تبیان، دستیار زندگی
نهاد خانواده یكی از مقدس ‌ترین و با ارزش ‌ترین نهادهاست كه شناخت آسیب‌ های آن در بهسازی خانواده و جامعه تأثیر بسزایی دارد؛ زیرا كجروی ‌های گوناگون اجتماعی ، خانواده‌های نابهنجار است. فرهنگ خانواده در شخصیت افراد، و افراد در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب شناسی خانواده و درمان آن


نهاد خانواده یكی از مقدس ‌ترین و با ارزش ‌ترین نهادهاست كه شناخت آسیب‌ های آن در بهسازی خانواده و جامعه تأثیر بسزایی دارد؛ زیرا كجروی ‌های گوناگون اجتماعی ، خانواده‌های نابهنجار است. فرهنگ خانواده در شخصیت افراد، و افراد در جامعه اثر می‌ گذارند.

«خانواده هم كانون محبت و احترام است و هم مركز انضباط و اقتدار؛ پس بیش از گروه‌های دیگر در كودك تأثیر می‌ گذارد و به زودی گروه، راهنمایی او می ‌گردد.

كودك بر اثر محبت شور انگیز و اقتدار آرامش بخشی كه در خانواده می ‌بیند، می‌ كوشد تا هرچه بیشتر با آن همنوایی كند؛ از این رو، خواه‎‎ ‎ناخواه، هنجارهای آن را می ‌پذیرد و اعضای آن را الگو قرار می‌ دهد.

خانواده، گذشته از آن كه نخستین گروه راهنمای كودك است، نخستین گروه عضویت او نیز است؛ لذا آسان‌ تر و سریع ‌تر از گروه‌های بعدی در شخصیت او رخنه می‌ كند. تأثیر خانواده در شخصیت اعضای كم سال خود بسیار عمیق است.»

بنابراین تحقیق و بررسی آسیب‌ شناسی خانواده، به ویژه در فرآیند تكامل انسان، نقش مؤثری ایفا می‌ كند. ازدواج  كه یكی از بنیادهای مقدس اسلام و عامل تكامل بشریت به شمار می‌ رود، زمانی می ‌تواند مطلوب و موفق باشد، كه سرمنشأ آن خانواده‌های اصیل، بافضیلت و شرافتمند باشند، وگرنه یكی از عوامل عدم  استحكام خانواده  و طلاق‌های روزافزون در جهان معاصر، خانواده‌های به هم ریخته و نابسامان و بی ‌بنیاداند، كه در نتیجه‌ فرزندانی محروم از پدر، مادر و كانون دلپذیر خانواده را به دنبال خواهد داشت. متأسفانه اكثر دختران و پسران فراری، محصول سهل ‌انگاری خانواده‌های منحرف و بدون ‌هویت فرهنگی و دینی ‎اند.

لذا توجه و دقت در انتخاب همسر  مناسب، باایمان و متدین در تربیت نسل آینده بسیار مهم است، اگر خانواده‌ها نتوانند وظایف خویش را به خوبی انجام دهند، و در نتیجه فرزندان گمراه و منحرف به جامعه تحویل دهند، نابسامانی‌های فكری، فرهنگی و اجتماعی فراوانی به وجود خواهد آمد. پیامبر گرامی اسلام در این باره می ‌فرماید: ای مردم از «سبزه‌ی مزبله» بپرهیزید. پرسیدند: مزبله چیست؟ فرمودند: زن زیبا در خانواده‌ی بد.

گرچه سخن پیامبر گرامی اسلام درباره‌ی زن وارد شده است، اما بی‌ تردید این حكمت درباره‌ی مرد نیز صدق می ‌كند، زیرا او نیز اگر در خانواده‌ی بد و فاسد پرورش یافته باشد، می ‌تواند عامل ناهنجاری‌های زیادی گردد.

با بررسی  آسیب شناسی خانواده  در جهان غرب، آشكار می‌ شود كه در دوران شكوفایی دانش، تكنولوژی و صنعت، استحكام و كانون گرم خانواده كمتر مورد توجه قرار گرفته و ضربات شكننده ‌ای را به جامعه‎ ی بشری وارد نموده است. رعایت نكردن اصول و مبانی صحیح زندگی، باعث فساد و جنایت در جامعه می‎ شود. متأسفانه، دولت‌های مدعی جامعه‌ ی متمدن غربی،‌ هیچ گاه به اصالت و بنیاد خانواده ـ آنچنان كه شایسته است ـ توجه نداشته‌ اند؛ حتی گاهی در راستای سیاست‌های دنیایی و نفسانی خود، با كسانی كه به اصول و باورهای دینی و مذهبی اعتقاد دارند، به مبارزه برخاسته و تمام ارزش‌های انسانی را زیر پا می ‌گذارند؛ مثل مبارزه با حجاب زنان و دختران در بعضی از كشورها.

آمارها نشان می‌ دهد كه ساختار خانواده در جهان غرب تا چه اندازه بی ‌ثبات و متزلزل و هراس‌آور است.

«امروزه ساختار خانواده در آن جوامع، با مشكلات متعددی دست به گریبان است. آمار بالای طلاق ، همجنس بازی، زندگی زوجین، در چار‌چوب‎های خارج از دایره‌ی ازدواج، عدم وفاداری زوجین به یكدیگر، بی‌بندوباری فرزندان، سطح بالای حاملگی دختران جوان و بالا رفتن تعداد كودكان و نوجوانانی كه در خانواده‌های بدون پدر یا مادر بزرگ می‌‌ شوند و...، پایداری خانواده‌ها را در آن جوامع با خطر مواجه ساخته است... در كشورهای غربی طی سال‌های 1970ـ 1988 تعداد نوزادان نامشروع كه نتیجه‌ ی روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج بودند، به شدت افزایش یافت. در سوئد از هفده درصد در سال 1970 به پنجاه و یك درصد در سال 1988 رسیده است». بنابراین، توجه به خانواده و شناخت آسیب‌های گوناگون آن بسیار لازم و ضروری است.

منبع:

HTTP://WWW.ANDISHEQOM.COM


لینک ها

نهاد خانواده

امام (ره) و خانواده

انسان، خانواده ، تربیت

نظام حیات خانواده در اسلام

مدیریت خانواده ، برنامه ای مدون برای زندگی

زندگی و رسوم خانواده های اروپایی در قرون گذشته

نقش خانواده در بهداشت روانی (  قسمت اول  )، ( قسمت دوم  )، ( قسمت سوم ) ، ( قسمت چهارم )

نقش ها و وظایف همسران در به وجود آوردن خانواده ای شاد و سالم (  قسمت اول  )، ( قسمت دوم ) ، ( قسمت سوم ) ، ( قسمت چهارم )، ( قسمت پنجم )

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.