تبیان، دستیار زندگی
پژمان شفی خانی افزود: متاسفانه برخی والدین در روزهای اول تولد نوزاد به دلیل ناآرامیهای بعضی از بچه ها اقدام به مصرف داروهای محلی و مواردی از این قبیل برای تسكین دردها و حتی رفع زردی نوزاد می كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های غلط اطرافیان بلای جان نوزادان

نوزاد

نی نی سایت: پژمان شفی خانی افزود: متاسفانه برخی والدین در روزهای اول تولد نوزاد به دلیل ناآرامیهای بعضی از بچه ها اقدام به مصرف داروهای محلی و مواردی از این قبیل برای تسكین دردها و حتی رفع زردی نوزاد می كنند. وی یادآور شد: چندی پیش یك نوزاد 45 روزه از یكی از شهرستانهای استان با ایست تنفسی به یكی از بیمارستان های شیراز انتقال داده شد كه پس از بررسی متوجه علائم مسمومیت با یك ماده مخدر شدیم به طوری كه به توصیه اطرافیان برای تسكین سرفه و علائم سرماخوردگی نوزاد به او خورانده بودند و متاسفانه این مورد به مرگ منجر شد.

شفی خانی گفت: این توصیه های غلط به حدی است كه حتی در برخی موارد برای درمان زردی به مصرف داروهای محلی بسنده کرده و به مراكز درمانی مراجعه نمی كنند و همین مساله باعث بروز عقب افتادگیهای شدید در نوزاد می شود. وی افزود: مصرف هر دارویی بدون نظر پزشك برای شیرخواران و كودكان زیر 3 سال ممنوع است و می تواند عوارض جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد.

شفی خانی یادآور شد: شیرخواران تا 6 ماهگی باید صرفاً با شیر مادر تغذیه كنند و در این ماه های زندگی اطفال، توصیههای اشتباه اطرافیان حتی مصرف داروهای ساده گیاهی میتواند جبران ناپذیر باشد. این دستیار دوره تخصصی رشته كودكان دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه گفت: مراقبت شیرخواران و كودكان در مورد اسباب بازی ها نیز ضروری است.

در مواردی مشاهده شده كه باتریهای كوچك دیسكی مورد استفاده در اسباب بازیها توسط اطفال خورده شده و به جدار مری می چسبد كه مثل یك بمب سطحی است و باعث سوراخ شدن مری و بروز عوارض جبران ناپذیر می گردد كه اگر به موقع (حداكثر 6 ساعت) بیرون آورده نشود باعث مرگ میشود. شفی خانی افزود: آموزش به والدین و به ویژه مادر برای پیشگیری از عوارض ناشی از مشكلاتی از قبیل مسمومیت ها ضروری است و توجه خانواده ها به این موضوع نیز اهمیت بسزایی دارد.




نی نی سایت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.