تبیان، دستیار زندگی
تأثیرات و پیامدهای طلاق می تواند برای فرزندان نابود کننده و خرد کننده باشد. با این وجود، زمانی که والدین دانسته با هم کار می کنند تا به فرزندان شان کمک کنند تا تأثیرات و پیامدهای طلاق را مدیریت کنند، آن دسته از بچه ها اغلب با شخصیتی خیلی قوی تر و منعطف تر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنار آمدن کودک با طلاق!

تأثیرات و پیامدهای طلاق می تواند برای فرزندان نابود کننده و خرد کننده باشد. با این وجود، زمانی که والدین دانسته با هم کار می کنند تا به فرزندان‌شان کمک کنند تا تأثیرات و پیامدهای طلاق را مدیریت کنند، آن دسته از بچه ها اغلب با شخصیتی خیلی قوی‌تر و منعطف تر جریان طلاق والدین شان را پشت سر می گذارند. خواه در حال آماده کردن خودتان هستید تأخیر جدایی‌تان را بدهید، یا مدتی هست که جدا شده‌اید اما هنوز تبعات و پیامدهای آن را روی فرزندان‌تان می بینید، تمرینات و توصیه های زیر می‌توانند به پایان بخشیدن و مدیریت موثر پیامدها و نتایج طلاق به فرزندان تان کمک کند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
طلاق

1- فشار را از روی فرزندان تان بردارید

اگر تأثیرات و پیامدهای ناشی از طلاق هنوز حضور دارند با رفع و رجوع نشده اند، بازتاب شدیدتری بر فرزندان تان خواهند داشت به جای اینکه به فرزندان تان تکیه کنید تا از شما حمایت و همراهی کنند، می‌توانید به دوستان خوب و دلسوز و اعضای خانواده تان تکیه کنید و حمایت و توجه آنها را بخواهید به خاطر داشته باشید. که فرزندان تان نباید، تحت هیچ شرایطی، مسئولیت سلامت احساسی و عاطفی شما را به دوش بکشند یا به خاطر شما از همسر سابق تان برای تان اطلاعات بیاورند یا اطلاعات شما را برای او ببرند.

پیشنهادات عملی و کاربردی

فرزندان تان را به هیچ وجه تبدیل به محرم اسرارتان نکنید. زمان هایی را به تنهایی و تنها بودن اختصاص دهید. برای حمایت احساسی فرد بزرگسال مطمئنی را بیایید برای بررسی و منظم کردن احساسات تان دفتر یادداشتی در نظر بگیرید فرزندان تان را وسیله ارتباط با همسر سابق تان قرار ندهید، خودتان مستقیما با او گفتگو کنید.

2- هر گونه بحث و مشاجره باقی مانده ای را حل و فصل کنید

به درازا کشیدن و باقی ماندن، بحث و مشاجره حل نشده می تواند بیش از خود طلاق آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری بر فرزندان داشته باشد حتما هر کاری از دست تان بر می آید انجام دهید تا بحث و مشاجره‌های تان را با همسر سابق تان بطور کامل و در کمال آرامش حل و فصل کنید این می تواند به معنی این باشد که از خشم و عصبانیت موجه تان چشم پوشی کنید و در عوض صرفا با مشارکت همسر سابق تان برای هدف مشترکی که دارید از نو شروع کنید: سلامت و بهروزی فرزندان تان.

پیشنهادات عملی و کاربردی

با واسطه ای ملاقات کنید تا هر موضوع و موردی که بین تان باقی مانده حل و فصل شود بدانید که ممکن است نیاز باشد تا دوباره به همسر سابق تان اعتماد کنید. توجه کنید تا ببینید چه زمان و چطور بحث و مشاجره شروع می شود تا بتوانید مانع نزاع و مجادله شوید.

سعی کنید به خشم تان غلبه کنید تا در صورت لزوم از نو و تازه نفس شروع کنید.

3- به زندگی نرمال و طبیعی برگردید

فرزندان تان را به هیچ وجه تبدیل به محرم اسرارتان نکنید. زمان هایی را به تنهایی و تنها بودن اختصاص دهید. برای حمایت احساسی فرد بزرگسال مطمئنی را بیایید برای بررسی و منظم کردن احساسات تان دفتر یادداشتی در نظر بگیرید فرزندان تان را وسیله ارتباط با همسر سابق تان قرار ندهید، خودتان مستقیما با او گفتگو کنید

فرزندان تان باید بدانند درهر شرایطی باید انتظار چه چیزی را داشته باشند به همین دلیل است که باید به محض توانایی تان به سوالات و خواسته های آنها در خصوص یا در طی پروسه طلاق پاسخگو باشید علاوه بر آن، تمام سعی تان را کنید تا برای زندگی تان برنامه و اصولی را طراحی و پی ریزی کنید در ضمن باید به خاطر داشته باشید که اصول و قوانین هر دو خانه (هم پدر و هم مادر) را مدنظر قرار دهید.

پیشنهادات عملی و کاربردی

در صورت امکان به نحوی برنامه ریزی کنید که هر والدی بیشترین زمان ممکن را با فرزندان سپری کند.

جزییات برنامه ملاقات خاص هر فرد را بررسی کنید.

از توقعات و انتظارات رفتاری فرزندان تان حمایت و پشتیبانی کنید فردی باشید که فرزندان تان بتوانند به او اعتماد و اطمینان کنند.

4- به فرزندان تان کمک کنید تا احساسات شان را پردازش کنند

یکی از تبعات و پیادهای طلاق هم برای کودکان و هم بزرگسالان، درد و رنج و غم است. باید بپذیرید که فرزندتان غصه دار کانون خانواده ای است که از هم پاشیده شده و نیز تعامل هر روزه اش با هر دو والدین را در یک زمان از دست داده است. علاوه بر آن، بدانید که فرزندتان درجات متفاوتی از رنج و ناراحتی را تجربه خواهند کرد. در نتیجه زمان هایی ممکن است بخواهند تنها باشند، مواقعی هم می‌خواهند در مورد آنچه متحمل شده اند صحبت کنند.

پیشنهادات عملی و کاربردی

بگذارید فرزندان تان بدانند زمانی که می خواهند با شما صحبت کنند شما همه چیز را کنار می گذارید و به آنها گوش می کنید هر زمان آنها نیاز داشتند تنها باشند، برایشان فضای کافی را فراهم کنید با فرزندان‌تان کار کنید تا بتوانند خشم و عصبانیتشان را کنترل کنند در صورت لزوم به مشاوری حرفه ای مراجعه کنید.

5- کمک کنید تا فرزندان تان آینده ای روشن را متصور شوند

بگذارید فرزندان تان بدانند که آینده ای روشن پیش رو دارند، همین طور آینده ای روشن نیز در مقابل شما قرار دارد. ممکن است الان آنها چنین چیزی را تشخیص ندهند و اشکالی ندارد با گذر زمان و بهبود شرایط، آنها بالاخره تشخیص خواهند داد که هر کدام از شما در واقع علی رغم پیامدها و تبعات تدریجی ناشی از طلاق به زندگی ادامه خواهید داد و از پس مسایل بر خواهید آمد.

پیشنهادات عملی و کاربردی

رویدادهای مثبت را در دفتر یادداشت خانواده ثبت کنید لیستی از انجام کارها و تفریحات جالب در پایان هفته تهیه کنید تا با هم انجام دهید فرزندان تان را درگیر برنامه های آتی تان کنید مانند اسباب کشی یا رفتن به سفر. زمانی که با هم هستید سعی کنید اوقات خوشی را با فرزندان تان داشته باشید.

منبع : ماهنامه کودک شماره 126

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.