تبیان، دستیار زندگی
زمانی شما وقت خود را به مطالعه کتاب می گذرانید، زمانی در حالت دراز کش به سقف اتاق خیره می شوید و یا زمانی به گفتگو با خانواده تان مشغول هستید، مغز شما انرژی چندانی مصرف نمی کند، اما می دانید که استفاده از موبایل ها مانند استفاده از تلویزیون، عمل خسته کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی نیک سرشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من وسواس چک کردن دارم!

سر ها به پایین (2)

زمانی شما وقت خود را به مطالعه کتاب می گذرانید، زمانی در حالت دراز کش به سقف اتاق خیره می شوید و یا زمانی به گفتگو با خانواده تان مشغول هستید، مغز شما انرژی چندانی مصرف نمی کند، اما می دانید که استفاده از موبایل ها مانند استفاده از تلویزیون، عمل خسته کننده ای برای مغز محسوب می شود.

علی نیک سرشت - بخش خانواده ایرانی تبیان

گوشی، چک کردن، شک

در نوشتار قبل درباره ی نرم افزار های ارتباط اجتماعی، قابلیت ها و آسیب های آن صحبت کردیم.
سپس به نمونه های دور و اطراف خودمان نگاهی انداختیم و متوجه شدیم درصد قابل توجهی از مردم کشور ما  وقت شان را با این نرم افزارها می گذرانند و کم و بیش مشکلاتی دارند.
می توانید مقاله قبلی را مطالعه کنید.
یادآوری این نکته مهم است که در مقابل پدیده های نو ظهور مثل ارتباطات مجازی ، نباید رویکرد حذفی داشت و می بایست به فکر راه مدیریت استفاده از آن ها بود و آسیب های آن را کنترل کرد.
تکنولوژی به خودی خود کمک حال بشر است، امّا زمانیکه سایر فعّالیّت های روزمره مختل نشود، ارتباط های طبیعی بهم نخورد و احساسات و عواطف بشری تحت الشّعاع استفاده ی از آن ها قرار نگیرد.
آمار های متفاوتی از استفاده تلفن همراه در جهان وجود دارد. یکی از گزارش های مربوط به سال 2013 نشان می دهد، مردم دنیا به طور میانگین حدود 2 ساعت از وقت مفید روزشان را به استفاده از موبایل ها اختصاص می دهند. این عدد به این معنی است که شما 60 ساعت در ماه را به موبایل خود اختصاص داده اید که به عبارت دیگر در طول سال 30 روز از عمر شما صرف این وسیله خواهد شد.

نگران این که خدایی ناکرده پیغامی را به محض دریافت آن پاسخ ندهید نباشید. به دیگران بیاموزید که موبایل ها قابلیت ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی هم دارند. بد نیست گاهی اجازه بدهید صدای شما شنیده شود

زمانی شما وقت خود را به مطالعه کتاب می گذرانید، زمانی در حالت دراز کش به سقف اتاق خیره می شوید و یا زمانی به گفتگو با خانواده تان مشغول هستید، مغز شما انرژی چندانی مصرف نمی کند و بعد از انجام آن ها خستگی و کسالت خاصی احساس نمی کنید.
اما می دانید که استفاده از موبایل ها مانند استفاده از تلویزیون، عمل خسته کننده ای برای مغز محسوب می شود. در واقع شما بعد از کار با موبایل خود، نه تنها ذهن تان را برای دیگر فعالیت ها آماده نکرده اید بلکه انرژی آن را کاملا مصرف کرده اید و حالا باید ساعتی را استراحت کنید تا بتوانید کارهایی مثل مطالعه، درس خواندن و ... را انجام دهید.
به این ترتیب علاوه بر این که می توانستید کار با اولویت بالاتری را جایگزین گشت و گذار های بدون انتها در فضای مجازی کنید، حالا باید فکری به حال چشمان خسته و ذهن شلوغ و آشفته تان بکنید. با ارائه چند راهکار کوچک، به شما کمک می کنیم تا مدیریت بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

آنلاین نمانید!

