تبیان، دستیار زندگی
مهارتهای ارتباطی و آگاه سازی خانواده ها کلید واژه مقابله با آسیب های اجتماعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارتهای ارتباطی و آگاه سازی خانواده ها کلید واژه مقابله با آسیب های اجتماعی

title

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا ، به باور کارشناسان و فعالان حوزه اجتماعی بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی از خانواده شروع می شود و این نهاد به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می گیرد دارای اهمیت زیادی است زیرا نخستین تاثیرات محیطی که فرد دریافت می کند از محیط خانواده است.
توجه جدی به کاهش آسیب های اجتماعی اصلی مهم در جامعه است و متولیان باید در راستای کنترل آنها اقدام کنند، اگرچه برخی از چالش ها اجتماعی بطور کامل قابل برطرف شدن نیستند اما حداقل می شود آنها را مدیریت کرد.
به میدان آوردن ظرفیت های مردمی و خانواده ها یکی از راههای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است که در دولت یازدهم تلاش شده با ارتقای سرمایه اجتماعی، آسیب های اجتماعی کاهش یابد.
این دولت، نه تنها بیان مشکلات و آسیب های اجتماعی را سیاهنمایی نمی داند بلکه معتقد است با پرداختن به آسیبها، نگاهها جلب و حساسیت لازم برای جلب کمک از سوی نهادهای مدنی و جلب مشارکت عمومی انجام می شود.
توجه به سرمایه های اجتماعی و سرمایه های نمادین به عنوان دو محور توسعه، رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی است.
عزم دولت در مقابله با آسیب های اجتماعی جدی است و نگاه به این حوزه فراتر از بحث آسیب های اجتماعی و معطوف به سرمایه اجتماعی است.
همچنین مقام معظم رهبری نسبت به رفع آسیب های اجتماعی حساسیت ویژه ای دارند و تمام دستگاه های اجرایی را مکلف کردند که در برنامه ششم برای کاهش آسیب های اجتماعی کشور، قوانین برنامه ای و علمی داشته باشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد به منظور بررسی راهکارهای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در خانواده میزگردی باحضور فخرالسادات خامسی هامانه مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد ، فاطمه محمدی کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان و طاهره حصیب روانشناس و مشاوره خانواده برگزار کرد.
کارشناسان شرکت کننده در این میزگرد بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، یادگیری مهارت های ارتباطی و مشارکت مردم در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی تاکید کردند.
*** مهارتهای ارتباطی کلید واژه مقابله با آسیب های اجتماعی
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با بیان اینکه موضوع خانواده یک بحث گسترده ای است گفت: هر حوزه ای اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره به نوعی با خانواده در ارتباط هستند یا از خانواده تاثیر می گیرند یا بر روی آن اثر می گذارند.
فخر السادات خامسی هامانه با اشاره به اینکه امروزه آسیب های اجتماعی دامن گیر خانواده ها شده و غیر قابل انکار است افزود: با توجه به اینکه زمان گذر از زندگی سنتی به مدرنیته هستیم خواه ناخواه یکسری پیامدها و آسیب ها متوجه خانواده ها شده است.
وی اظهار کرد: هرچند تلاش می کنیم که آسیب های اجتماعی کاهش یابد و از بین برود اما بخشی از آن آسیب ها بدلیل مدرنیته شدن جامعه از بین نخواهد رفت و باید آنها را مدیریت کرد.
خامسی هامانه با بیان اینکه خیلی از آسیب های اجتماعی جهانی است خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت های رسانه ای ، تکنولوژی و شبکه های اجتماعی علاوه بر مزایایی که دارند یکسری پیامدها و اثرات فرهنگی و اجتماعی را هم بدنبال دارند.
وی بر آموزش و مشاوره خانواده ها تاکید و اظهار کرد: تولید محتوا و آموزش های غیرمستقیم مهمترین راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی است و باید بصورت مرحله به مرحله و مستمر انجام شود.
خامسی کلید واژه مقابله با آسیب های اجتماعی را 'نهادینه کردن مهارتهای ارتباطی' بیان کرد و گفت: در بسیاری از موارد افراد به دلیل برقرار نکردن ارتباط با یکدیگر گرفتار برخی از آسیب های اجتماعی می شوند.
