تبیان، دستیار زندگی
یکی از آسیب هایی که همیشه خانواده ها را رنج می دهد جور نبودن دخل وخرج آنان است که برخی از آن مربوط به کم بودن در آمد است که نمی توان انرا انکار کرد اما جالب است بدانید افرادی که درآمد کمی هم ندارند در اکثر موارد از این موضوع رنج می برند و در بین کسانی که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده تان را ثروتمند کنید!

پُر شدن خزانه خانواده با صرفه‌جویی

پول

یکی از آسیب هایی که همیشه خانواده ها را رنج می دهد جور نبودن دخل وخرج آنان است که برخی از آن مربوط به کم بودن در آمد است که نمی توان آنرا انکار کرد اما جالب است بدانید افرادی که درآمد کمی هم ندارند در اکثر موارد از این موضوع رنج می برند و در بین کسانی که نمی دانند چگونه پولشان خرج شده است خانم ها حضور فعال تری دارند.

از آن گذشته خانم ها با نظارت و مدیریتی که بر امور خانواده و همسر و فرزندان خود دارند ، بهتر می توانند بر نحوی خرج کردن کل خانواده نظارت کنند.این مقاله به شما خانواده های گل تبیانب کمک می کند تا نیمه ی ماه پولتان تمام نشود و لااقل تا 27 ماه از حقوقتان باقی بماند!!!

***

آدم نمی‌دونه كه این پول چطور تموم می‌شه! هنوز هفته اول ماه نگذشته تمام حقوق خرج شده! همه چیز گران است و دخل و خرج‌مان به هم نمی‌رسد. قسط‌ها دارد عقب می‌افتد و بچه‌ها هر روز خرجشان بیشتر از قبل می‌شود. وای نمی‌دانم با این همه مشكل چه كنم !!!

اگر اینها درد دل‌های شما نیز باشد ممكن است همه تقصیر‌ها گردن گرانی نباشد و كمی در مدیریت مالی خانواده مشكل پیدا كرده باشید.

معمولا چیزهایی وجود دارد كه روی هم انبار شده است بی این‌كه استفاده‌ای داشته باشد و در عوض چیزهایی هست كه باید می‌خریدید و نخریدید.

خوب بهتر نیست كمی با دقت به زندگی خود نگاه كنید. معمولا چیزهایی وجود دارد كه روی هم انبار شده است بی این‌كه استفاده‌ای داشته باشد و در عوض چیزهایی هست كه باید می‌خریدید و نخریدید.

شما برای پرداخت قرض‌هایتان قرض هم می‌كنید‌؟ وای! پس لازم است نگاهی به این مطلب و تجربیات دوستانتان بیندازید:

وقتی رانندگی می‌كنید رادیو هر چند دقیقه یك بار و لابه لای برنامه‌ها آگهی پخش می‌كند. وقتی در اینترنت هستید مدام آگهی‌های بازرگانی جلوی چشمتان رژه می‌رود و تا می‌آیید روزنامه‌ای بخوانید بخش آگهی‌های آن خوشرنگ‌تر از مطالب صفحه با شما صحبت می‌كند.

تلویزیون هم كه سنگ تمام گذاشته و پنهان و آشكار شما را به مصرف بیشتر دعوت می‌كند. حتی ممكن است به در منزلتان نیز آگهی تبلیغاتی چسبانده باشند یا یك مشت برگه آگهی به درون خانه و داخل جعبه پست انداخته باشند. می‌بینید كه مصرف‌گرایی همه جا چنبره زده است و هیچ بعید نیست كه به ذهن شما نیز راه پیدا كرده باشد و خوب به هر حال آدم ممكن است خواسته و ناخواسته وسوسه شود.

از همه این حرف‌ها گذشته اگر می‌خواهید بدهی‌هایتان را صاف كرده و به آرامش ذهنی دست پیدا كنید ، باید به صورت ریشه‌ای با این مشكل برخورد كرده و جلوی ولخرجی‌های بیهوده خود را بگیرید.

اولین كاری كه كردم این بود كه به بازار نرفتم مگر این‌كه نیاز ضروری پیش بیاید و قبل از خرید نیز لیست می‌نوشتم و پولی را كه حدس می‌زدم نیاز است با خودم می‌بردم نه بیشتر.

سیما می‌گوید: «تا مدتی قبل عادت داشتم بیشتر پولی را كه در خانه بود بردارم و به خیابان و مركز خرید بروم و موقع بیكاری آنجا پرسه بزنم. واقعا قصد نداشتم چیزی بخرم اما وقتی وارد آنجا می‌شدم می‌دیدم خیلی چیزها احتیاج دارم.

