راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 7650
  • سه شنبه 1/6/1384
  • تاريخ :

تك فرزندها اجتماعی تر هستند

نگاهی به پیامدهای روحی ـ روانی تك فرزند بودن

تعداد والدین تك فرزند روز به روز در حال افزایش است؛ اما نباید از یاد برد كه داشتن یك فرزند ، بهتر یا بدتر از داشتن چند فرزند نیست و تك فرزندی نیز چون چند فرزندی مزایا و معایبی دارد. خانواده های تك فرزندی بر مسائلی خاص تأكید دارند كه ممكن است در خانواده های چند فرزندی وجود نداشته باشد.

تک فرزندها نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل كنند. چنانچه توهینی به آنها شود، بی آن كه قصد و غرضی در كار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می كنند. چنانچه از مسئله ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت های مدید در درون خود زنده نگاه می دارند. آنها فقط به برقراری روابطی علاقه مندند كه دربرگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نكند. آنها ممكن است ناراحتی های خود را برای دیگران بیان نكنند و فردی درون گرا شوند.

پرورش كودك از 2 عامل تأثیر می گیرند ، عواملی كه حضور دارند و عواملی كه غایب هستند. كودك تك فرزند در خانواده ای رشد می كند كه افراد بالغ در آن حضور دارند و كودك دیگری نیست كه بتواند با او ارتباط برقرار كند. هر دوی این عوامل، نقشی مهم در پرورش كودكان تك فرزند دارند.

كودك تك فرزند به طور كامل مورد توجه و علاقه والدین است. این عامل سبب می شود كودك احساس كند شخصی مهم است. مزایای بزرگ شدن در خانواده های تك فرزند چنان است كه كودك می گوید من دوست دارم تنها فرزند خانواده باشم، هیچ رقیبی نداشته باشم و كسی حسادت  مرا تحریك نكند. نیاز نباشد با كسی دعوا كنم تا بتوانم وسیله ای را كه دوست دارم، تصاحب كنم. كودكانی كه در خانواده تك فرزند زندگی می كنند احساس امنیت و اعتماد به نفس  زیادی دارند.

عامل دیگری كه در زندگی كودك  مؤثر است، حضور در خانواده ای است كه فقط شامل افراد بالغ است. این كودكان پیش از زمان معمول سخن گفتن را آغاز می كنند و روحیه اجتماعی نیرومندتری دارند. آنان از والدین خود تقلید و همچون بزرگسالان رفتار می كنند، به گونه ای كه تحسین و تعجب دیگران را برمی انگیزند. كودكانِ خانواده های تك فرزند معمولاً بلوغ زودرس دارند. بلوغ اجتماعی این كودكان نیز ممكن است به حال آنان مفید باشد. آنها زودتر از دیگر كودكان با مسائلی مواجه می شوند كه برخورد با آنها در سنین بالاتر ناگزیر است. مسائل و دیدگاه های خود را به راحتی بیان می كنند و قادرند به والدین خود كمك كنند. آنها زودتر از دیگر كودكان به فعالیت اقتصادی مشغول می شوند و از كار كردن خجالت نمی كشند. این كودكان با آمادگی و تجربه زیاد به سن بلوغ پا می گذارند.

معایب یكی بودن

یكی از معایب تك فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد كودك  است. این كودكان كسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی  و دعوا كنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی كنند و فرصتی برای كنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت.

بلوغ روحی و روانی، پدیده ای كاملاً ارثی نیست بلكه اكتسابی است.

این بلوغ مواردی همچون شناخت خود، میزان واقع بینی و انتخاب مؤثر را شامل می شود و به راحتی به دست نمی آید، بلكه به تجربه هایی سخت و طاقت فرسا نیاز دارد. كودكی كه تك فرزند خانواده است كمتر با مشكلات مواجه می شود و در معرض تجربه كردن شكست، ناكامی ، رانده شدن و... قرار نمی گیرد و شرایطی را كه لازمه بلوغ روحی، روانی است، تجربه نمی كند.

