تبیان، دستیار زندگی
رفتارى كه كودكان از خود نشان مى دهند ارتباط نزدیكى با شخصیت آن كودك دارد. كاترین بیسوگا روان شناس كودك در دانشگاه كلمبیا مى گوید: نمى توان براى همه مشكلات و رفتارهایى كه از سوى كودك بروز مى كند یك تكنیك واحد به كار برد. وى د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به فرزندان خود آگاهی بدهید


رفتارى كه كودكان از خود نشان مى دهند ارتباط نزدیكى با شخصیت آن كودك دارد.

كاترین بیسوگا روان شناس كودك در دانشگاه كلمبیا مى گوید: نمى توان براى همه مشكلات و رفتارهایى كه از سوى كودك بروز مى كند یك تكنیك واحد به كار برد. وى در توصیه به والدین مى گوید: براى هر مشكلى باید یك تكنیك خاص به كار برد.

باید به كودك به خاطر انجام هر كار خوبى كه مى كند، جایزه بدهید.

این روان شناس اضافه مى كند: پسرى كه کلاس اولی است و صبح ها دیر آماده مى شود را مى شود با به كار بستن یك تكنیك خاص و برخوردى مناسب، از استرس دیر رساندن به مدرسه رها كرد و مادران با این تكنیك خود نیز احساس آرامش كنند.

به نظر این روان شناس باید به كلاس اولى ها گفت: «این لباس هاى مدرسه توست؛ خودت باید آن ها را بپوشى.»

در بسیارى از موارد بچه ها به شیطنت و بازیگوشى خود ادامه مى دهند و كوچكترین توجهى به ساعت و گذشت زمان ندارند. در این مواقع بهتر است مادران به كودك خود بگویند: من تا 10 مى شمارم و تو باید در این زمان آماده شوى. اگر بتوانى آماده شوى، به تو جایزه مى دهم. این متخصص روان شناس معتقد است در این مواقع نباید از زور و دعوا استفاده كنید چون باعث مى شود رابطه تان با كودكتان خراب شود.

به گفته این استاد دانشگاه لزومى ندارد همان رفتارى را كه در پسر یا دخترتان مى بینید، دقیقاً همان رفتار را در كودكان دیگرتان وقتى در موقعیتى مشابه قرار مى گیرند، شاهد باشید.

دكتر بیسوگا در مورد فرزندان خودش مى گوید: با این كه پسر من مستقل نیست ولى دختر 3 ساله ام رفتارى مستقل از خود بروز مى دهد. ولى او هر وقت از چیزى ناراحت مى شود هر چه را كه در دست دارد پرت مى كند یا بچه كوچكتر از خودش را به شدت كتك می زند و نسبت به او خشونت نشان مى دهد. او به هیچ وجه حاضر نیست اسباب بازی ها و یا وسائل شخصى اش را با خواهر و برادرش تقسیم كند و اگر آنها به وسایل او دست بزنند، آنها را كتك مى زند.

دكتر بیسوگا مى گوید: به دخترم گفته ام اگر اسباب بازى هایش را با خواهر و برادرش تقسیم كند جایزه مى گیرد. براى همین یك جدول درست كرده ام و به ازاى هر كار خوب یك برچسب ستاره اى در آن مى چسبانم و به او در برابر هر 10 ستاره، مقدارى پول مى دهم.

عده اى از متخصصان مى گویند اگر این كار مفید نبود باید كودك را به مدت 10 دقیقه تنبیه كنید؛ از او بخواهید كنار دیوار بایستد و هیچ كارى نكند.

دكتر بیسوگا مى گوید: اگر بچه ها كارهاى خطرناك كردند یا به حرفتان گوش ندادند حتماً از آنها بخواهید براى 10 دقیقه كنار دیوار بایستند. آنچه كه در رفتار با كودكان اهمیت دارد این است كه مادران و پدران نمى توانند به آنها بگویند چه كارهایى را باید انجام دهند و چه كارهایى را نباید انجام دهند. مثلاً نمى شود به كودكتان بگویید كه مى خواهم تو رفتارت را درست كنى؛ بلكه باید به او بگویى از تو مى خواهم كه اسباب بازى ات را با خواهرت تقسیم كنى، یا اگر خوب بازى كنى جایزه مى گیرى.

روان شناسان روش دیگرى را كه پیشنهاد مى كنند برگزارى «نشست خانوادگى» است تا در این نشست مشكلات خانواده مورد بررسى قرار گیرد. از آنجا كه اعضاى خانواده از كودكان چندساله گرفته تا والدین به ابراز نظر مى پردازند، والدین مى توانند آنچه را كه در ذهن فرزندشان مى گذرد، دریابند. برگزارى این نشست به این معنا نیست كه هر آنچه كودك گفت انجام شود، بلكه به كودك فهمانده مى شود كه والدین اش براى او ارزش قائل هستند و حاضرند به حرف هاى او گوش دهند.

در چنین گردهمایى هایی براى مشكلات خانوادگى راه حل هاى خوبى پیدا مى شود و كودكان نیز متوجه مى شوند كه والدین شان منطقى هستند و به آنان اهمیت مى دهند و از طرف دیگر آنان با آگاهى بیشترى برخورد مى كنند.

این برخوردهاى آگاهانه باعث مى شود كودكان به جاى رنج بردن از رفتارهاى خود و احساس وابستگى، از اشتباهات خود درس بگیرند.

نیما عظیمى

لینک ها

هفت پیشنهاد مفید و كارساز در تربیت صحیح كودكان

لحظه های موفق در تربیت فرزند

خرید کتب « خانواده »، « روان شناسی »، « کودکان » از فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.