وقتی خرید می‌كردم بعد از چند وقت می‌دیدم این وسایل آنقدر‌ها هم مورد نیاز نیست و فقط اشتهای بی‌اندازه خرید مرا به خریدن واداشته است. بعد از آن متوجه شدم اگر پول‌هایمان را جمع كرده بودم می‌توانستم به یك سفر هیجان انگیز بروم یا برای خرید خانه سرمایه‌گذاری كنم. دیدم بهتر است وقت را تلف نكنم اولین كاری كه كردم این بود كه به بازار نرفتم مگر این‌كه نیاز ضروری پیش بیاید و قبل از خرید نیز لیست می‌نوشتم و پولی را كه حدس می‌زدم نیاز است با خودم می‌بردم نه بیشتر. سعی می‌كردم مستقیم سراغ جاهایی بروم كه این موارد مورد نیاز را می‌فروشند. در مرحله بعدی سعی كردم به جای وقت گذرانی در بازار به محل‌هایی مثل نمایشگاه‌های هنری یا موزه و پارك بروم. جاهایی كه احتیاج نبود بیخودی پول خرج كنم. »

در اكثر موارد بیشتر ولخرجی‌های روزانه ما تنها از روی عادت شكل می‌گیرند. در بسیاری از مواقع این مخارج روزانه غیر ضروری به نظر می‌رسند همین مخارج اندك اگر صرفه‌جویی شوند می‌تواند به مصارف مفید و سرمایه‌ای برسند.

به عنوان مثال سحر خانمی 45 ساله است كه از اضافه وزن رنج می‌برد. او هر روز صبح موقع سر كار رفتن یك كیك 500 تومانی می‌خرید و در عوض همیشه فكر می‌كرد كاش اینقدر پول اضافه می‌آمد كه می‌توانست یك وسیله ورزشی برای ورزش در خانه بخرد. یك روز او تصمیم گرفت به جای خرید كیك لقمه نان و پنیز كه سالم‌تر است را سر كار ببرد. در عوض این 500 تومانی‌ها را در جایی پس‌انداز كند. او حساب كرد اگر هر روز 500 تومان كنار بگذارد می‌شود ماهی 15 هزار تومان و سالی 180 هزار تومان كه برای خرید وسیله ورزشی كه در نظر داشت كاملا كافی بود. او با این كار هم به كاهش وزن خود كمك كرد و هم پس از یك سال با پول همان كیك‌هایی كه چاق‌ترش می‌كردند یك وسیله ورزشی خرید كه توانست هفته‌ای نیم كیلو خود را لاغر كند.

شما هم می‌توانید این روش را امتحان كنید و از حالا با یك برنامه‌ریزی شبانه از خانه ناهار ببرید. تمامی آداب خرج كردن خود را مجددا ارزیابی كرده و ببینید كه آیا انجام آنها ضروری است یا خیر؛

به خودتان بگویید: نه !!!

همه چیز را در بانك می‌گذارم تا جلوی دستم نباشد. این روش امیر است كه هیچ كنترلی بر ولخرجی‌های خودش ندارد. او مطلقا از كارت بانك‌ها نیز استفاده نمی‌كند زیرا فرقی با پول نقد ندارد و همراه بودنش ولخرجی او را تحریك می‌كند.

او می‌گوید: از یك جایی باید شروع می‌كردم. پس از در آمد خود و خانمم همه مخارج ضروری را حساب كردیم و ما بقی را در بانك می‌گذاریم. هر وقت به یك رقم خوب می‌رسد با یك برنامه‌ریزی دقیق آن را برای وام قرض الحسنه یا مسكن سرمایه‌گذاری می‌كنیم. هدف نهایی ما نیز خانه دار شدن است.

پیشنهاد تبیان برای شما:

- سعی کنید از مراکز خرید ی که قیمت مناسب تری دارند ،خرید کنید .برخی از این مراکز خرید باکلاس همان جنس های ایرانی خودمان را به نام ترک و غیره با قیمتی چند برابر می فروشند.

- سعی کنید خرج هایتان را بنویسد تا در پایان ماه نگوئید نمی دانم پولم چه شد!

- وقتی بی رویه از برق وتلفن و اینترنت و ..استفاده می کنید به فکر فیش آخر ماه هم باشید.

- می توان مهانی خاطره انگیزی داد اما در تعداد غذا ومیوه و شیرینی اصراف نکرد.

- برنامه ریزی اینجا هم به شما کمک خواهد کرد. ابتدای هر ماه لیست اقلام مورد نیازتان را بنویسید و هدفمند برای خرید از خانه خارج شوید.

- قبل از اینکه وارد مغازه شوید و قیمت جنسی را بپرسید با خود بگویید :آیا واقعا به خریدش نیاز دارم؟

مراقب باشید خسیس نشوید و وقتی خزانه‌تان پر شد با خانواده تفریح و كمی هم ولخرجی كنید ولی آن هم حساب شده باشد.

منبع :چها دیواری - با تغییر

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

ولخرجی ممنوع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.