اگر والدین، مراقبتی افراطی از تك فرزند خود به عمل آورند و او را به فردی ضعیف و كم تحمل تبدیل كنند، فرزندشان از دیگران نیز انتظار خواهد داشت با او چنین رفتاری داشته باشند كه این موضوع ناتوانی او را شدت خواهد بخشید.اگر والدین اجازه ندهند فرزندشان با احساسات سخت و ناراحت كننده رو به رو شوند یا امكان آشكار كردن این نوع احساسات را برای او فراهم نكنند، تحمل وی را برابر این نوع احساسات ضعیف خواهند كرد.

تمایل والدین به حمایت از تنها فرزندشان، مانع از آن می شود كه فرزندشان عواقب اشتباهات خود را بیازماید و مسئولیت عمل خود را بپذیرد. آنها هیچ گاه در مقام انتقاد از فرزندشان بر نمی آیند، با او مخالفت نمی كنند و همواره تسلیم خواسته های او می شوند تا از این طریق مانع ناراحت شدن او شوند. این والدین می گویند: فرزندمان هم مثل ما دوست ندارد ناراحت شود؛ بنابراین با هم معامله می كنیم تا هیچ یك از ما آزار نبیند.

حمایت بیش از حد این والدین، فرزند را با روحیه حساس و ضعیف تربیت می كند.

هرچه حمایت آنها از تنها فرزندشان بیشتر شود، قدرت و تحمل وی در رویارویی با مشكلات كاهش می یابد و از این رو بسیار شكننده و آسیب پذیر می شوند. در چنین روابط حساس و پر اضطرابی است كه تك فرزند از آزمودن احساساتی كه در روابط بین خواهر و برادر شكل می گیرد، محروم می ماند:

مسابقه برای چیرگی یافتن بر دیگران، رقابت با خواهر یا برادر در جلب رضایت والدین، مسخره كردن دیگران برای تحقیر آنها، توهین به دیگران برای اثبات برتری خود، درگیری برای كسب حق تقدم و بهره مندی بیشتر از مزایا، درددل كردن با خواهر یا برادر، مشاجره درباره اختلاف و تبعیضی كه بین او و خواهر یا برادرش وجود دارد، درگیری با خواهر یا برادر برای تسكین فشارهای روحی، دفاع از منافع شخصی در ارتباط با دیگران.

در خانواده های تك فرزند، والدین و فرزندان هر دو احساس می كنند نیاز شدیدی به یكدیگر دارند. پس ناگزیر به مراعات یكدیگر هستند، ولی خانواده های چند فرزندی چنین نیستند، دعواهای مكرر، جریحه دار شدن احساسات و عصبانیت  در خانواده های چند فرزندی رایج است و كودكان معمولاً برای كنترل این احساسات راهی مناسب می یابند و بار دیگر با هم بازی می كنند.


ویژگی های تك فرزندان

تک فرزندها نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل كنند. چنانچه توهینی به آنها شود، بی آن كه قصد و غرضی در كار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می كنند. چنانچه از مسئله ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت های مدید در درون خود زنده نگاه می دارند. آنها فقط به برقراری روابطی علاقه مندند كه دربرگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نكند. آنها ممكن است ناراحتی های خود را برای دیگران بیان نكنند و فردی درون گرا شوند. ممكن است تبحر لازم را نداشته باشند تا بتوانند دعواهای خود را با دیگران به گونه ای مدیریت كنند كه در نهایت هر دو طرف راضی شوند.

این نوع احساسات ناپخته معمولاً با تجربه هایی كه فرد در زندگی خود كسب می كند، درمان می شود؛ فردی كه تنها فرزند خانواده اش بود می گوید: سال ها طول كشید تا دریافتم رفتار والدینم با من مناسب نبوده است. آنها به شدت از من حمایت كردند. تمام خواسته هایم را تأمین می كردند. به همین دلیل نتوانستم میزان تحملم را در دست نیافتن به خواسته هایم تقویت كنم. اكنون دریافته ام كه ناراحت و ناامید شدن بخشی از مشكلات دوران رشد كودك است و كودك نیاز دارد چنین احساساتی را تجربه كند.

اگرچه كودكان تك فرزند اجتماعی تر از دیگر كودكان به نظر می رسند و اعتماد به نفس  بیشتری در برقراری ارتباط با بزرگسالان دارند، اما به دلیل احساسات ناپخته خود ممكن است از همبازی  های خود خجالت بكشند و ترجیح دهند با كودكان بزرگتر از خود دوست شوند.