وی با تاکید بر متمرکز کردن فعالیتهای آموزشی بر روی مهارتهای ارتباطی گفت: باید افراد از کودکی نحوه برقراری ارتباط با اجتماع را فرا گیرند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با بیان اینکه دانش آموزان باید در کنار مهارتهای علمی ، مهارتهای ارتباطی نیز را هم فرا گیرند افزود: همچنین باید با برنامه ریزی همه قشرهای جامعه را بطور همزمان در مقابله با آسیب های اجتماعی توانمند کنیم.
خامسی تصریح کرد: معلمان ظرفیت مناسبی در ارتقای سطح آگاهی جامعه در مقابله با آسیبهای اجتماعی هستند و نقشی تاثیرگذار دارند.
وی اظهار کرد: معتقدم تاثیر یک معلم بر جامعه بسیار بیشتر از یک فیلم، کارتن یا شبکه های اجتماعی باشد زیرا تاثیرات آنها کوتاه مدت اما تاثیر یک معلم طولانی مدت است و باید بصورت کشوری سرفصلهای درسی طوری تعریف شد که معلمان بتواند در کنار درس با دانش آموزان بیشتر ارتباط برقرار کند.
این مسئول تشکیل اتاقهای فکر با همگرایی اندیشه ها در موضوع خانواده در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی را ضروری خواند و افزود: ارائه راهکارهای عملیاتی باید نتایج آن باشد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: باید با برنامه ریزی صحیح و عملیاتی آسیبهای اجتماعی را روز به روز در جامعه کاهش داده و از اثرات منفی آنها پیشگیری کنیم.
وی ادامه داد: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با سرعت وارد کشور ما شد در صورتی که شرایط فرهنگی کشور آمادگی لازم را برای پذیرفتن این تکنولوژی نداشت از این رو مشکلات و مسائل بسیاری در جامعه بوجود آمده است.
خامسی هامانه اضافه کرد: رجوع هدفمند آحاد جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان به فضای مجازی باید در جامعه نهادینه شود.
وی در ادامه بر لزوم ریشه یابی مشکلات اجتماعی تاکید کرد و گفت: بی توجهی به محیط خانواده موجب افزایش بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.
این مسئول برند سازی جوان پسند، توجه به طبع زیبا پسندانه ، استفاده از هنرمندان ، ارتقای مهارت و سواد رسانه ای خانواده ها را از راهکارهای موثر در کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد.
*** آموزش افراد نخستین و مهمترین گام در رفع آسیبهای اجتماعی
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد گفت: برخی از آسیب های اجتماعی جامعه بدلیل اینکه قبل از به وجود امدن آن پدیده هیچ گونه فرهنگ سازی در جامعه نشده بود با یکسری پیامدهای روبرو شده ایم.
فاطمه محمدی افزود: بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آگاه سازی جامعه دوره های آموزشی در زمینه های گوناگون و در گروههای سنی مختلف برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه جامعه باید به سمتی حرکتی کند که افراد نگاه اجتماع محور نسبت به پدیده ها داشته باشند اظهار کرد: در گذشته افراد نسبت به مسائل اطراف خود حساس بودند و خودشان به حل موضوع اقدام می کردند.
محمدی با بیان اینکه پیشرفتهای تکنولوژی موجب شده که جامعه از نگاه سنتی و اجتماع محور دور شود افزود: باید افراد جامعه را با آموزش دادن نسبت برخی از مسائل آگاه کنیم که خودشان را به دور از مداخله و تاثیرگذاری قرار ندهند.
وی با اشاره به اینکه امروزه نقش خانواده در جامعه کمرنگ شده است گفت: امروز افراد جامعه احساس می کنند آموزشها باید توسط ارگانها و دستگاهها مختلف انجام شود در صورتیکه خانواده ها در این زمینه می بایست حساس بوده و وارد عمل شوند.
محمدی با بیان اینکه آموزش زمینه ساز پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی است تصریح کرد: ارائه نکردن آموزش های لازم موجب سوق دادن جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان و گرایش آنها به آسیب های اجتماعی می شود.
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان راه برون رفت از مشکلات و آسیب های اجتماعی، رویکرد اجتماع محور بیان کرد و گفت: نگاه ما نسبت به آسیب های اجتماعی و راهکارهایی آن باید علمی باشد.
وی افزود: برای مقابله با آسیب های اجتماعی راهی جز برقرار کردن ارتباط با مردم به عنوان شهروندان نداریم و باید فضا را برای مشارکت سازمان های مردم نهاد باز شود.
این کارشناس اضافه کرد: افراد باید با مهارت های زندگی، حقوق شهروندی و احساس مسوولیت اجتماعی آشنا شده و این آموزش ها از همان دوران کودکی به افراد در مقاطع مختلف ارائه شود.