احساس خوب در دسترس بودن از آن آسیب های کادو پیچ شده ای است که به ظاهر مفید است اما به تدریج وقت شما را نابود می کند. نگران این که خدایی ناکرده پیغامی را به محض دریافت آن پاسخ ندهید نباشید. به دیگران بیاموزید که موبایل ها قابلیت ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی هم دارند. بد نیست گاهی اجازه بدهید صدای شما شنیده شود.
موبایل ها ، تبلت ها و وسایل ارتباطی را در مکانی غیر از محیط فعال کار خود نگه داری کنید. اگر به هر دلیلی امکان این کار را ندارید، گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید، اعلام هشدارهای وسیله خود را خاموش کنید و آن را پشت و رو در فضای مشخصی قرار دهید.
به طور قانون مند و جدی، زمان های مشخصی را برای چک کردن موبایل یا گجت هوشمند خود در نظر بگیرید. مثلا با خودتان قرار بگذارید هر شب ساعت 10 که حوصله ی کار دیگری را ندارم، موبایلم را چک می کنم.
هر وقت بدون استفاده ای که انرژی مفید شما در آن بسیار کم است، فرصت خوبی برای بررسی دنیای مجازی است.
البته در نظر داشته باشید تعداد این زمان ها باید کم و با فاصله از هم باشد و در بهترین ساعات روز نباشد، چرا که قرار نیست پرانرژی ترین ساعات روز خود را به فضای مجازی اختصاص دهید.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به شدت وابسته به این نرم افزار ها هستند، با تعداد دفعات بالا شروع کنید و به تدریج آن ها را کم کنید. مثلا ابتدا از 4 مرتبه در روز شروع کرده و به مرور زمان آن را به 2 مرتبه کاهش دهید.

اگر به واقع می خواهید جلوی مشکلات ناشی از این نرم افزار ها را در روند عادی زندگی تان بگیرید باید شهامت تغییر داشته باشید. از نیش و کنایه ی اطرافیان نترسید و اجازه ندهید موج وقت کشی شما را با خودش ببرد. شما برای اهداف بزرگ زندگی می کنید!

نکته مهم بعدی این است که برای هر بار چک کردن موبایل خود محدوده زمانی تعیین کنید. به طور مثال قرار بگذارید برای هر بار چک کردن دستگاه خود 15 دقیقه بیشتر وقت نگذارید و تنها به مکالمات مهم پاسخ دهید.
اگر فکر می کنید از پس این کار بر نمی آیید، از شخص دیگری کمک بخواهید تا به شما این محدودیت را یادآوری کند.می توانید خانواده خود را از این تصمیم مدیریت زمان مطلع کنید و از آن ها بخواهید مودم اینترنت منزل را تنها در ساعات مشخص روشن کنند.

بهش فکر نکن

اگر مرتب به این فکر می کنید که باید سری به نرم افزار تلگرام بزنید تا از آخرین پاسخ دوست تان مطلع شوید یا متوجه بشوید پست شما در اینستاگرام چند لایک خورده است، بدترین جمله ای که می توانید به خود بگویید این است : «بهش فکر نکن!»
تحقیقات سال های اخیر نشان می دهد که پس زدن افکاری که ناگهان به سراغ انسان می آید، اتفاقا موجب تشدید و یادآوری آن ها می شود.
به جای آن که مرتب به خودتان نهیب بزنید، یک تکه کاغذ در کنار خود داشته باشید، و روی آن عملی که ذهن شما را مشغول کرده بنویسید و در مقابل آن زمانی برای انجام آن یادداشت کنید. با این کار هم به آن کار غیرمنتظره خواهید رسید هم فکرتان آرام می شود.

ما بر آن عهد که بستیم بر آنیم هنوز!

مهمترین بخش کار آن است که به تصمیماتی که گرفته اید وفادار بمانید. اگر به واقع می خواهید جلوی مشکلات ناشی از این نرم افزار ها را در روند عادی زندگی تان بگیرید باید شهامت تغییر داشته باشید. از نیش و کنایه اطرافیان نترسید و اجازه ندهید موج وقت کشی شما را با خودش ببرد. شما برای اهداف بزرگ زندگی می کنید نه برای نوتیفیکیشن های دنیای مجازی!
برای زندگی تان اهداف دست یافتنی و والا در نظر بگیرید تا این حواشی از مسیرتان حذف شود.
اگر به هردلیلی قوانین خودتان را زیر پا گذاشتید برای خودتان جریمه تعیین کنید. مثلا اگر نتوانستید جلوی خودتان را بگیرید و برای بار چندم موبایلتان را چک کردید، به عنوان جریمه ناهار نخورید یا مسیر سخت تری را برای برگشت پیاده به منزل انتخاب کنید.
امیدواریم این چند کار ساده و کم دردسر بتواند دردسرهای بزرگ تری را خنثی کند.



تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی
اعتراض بازیگران به صفحات مجازی تقلبی!
عدم نگهداری اطلاعات خصوصی در تلفن همراه


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.