تبیان، دستیار زندگی
هر ساله با آغاز شدن بهار علم و دانش و نزدیک شدن به ماه مهر،شاهد صحنه هایی از گریه،شیون،ترس و هراس کلاس اولی ها از مدرسه و کلاس درس هستیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقابله با اضطراب دانش آموزان از مدرسه

مدرسه

هر ساله با آغاز شدن بهار علم و دانش و نزدیک شدن به ماه مهر،شاهد صحنه هایی از گریه،شیون،ترس و هراس کلاس اولی ها از مدرسه و کلاس درس هستیم که باعث ایجاد  دلهره و استرس های شدید در میان برخی از محصلان در مقطع مذکور می شود،امری که با اتکای به چند روش ساده می توان آن را مهار و کنترل کرد.

*لزوم آشنایی فرزندان با فضای مدرسه پیش از برگزاری کلاس درس

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح راهکارهای مدیریت و مهار اضطراب کلاس اولی ها از حضور در مدرسه و کلاس درس اظهار داشت:آشنایی به فضای مدرسه،کلاس درس و معلمان و عوامل مدرسه از عوامل بسیار تاثیرگذار و موثر در رفع اضطراب ها و استرس های مذکور در این عرصه به شمار می رود.

وی افزود:به والدین توصیه می شود حتی المقدور،شرایط و بستری فراهم کنند تا کلاس اولی ها،حداقل برای یک بار،حضور در مدرسه و کلاس درس را پیش از آغاز رسمی کلاس ها،تجربه کنند.
نوبهار عنوان کرد:در صورت امکان،آشنایی دانش آموز با عوامل مدرسه و برقراری ارتباطی کلامی بین معلم،مدیر و ناظمِ مدرسه ،مهار استرس،ترس و اضطراب ناشی از حضور در مدرسه و کلاس درس به نحو مطلوبی محقق می شود.

*حضور کنترل شده در میان طیف هم سن و سالان

روانشناس وکارشنناس علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به حس تنهایی و انزوای برخی از دانش آموزان از فاصله گرفتن و خلاء حضور والدین در کنار خویش عنوان کرد: والدین و اولیاء دانش آموزان کلاس اولی تلاش کنند،مدتها پیش از ورود فرزند خود به مدرسه،بستری را  فراهم کنند تا فرزند آنها در زمانی معین،مشخص وکنترل شده حضور خویش درکنار دیگر گروه های هم سن و سال خویش را تجربه کنند که یقینا این فضا و شرایط،تجربه ای موثر است که می تواند تا حدود بسیاری بر ترس و اضطراب کلاس اولی ها در نخستین روز مدرسه غلبه کند.

*بازخوانی وخاطره گویی از دوران مدرسه و کلاس درس

مریم ایزدپناه،روانشناس و کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با بیان نقش موثر و تاثیرگذار ذکر خاطره و بازخوانی از اتفاقات و حوادث جالب وخوشایند دوران تحصیل در حضور فرزندان و دانش آموزان در آستانه تحصیل،عنوان کرد:بازگویی چنین مواردی از سوی اولیاء دانش آموزان،زمینه و بستر ساز فرصتی است که در شکل گرفتن تصویری مطلوب در اذهان دانش آموز کلاس اولی از فضای مدرسه و کلاس درس بی تاثیر نخواهد بود.

وی افزود:برخی از والدین با زور و اجبار در صدد آماده سازی فرزند خود برای حضور در مدرسه و کلاس درس می شوند که این شیوه بسیار مخرب است و اثرات و نتایج معکوسی را در پی دارد.

ایزدپناه عنوان کرد:به واقع باید رویکرد و راهکاری اتخاذ شود که فرزندان ما نه با زور و تحمیل،بلکه با شناخت انتخاب و به نحوی ایجابی حضور در کلاس درس را تجربه کنند که این امر از موضوعاتی به شمار می رود که در پایداری آرامش و حتی رغبت فرزند ما برای تحصیل نیز موثر است و می تواند ضریب موفقیت تحصیلی دانش آموزان کلاس اولی را نیز به میزان قابل توجهی تقویت کند.

وی در خاتمه یادآور شد:حضور موقت والدین در مدرسه نیز از عوامل موثر دیگری است که باعث حفظ آرامش فرزندان در مدرسه می شود و این اقدام فرصتی است که در آن فرزندن و محصلان ما خود را در فضای مدرسه و کلاس درس پیدا کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.