بچّه ها می دود و می گوید: سلام اسم من «جاشوا» است و از این جا به بعد شخصیّت خود را نشان می دهد. فکر نکنید که شما مجبورید کارگردان امور اجتماعی کودکتان باشید و به آن ها یک عبارت پیچیده یا بامزه یاد دهید تا خودشان را معرفی نمایند. به آن ها نشان دهید که باید صادق و راستگو باشند. حتّی گفتن عبارت« من عاشق تاب بازی هستم. تو چه طور؟» به کودک دیگری که منتظر نوبتش است، می تواند سرآغاز یک دوستی زیبا باشد. اگر کودک شما خجالتی است، بگذارید گفت و گوها و احوال پرسی های خود را با خواهر و برادر بزرگتر خود انجام دهد.

4- در جایی که کودکان هستند حضور داشته باشید

استاد مرکز رشد و مراقبت کودک می گوید:«همه آموزش های دنیا موثر واقع نمی شود، مگر این که کودک شما آن چه را که یاد گرفته واقعاً تمرین کند.» اگر کودک شما هنوز در مهدکودک یا پیش دبستانی نیست به یک گروه بازی ملحق شوید. به طور مرتب به پارک بروید به کتابخانه محلّی یا به یک موزه بروید. قرار ملاقات های زیادی بگذارید. با دوستان صمیمی یا احتمالی کودکتان قرار بازی در خانه بگذارید و آن ها را به خانه دعوت کنید. به آن ها وقت بدهید که همدیگر را بهتر بشناسند و تفریح و سرگرمی داشته باشند.

5- به روی مهارت های اجتماعی کار کنید.

مطمئن شوید که کودکانتان درک می کنند که دوستان خوب با هم شریک می شوندونوبت را رعایت می کنند. به یکدیگر گوش می دهند و همدیگر را نمی زنند و مسخره نمی کنند. به او توضیح دهید که او هم باید در جست و جوی دوستانی باشد که آن ها هم این قوانین را می دانند و دنبال می کنند. کودکتان را تشویق کنید که علایق خود را کشف کند.

دوستی ها معمولاً در زمینه ی فعّالیّت های مشترک رشد می کنند. بنابراین به او کمک کنید که مشغول انجام کاری شود که از آن لذّت می برد مثل رفتن به کلاس نقّاشی یا ملحق شدن به تنها تیم های ورزشی.

6- با روش دوست یابی کودکتان هماهنگ باشید.

بعضی از کودکان هیچ مشکلی در نزدیک شدن به بچه های دیگر ندارند در حالی که برای دیگران ممکن است مقداری طول بکشد، تا آشنا شوند. تعدادی از آن ها دوست دارند دوستان زیادی داشته باشند در حالی که کودک شما ممکن است فقط یک دوست داشته باشد، تا وقتی که او یک دوست صمیمی دارد و شاد است همه چیز برای او خوب و راحت خواهد بود.

منبع: PARENTS


مقالات مرتبط:

- چند اصل گفتگو

- اجتماعی كردن فرزندان

-او نمى خواهد سلام كند

-نقش مهدکودک را در تربیت کودکان جدی بگیریم

-ویژگی های تربیت صحیح

-هفت پیشنهاد مفید و كارساز در تربیت صحیح كودكان

-لحظه های موفق در تربیت فرزند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.