جلوگیری از انزوای تك فرزندان

والدین باید به فرزند خود كمك كنند تا او بتواند با كودكان هم سن و سالش بازی كند. مدرسه یكی از مكان هایی است كه چنین فرصتی را در اختیار كودكان قرار می دهد، ولی كافی نیست و باید فرصت های دیگری را نیز مهیا كرد تا كودك بتواند با دوستان همسن و سالش ارتباط برقرار و به بلوغ و عاقلانه شدن احساسات خود كمك كند.

یكی از معایب تك فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد كودك است. این كودكان كسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا كنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی كنند و فرصتی برای كنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت.

 مهدكودك  و آمادگی، مكانی است كه در آن كودك می تواند احساسات نابهنجار را در  بازی با كودكان  هم سن و سال خود تجربه كند. دعوت دوستان به منزل و رفتن به منزل دوستان یا داشتن همبازی هایی در همسایگی، از دیگر فرصت های مناسب است. كودكان در سنین مهدكودك دوست دارند بیشتر اوقات را با والدین خود سپری كنند، به همین دلیل گاه مهدكودك برای آنان ناراحت كننده است؛ اما آنها نیاز دارند در اصطكاك و صمیمیت با كودكان هم سن و سال خود تجربه كسب و احساسات خود را عاقلانه كنند.

هنگامی كه كودكان مشغول بازی با دوستان هم سن خود هستند، ممكن است به رفتارهایی چون مشاركت و مصالحه نكردن، ناتوانی در صحبت یا بحث كردن با دیگران برای دفاع از حقوق خود و... تمایل داشته باشند، پس والدین باید در این باره با تك فرزند خود صحبت كنند. یكی از مسئولیت های والدین این است كه دنیای پیرامون را برای فرزند خود شرح دهند. «داشتن روابط مطلوب با دیگران كار مشكلی است. اگر هر یك از شما كمی كوتاه بیایید می توانید با هم بازی كنید. بهتر است علایق و حساسیت های خودت را برای دیگران روشن كنی. در غیر این صورت آنها متوجه نمی شوند كه تو از چه چیزهایی ناراحت می شوی.»

والدین در محیط خانواده می توانند فرزند خود را تشویق كنند تا احساسات خود را به آنها بگویند. والدین باید خود نمونه این رفتار باشند. آنها همچنین باید به فرزند خود بیاموزند كه از درگیری نگریزد و با صراحت و اطمینان با مشكلات و اختلافات روبه رو شود.

اگر والدین، مراقبتی افراطی از تك فرزند خود به عمل آورند و او را به فردی ضعیف و كم تحمل تبدیل كنند، فرزندشان از دیگران نیز انتظار خواهد داشت با او چنین رفتاری داشته باشند كه این موضوع ناتوانی او را شدت خواهد بخشید.

اگر والدین اجازه ندهند فرزندشان با احساسات سخت و ناراحت كننده رو به رو شوند یا امكان آشكار كردن این نوع احساسات را برای او فراهم نكنند، تحمل وی را برابر این نوع احساسات ضعیف خواهند كرد.

 تربیت فرزند  یك روند آماده سازی و حمایت كردن نوعی اقدام پیشگیری كننده است. حمایت افراطی از كودكان اجازه نمی دهد كه آنان خود را برای رشد و بلوغ احساسات تقویت كنند.