*** راه اندازی 100 پایگاه سلامت اجتماعی
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای ارتقای نگاه اجتماع محور در جامعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به راه اندازی 100 پایگاه سلامت اجتماعی در محلات استان یزد اقدام کرده است گفت: این پایگاهها بازوهای بهزیستی در محلات هستند و نقش مهمی در آموزش افراد آن محله در کنترل آسیب های اجتماعی دارند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: فعالیتهای این پایگاهها شامل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای سطح سلامت روان جامعه، آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی با روشهای مختلف به مردم و برگزاری کلاسهای آموزشی متناسب با نیازهای منطقه است.
وی اظهار کرد: در سالجاری 168 هزار نفر ساعت آموزش در زمینه مهارت های زندگی و ارتباطی در پایگاههای یاد شده توسط بهزیستی انجام شد.
این کارشناس افزود: همچنین بهزیستی استان با همکاری استانداری آموزش های مختلف در حوزه خانواده در دستگاههای این استان برگزار کرده است.
محمدی با بیان اینکه آموزشها باید بروز باشد گفت: برخی از آموزشها در گذشته با توجه به مقتضیات زمان موفق بودیم اما در حال حاضر دیگر آن اموزشها جوابگو نیست و تاثیرات آن کم خواهد بود.
وی اظهار کرد: باید دانش روز را برای کاهش آسیب های اجتماعی به کار گرفت و مشکلات اجتماعی را به حداقل رساند.
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد ادامه داد: در پیشگیری از آسیب های اجتماعی حضور هم دستگاهها و ارگانها و مشارکت همگانی مردم لازم و ضروروی است.
وی بر ارایه آموزشهای با شیوه جدید و نگاه نو برای کاهش آسیب های اجتماعی اشاره و تاکید کرد: برخی از آسیب های اجتماعی را باید بپذیریم و فضای مثبت برای آنها ایجاد کنیم.
*** مقاومت خانواده ها در مواجهه با آسیب های اجتماعی کاهش یافته است
یک روانشناس و مشاوره خانواده هم با بیان اینکه ما هر روز شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم گفت: مقاومت خانواده ها در مسائل اجتماعی بویژه آسیب های اجتماعی نسبت به گذشته کمرنگ شده است.
طاهره حصیب با بیان اینکه توان خانواده در برابر مسائل جامعه بسیار کم شده و بحث مدیریت خانوده پایین آمده است افزود: امروزه دیگر والدین چون گذشته در راس مدیریت خانواده قرار ندارند.
وی با اشاره به اینکه ساختار قدرت در بین خانواده ها ، انسجام قبلی خود را از دست داده است گفت: بسیاری از افراد جامعه بدلیل نبود آگاهی و اعتمادهای کاذب دچار برخی آسیب ها می شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سطح استان برابر نیست خاطرنشان کرد: درست است برخی کارگاههای آموزشی بصورت محله ور در برخی نقاط برپا می شود اما آنطور که باید و شاید پشتیبانی نمی شوند.
حصیب اظهار کرد: برخی آسیب های اجتماعی در برخی مناطق و محلات استان همچنان سالیان متمادی وجود دارد بیشتر افراد آن منطقه با آسیب های جدی روبرو هستند.
وی آموزش خانواده ها و مهارتهای ارتباطی را در کنترل آسیبهای اجتماعی ضروری خواند و اضافه کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی باید یک برنامه ریزی صحیح و منطقی انجام شود.
***استفاده درست از ابزارهای نوین ارتباطی
این کارشناس با اشاره به جهانی شدن عصر ارتباطات و اطلاعات گفت: متاسفانه در جامعه ما هیچ برنامه ای برای مدیریت شیوه استفاده از رسانه های جدید وجود ندارد.
حصیب با اشاره به شبکه های اجتماعی و پیامدهای آن در جامعه افزود: این فضاها باید به خوبی مدیریت شوند تا شاهد بروز مشکلات عدیده ای بویژه برای مخاطبان کم سن و سال نباشیم.
وی اظهار کرد: افراد باید برای ورود به این دنیای جدید و زندگی در آن تربیت شوند و مهارت های لازم برای مواجهه با مشکلات این دنیای مدرن را فرا گیرند.
این کارشناس افزود: در این مسیر باید از هر نوع برخورد سلبی و تحکیم آمیز خودداری شود و ایجابی کار کنیم.
2088/8068


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.