تبیان، دستیار زندگی
با صدای جیغ از خواب بیدار می شود و تا مدت ها نمی تواند بخوابد اما شما علتش را نمی دانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب و یک رویای ترسناک


با صدای جیغ از خواب بیدار می شود و تا مدت ها نمی تواند بخوابد اما شما علتش را نمی دانید.

کابوس های کودکانه

کابوس‌ها و وحشت‌های شبانه دو عامل رایج اختلالات خواب در کودکان و ایجاد اضطراب در آنها هستند. کابوس‌ها رویاهایی ترسناک هستند و بیشتر کودکان هرچند وقت یک‌بار ممکن است آنها را تجربه کنند. کابوس ها، مانند بقیه رۆیاها در مرحله ای از خواب رخ می دهند که مغز بسیار فعال و مشغول طبقه بندی اطلاعات جدیدی که در طول روز به دست آورده در حافظه است . تصاویری که مغز در حال پردازش آنها است آنقدر واضحند که کاملاً واقعی به نظر می رسند و حتی می توانند احساساتی مانند ترس را در فرد برانگیزند.در این مرحله از خواب که مرحله REM نامیده می شود چشم ها به سرعت زیر پلک ها حرکت می کنند.

کابوس ها معمولاً در نیمه دوم خواب (معمولا بین 4 تا 6 صبح) رخ می دهند زیرا مرحله REM در آن زمان طولانی تر است. وقتی بچه ها بعد از کابوس دیدن از خواب می پرند، تصاویری که در رۆیا دیده اند هنوز به صورت واضح و آشکار در ذهنشان است و کاملاً واقعی به نظر می رسد، پس طبیعی است که کودک بترسد و پدر و مادرش را صدا بزند.

چرا کودکان کابوس می بینند؟

جواب این سئوال هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به نظر می رسد رۆیاها در نتیجه پردازش افکار، احساسات، نگرانی ها و دغدغه های کودکان در ذهنشان به وجود می آید. در بیشتر مواقع کابوس دیدن کودکان هیچ علت واضح و روشنی ندارد، ولی در بعضی موارد، زمانی که کودکان دچار استرس می شوند یا تغییری در زندگی شان به وجود می آید، کابوس می بینند.تغییرات عمده در زندگی که از قبل آمادگی مواجهه با آن ها در کودک ایجاد نشده است مانند تغییر محل زندگی، ورود به یک محیط آموزشی جدید، دوری از فردی که به او وابسته شده است، تولد فرزندی دیگر و ...

وقایع ترسناکی که کودک طی روز از طریق تلویزیون، کتاب ها، بازی های رایانه ای و یا دوستان با آن ها رو به رو می شود.

مشاجرات، مشکلات عاطفی و رقابت های دشوار با همسالان .تنها ماندن طولانی مدت و در نتیجه درگیر شدن ذهن کودک با تخیلاتی که محتوای ترسناکی دارد.بیمار شدن، طول کشیدن دوره درمان و رو به رو شدن با وضعیت های درمانی غیرقابل درک.گاهی اوقات کابوس ها بخشی از واکنش کودک به یک حادثه تلخ مانند بلایای طبیعی، تصادف یا زخمی شدن است .

بی نظمی در برنامه های روزمره که باعث می شود کودک قابلیت پیش بینی رویدادها را نداشته باشد.مشاجرات والدین، منتقل کردن مشکلات مالی یا شغلی والدین به کودک و همچنین ترساندن کودک به عنوان یک روش تربیتی اشتباه از سوی برخی والدین.خستگی بیش از حد نیز گاه افکار کودک را مغشوش می کند.