منبع : اینترنت

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
رویا اسلامی
سلام من هم دختر 3 ساله ای دارم که تک فرزند هست تازه چندروزه گذاشتمش مهدکودک که خیلی مقاومت می کنه امیدوارم که اجتماعی تر بشه و بعدا خودم را مقصرندانم که کاش فرزند دوم هم آورده بودم با این وضعیت نابسامان نمیدونم آوردن فرزند دوم ظلمه یا نیاوردن آن . ممنون از اطلاعات خوبتان ......
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/2/1391 - 15:33
نسرین ع
با سپاس از مطلب ارزشمندی که به اشتراک گذاشتید.. به اعتقاد من که مادری 35ساله و دارای تک فرزند دختر 6ساله هستم تربیت کودکم تک فرزند خیلی دشواره ولی در کشور ما اونقدر بازدارنده های اجتماعی برای اقدام به داشتن حتا یک فرزند زیاده که تصمیم گیری برای آفریدن یک انسان و وارد کردنش به این جامعه ناامن و بدون کمترین حقوق شهروندی یک جنایت محسوب میشه.. گاهی از اینکه دخترم وارد این کشور وانفسا کردم احساس شرم و عذاب وجدان بهم دست میده.. پس می بینیم که نمیشه خیلی کارهای علمی و اصولی رو که در خیلی از کشورها فیدبک مثبت داشته رو در ایران هم تجویز کرد.. متاسفانه این واقعیتیه که وجود داره و نباید ازش غافل بود چون این مورد از اون مواردیه که پشیمونی براش سودی نداره!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 4/2/1391 - 15:5
دیانوش
هنوزقانع نشدم دودلم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/1/1391 - 7:13
نسرین
ممنون از مطالب خوبتون ، اما فرزند من تک فرزندی 10 ساله است میخوام بدونم با اینهمه تفاوت سنی آیا فرزند دوم چاره کار میشه یا دیگه فایده نداره که فرزند دوم بیاریم؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/8/1390 - 18:37
زهرا سالاری
من هم یک دختر 4 ساله دارم تا امروز بر سر دو راهی بودم که فرزند دیگه ای داشته باشم یا نه اما با خواندن این مطالب با اینکه میدونم خیلی مشکله بچه داری تو فکر یه فرزند دیگه هم هستم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 18/7/1390 - 9:35
گندم
باید فرهنگ کشور درست بشه ... من مادر یک تک فرزندم و فکر میکنم این جامعه است که به ما فشار میاره هر جا می ریم می گن فقط همین یه دونه آخه گناه داره ... ایناست که تک فرزندفکر می کنه در حقش ظلم شده در حالیکه اصلا اینطور نیست و روحیات یک تک فرزند با بقیه فقط و فقط بستگی به خانواده و ژنتیک خودش داره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/5/1390 - 15:31
مریم
با تشکر، من یک دختر 6 ساله دارم و در فکر فرزند دوم هستم .با توجه به سن بالای خودم، این اقدام ریسک زیادی داره. هنوز مردد هستم که درسته یانه .ولی نظرات بچه های تک فرزند در این بخش و مقایسه اون با تک فرزندانی که می شناسم می بینم درسته تک فرزندها کمرو و غیر اجتماعی ترند دختر من با اینکه از اول مهد رفته ولی فقط با خانواده نزدیک و مربیان مهد خوب رابطه برقرار می کنه و با اجتماع کاملا" بیگانه است و خجالتی.ممنون از نطرات ولی خوبه هر کسی که تک فرزنده از معایب و البته مزایای اون بنویسه که برای والدینی که می خوان تصمیم بگیرن مفید باشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/10/1389 - 12:26
صبورا
با عرض سلام و خسته نباشید
من دانشجوی روانشناسی هستم وپیشنهاداتی که داده اید را قبول دارم موفق باشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/8/1389 - 15:14
ناشناس
واقعا عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/5/1389 - 1:5
آذر صانعی
سلام من 31 سات سن دارم و 1فرزند اما دوست ندارم دخترم تنها باشه خواهر وبرادر داشتن خیلی خوبه از طرفی بچه بزرگ کردنم کار آسونی نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/3/1389 - 11:26
هورمزد
تک فرزند ها غیر اجتماعی ترند.
از خودشون بپرسید اگر واقعا صادق باشند و نخواهند که عیب های خود را بپذیرند همین جواب را به شما خواهند داد.
در همین سایت میتوانید فراخوان دهید و آماری سرانگشتی بگیرید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/3/1389 - 10:21
بهار
