تبیان، دستیار زندگی
خانه تنها مکانی نیست که بچه های شما در آن به اینترنت دسترسی دارند. امکان این که تمام مدت فرزندانتان را زیر نظر داشته باشید ، وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ بچه ای در امان نیست


خانه تنها مکانی نیست که بچه های شما در آن به اینترنت دسترسی دارند. امکان این که تمام مدت فرزندانتان را زیر نظر داشته باشید ، وجود ندارد.

کودک و اینترنت

فکر کنید اینترنت شهر بزرگی است و زندگی انسان ها را نشان می دهد. اینترنت قسمت های خوب و زیبایی دارد، با این وجود مکان های خطرناکی هم هست که شما دوست ندارید فرزندانتان آن جا را ببینند.همان قدر که آدم های بسیار مهربان در اینترنت هستند ، آدم های خطرناکی هم وجود دارند؛ درست مثل زندگی واقعی ، بیشتر آدم هایی که آن لاین با آن ها تماس برقرار خواهند کرد، پاک و قابل احترام اند، اما برخی از آن ها ممکن است بی ادب، نفرت انگیز ، رذل، فریبکار و حتی خطرناک باشند. بچه ها در خانه و از طریق چت روم ها و ایمیل ها می توانند مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرند و یا هنگام گشت و گذار در وب ممکن است به طور اتفاقی با تصاویر هرزه و خشن روبرو شوند.

اینترنت مورد قبول همه است و منع فرزندانتان برای استفاده از آن کار آسانی نیست. به شکل مناسب هم می توان از اینترنت استفاده کرد، چون محیط شگفت انگیزی است. هزاران وب سایت آموزشی و سرگرم کننده وجود دارد که بچه ها از آن ها لذت می برند. شما نیاز دارید تا به خودتان وبعد به بچه هایتان یاد بدهید که چطور از خطرات موجود در اینترنت پرهیز کنند.

خطرات شایع در اینترنت

سوء استفاده جنسی

- دیدن تصاویر خشن و مستهجن

- تهدید شدن توسط مسیج ها یا ایمیل

- فریب و گول خوردن

- معتاد شدن به اینترنت

- شست و شوی مغزی توسط وب سایت های تبلیغاتی و نفرت انگیز

- شکستن قوانین بدون این که کودکان متوجه این موضوع باشند.

هیچ بچه ای در امان نیست

بچه ها در هر سنی در معرض خطرند. نوجوانان مستقل و کارکشته اند و کمتر به هشدارهای بزرگ تر ها گوش می دهند. نوجوانان فکر می کنند که بهتر از بزرگ تر ها می دانند و بسیار تحت تأثیر همسن و سال ها و کنجکاوی ذاتی شان هستند. نوجوانان نیاز دارند به گونه ای متفاوت رفتار کنند. تحقیقات نشان می دهد عوامل زیر روی آن ها تأثیر می گذارد:

- آزادی بیشتر

- درک شدن بیشتر از سوی والدین

- فهماندن این مطلب به آن ها که چه فکر می کنند، چه می گویند و چه انجام می دهند، مهم است

در دنیای سریع و مدرنی که ما در آن زندگی می کنیم، هرگز فراموش نکنید که بچه ها ی معصوم و کنجکاو به همه اعتماد می کنند. آن ها اینترنت را مکان جذابی می یابند و می خواهند آن را کنکاش کنند ، پس به نظارت بزرگ ترها و نصیحت های عاقلانه آن ها نیاز دارند. اگر با احتیاط این کار را انجام بدهید، سفر آن ها در فضای مجازی لذت بخش و آموزنده و فراتر از همه این ها ، امن خواهد بود.

آگاه بودن از خطر مهم است. امروزه مشکل بیشتر والدین این است که بچه هایشان درباره کامپیوتر و تلفن همراه بیشتر از آن ها می دانند. بسیاری از والدین به هیچ عنوان نمی توانند از اینترنت استفاده کنند، اگر هم بتوانند ، در برخی موارد دچار وحشت می شوند

مهارت جدیدی که همین حالا باید برای تربیت کردن بچه های خود یاد بگیرید:

دستورالعمل ها و مهارت های لازم برای پدر و مادر خوبی بودن همیشه ثابت است و قرن ها تغییر نکرده است، اما حالا یک مورد به آن اضافه شده است. یاد دادن درباره کامپیوترها به فرزندان ، شما را قادر می سازد تا آن ها را از خطر محافظت کنید. فراموش نکنید خانه تنها مکانی نیست که بچه های شما در آن به اینترنت دسترسی دارند . چگونگی برخورد شما با فرزندانتان به اندازه داشتن مهارت های کامپیوتری مهم است.مهم نیست که فرزندانتان با اینترنت چه ارتباطی برقرار می کنند ، بلکه مهم چگونگی رابطه شما با آن هاست. شما باید در این رابطه فعال باشید و رابطه تان بر اساس اعتماد باشد و باید حدود موارد قابل قبول و غیر قابل قبول را برایشان مشخص کنید. باید رک و راست درباره این موضوع با فرزندانتان صحبت کنید.امکان این که تمام مدت فرزندانتان را زیر نظر داشته باشید ، وجود ندارد. اما می توانید با نصب نرم افزاری روی مونیتورهایشان آن ها را هنگام استفاده از اینترنت کنترل کنید. با این وجود این موضوع کاملاً کارآمد نیست و واقعیت این است که امروزه برخی از بچه ها می توانند راه هایی را برای فرار از این موانع پیدا کنند.

آگاه بودن از خطر مهم است. امروزه مشکل بیشتر والدین این است که بچه هایشان درباره کامپیوتر و تلفن همراه بیشتر از آن ها می دانند. بسیاری از والدین به هیچ عنوان نمی توانند از اینترنت استفاده کنند، اگر هم بتوانند ، در برخی موارد دچار وحشت می شوند . اما استفاده از اینترنت برای بچه ها بسیار آسان است، چون آن ها با آن بزرگ می شوند. بعضی اوقات دستگاه ها و کامپیوترها بسیار پیچیده به نظر می رسند. این موضوع در مورد هر چیزی که شما از آن اطلاعاتی نداشته باشید ، صادق است و ایجاد وحشت می کند. با این وجود فکر نکنید چون فرزندانتان می دانند که چه طور از کامپیوتر و تلفن همراه استفاده کنند ، دچار مشکل نمی شوند. آن ها هنوز هم به دستوالعمل ها و نصایح شما احتیاج دارند.

ماهر شدن در این مهارت جدیدِ تربیتی مستلزم انجام تعدادی از موارد زیر است:

- مهارت هایی درباره اصول کامپیوتر و تلفن همراه یاد بگیرید

- برخی از اصطلاحات کامپیوتری را بیاموزید

- با فرزندانتان کار مشترک انجام دهید.

- سیستم ایمنی روی کامپیوتر و تلفن همراهی که فرزندانتان استفاده می کنند، نصب کنید.

- علائم هشدار دهنده را یاد بگیرید

- بدانید که چطور به خطرات پاسخ بدهید

- قوانین و محدودیت هایی را وضع کنید و مطمئن شوید که فرزندانتان آن ها را فهمیده اند و انجام می دهند.

فرآوری: طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: چگونه از فرزندان در مقابل خطرات اینترنت و تلفن همراه محافظت کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.