اگر کودک استرس دارد یا دلواپس است،‌ سعی کنید زمانی از روز را به شنیدن صحبت های کودکتان و گفتگو درباره نگرانی های او اختصاص دهید. همچنین در یافتن راه حل برای مشکلاتش او را همراهی کنید و با کمک خودش برنامه‌ای بریزید تا بتواند از عهده استرسش برآید

نکات طلایی در رفتار با کودکانی که کابوس می بینند

با این حال وجود هر نوع کابوسی به این معنی نیست که حتماً مشکل ویژه ای در کودک یا محیط او وجود دارد در واقع گاهی اوقات کودکان در طول دوران رشد دچار مشکلاتی در خواب می شوند با این حال بهتر است والدین به منظور برخورد با این مسئله تدابیر خاصی را در نظر بگیرند که می تواند شامل این موارد باشد:

- خستگی ممکن است در ایجاد وحشت شبانه نقش داشته باشد. مطمئن شوید کودک هر شب به اندازه کافی می‌خوابد.

- بچه ها باید سر ساعت مشخص بخوابند و در ساعت مشخص از خواب بیدار شوند. بانزدیک شدن زمان خواب، بچه ها باید فعالیت های ذهنی و جسمی شان را کمتر کنند تا برای خواب آماده شوند.

-هر شب، پیش از فرا رسیدن زمان خواب کودک، یک برنامه منظم داشته باشید. مثلاً دوش گرفتن قبل از خواب، بوسیدن ،نوازش کردن کودک و سپس قصه گفتن برای او اطمینان خاطر ویژه ای ایجاد می کند. - اگر کودک استرس دارد یا دلواپس است،‌ سعی کنید زمانی از روز را به شنیدن صحبت های کودکتان و گفتگو درباره نگرانی های او اختصاص دهید. همچنین در یافتن راه حل برای مشکلاتش او را همراهی کنید و با کمک خودش برنامه‌ای بریزید تا بتواند از عهده استرسش برآید.

کابوس های کودکانه

- تا حد امکان سعی کنید مانع دیدن فیلم های ترسناک یا انجام بازی های خشن توسط کودک شوید. همچنین روابط او با دوستانش را مورد توجه قرار دهید اگر تعاملات آن ها شامل تعریف کردن داستان های ترسناک یا وقایع هیجان آور است این رفت و آمدها و گفتگوها را مدیریت کنید.

- چنانچه یادآوری کابوس و خواب های پریشان مانع آن می شود که کودک به محل خواب خود برود از او بخواهید تا خوابش را برای شما توضیح دهد و شما می توانید انتهای ماجرای خواب را تغییر دهید و به موضوعی خنده دار تبدیل کنید اما این کار را نباید به نحوی انجام دهید که کودک احساس کند مورد تمسخر قرار گرفته است بلکه باید با همدلی لازم این عمل انجام گیرد.

- برخی از کودکان به دلیل این که خواب های وحشتناکی می بینند تمایل دارند در اتاق والدین بخوابند، توجه داشته باشید که نباید کودک را در اتاق خود بخوابانید زیرا در این صورت در شب های دیگر با مشکل جدید خواباندن او در اتاقش نیز مواجه خواهید بود.

- وقتی کودکتان خواب های ترسناک می بیند از او بخواهید که خوابش را برای تان تعریف کند و توضیح دهد که چه چیزی باعث ترس او شده است. سپس بدون قضاوت یا قطع کردن صحبت های او، به حرف هایش توجه کنید تا احساس کند او را درک می کنید.

- او را به خاطر ترسش سرزنش نکنید. به او بگویید حتی بزرگترها هم گاهی خواب بد می بینند و ممکن است بترسند یا ناراحت شوند زیرا رۆیاها خیلی واقعی به نظر می رسند پس ترسیدن از کابوس، طبیعی است.

با این حال آشفتگی ناشی از دیدن این خواب ها در صورت تداوم، زندگی روزمره کودک را مختل می کند، اگر این موضوع با کاهش اضطراب کودک از بین نرفت بررسی وضعیت جسمی کودک از سوی یک روان پزشک ضروری خواهد بود.

فراوری: نسرین صفری

بخش خانواده  ایرانی تبیان


منابع: سلامت نیوز/پرشین پرشیا/آفتاب/فردای امروز/

مطالب مرتبط:

روشهای ترغیب کودکان چاق به ورزش

وابستگی انهم از نوع افراطی

من اینو می‌خوام

امان از انگشتان خوشمزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.