من 32دارم و یک دختر 5 ساله دارم .شدیداً بر سر دوراهی گیر کرده ام . نمی دونم فرزند دوم می خواهم یا نه . دخترم خیلی احساس تنهایی می کند. چیکار کنم....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/1/1389 - 12:10
ناشناس
من تك فرزندم به نظرم تك فرزندا كمتر اجتماعی هستن حداقل من كه ایجوری هستم ولی در مورد حساسیت وزود رنج بودن كاملا درسته و البته طبیعیه یه مسئله دیگه ای كه هست حساسیت تك فرزندا در گرفتن توجه توی یه جمعه من كه عادت كردم توجه مخصوصی دریافت كنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 22/12/1388 - 19:55
مصطفی احمدی
من تک فرزندم و 15 سال دارم
شما که میگید روابط اجتماعی تک فرزندان بهتر از دیگران است خب چرا در مورد من بر عکسه ؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/12/1388 - 13:56
من
من تک فرزندم و الان 13 سالمه
در برقراری روابط علطفی با هم سن و سالام مشکل دارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 5/11/1388 - 22:8
xy
من تک فرزندم و 15 سال دارم. با دوستان هم سن و سالم روابط خوبی دارم اما تمایل به برقراری ارتباط با بزرگتر ها را هم دارم. به نظر خودم اونا منو پذیرفتن . حتما در من این درک و فهم رو در من دیدن که من نسبت به هم سن و سالای خودم راحت تر با اونا ارتباط برقرار میکنم. و جالبتر این که خیلی هاشون از این مسئله هم تعجب کردن. ولی برای برقراری ارتباط با غریبه ها و مرکز توجه قرار گرفتن مشکل دارم. تنهایی رو خیلی دوست دارم و همیشه سعی میکنم اون واقعیت درونم رو مشخص نکنم. این خیلی آزارم میده.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/9/1388 - 18:33
شیرین
سلام از نظرات بیشتر استفاده کردم.چون به واقع تک فرزندی رو تجربه کرده بودن.من خودم هنوز به داشتن فرزند دوم نگرفتم و دارم درموردش تحقیق می کنم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/8/1388 - 17:35
نيايش دوستي
سلام.من هم مادر یه تك فرزندم و اگه همه این حرفام درست باشه بازم یه عواملی هست كه مانع از خواستن بچه دوم میشه مثل بالا بودن سن پدر و مادر و عدم داشتن حوصله وصبر كافی در تربیت درست كودك یا نداشتن امكانات خوب مالی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و پر توقع بودن بچه های امروزیو وغیره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 14/8/1388 - 23:30
مادر کودک تک فرزند
من و همسرم خیلی نگران فرزند سه سالمان هستیم که یکی یه دونه است و دیگر خواهروبرادری هم نخواهد داشت. دوست داریم راهکارهای عملی برای جلوگیری از مشکلات تک فرزندی به ما آموزش دهید(مهدکودک می رود و بچه ها را خیلی دوست دارد و اجتماعی است)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/8/1388 - 9:28
ناشناس
خوب یا بد بودن تک فرزندی بسته به عملکرد وسطح تفکر خانواده دارد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/7/1388 - 16:34
نارا
بهترین روانشناسی را که میشناسم دکتر هلاکویی است که حتی بسیاری از دکترهای روانشناس خود را شاگرد او میدانند . او اصلا موافق تک فرزندی نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/6/1388 - 12:5
l p
كی گفته تك فرزندها اجتماعی ترند من خودم تك فرزندم و از آمادگی تا الان كه دانشگاهم مشكل روابطه اجتماعی دارم و خیلیم سخته و ناراحت كنند ه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 1/6/1388 - 2:48
الهه
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/4/1388 - 16:3
ک ع
من تک فرزندم 20 ساله هستم لطفا مطالبی را بنویسید که جنبه ی علمی دارد .آخه کی گفته تک فرزند ها اجتماعی ترند .این رو هم بدانید که نه مدرسه ونه مهد کودک هیچ تاثیری در روابط اجتماعی ندارد و تکفرزند ها وقتی وارد جامعه می شوند با مشکلات بزرگی از قبیل عدم ارتباط اجتماعی مواجه میشوند که زندگی را بر آنان سخت می کند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 6/4/1388 - 17:4
ایران
استفاده کردم خیلی ممنونم لطفا کتاب مرتبط معرفی بفرمایید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/3/1388 - 12:37
ناشناس
سلام متشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/11/1387 - 15:12
محمد حسین اردکانی
سلام
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 5/12/1386 - 11:17