تبیان، دستیار زندگی
داشتن امید به تنهایی ، عادتهای بد کودکتان را از بین نمی برد. برای از بین بردن عمل غیرارادی عادت ، به یک برنامه مشخص نیاز خواهید داشت. در سلسله مقالات روشهای ترک عادت ، شش روش را که ما به طور موفقیت آمیزی در طی سالها از آنها استفاده کرده ایم، مورد بررسی ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عادت های بد و رفتار شما

روشهای ترک عادت  (3)

کودک

لینک مقاله اول (تغییر ناگهانی محال است)

لینک مقاله دوم (باید بداند کارش خوب نیست)

داشتن امید به تنهایی ، عادتهای بد کودکتان را از بین نمی برد. برای از بین بردن عمل غیرارادی عادت ، به یک برنامه مشخص نیاز خواهید داشت. در سلسله مقالات روشهای ترک عادت  ، شش روش را که ما به طور موفقیت آمیزی در طی سالها از آنها استفاده کرده ایم، مورد بررسی قرار گرفت . در مقالات قبل به بررسی 3 روش  «شکل دهی»،« شناسایی محرک» و  «خودآگاهی» پرداختیم . حال بررسی سه مود آخر : «پیشگیری پاسخ» ، «پاسخ جایگزین» و «نظارت».

پیشگیری پاسخ

همان طور که از نامش پیداست «پیشگیری پاسخ» ، کودکان را از انجام عادتشان باز می دارد. برای مثال مکیدن شبانه ی شست را می توان با بستن یک چوب به قسمت داخل مفصل آرنج از بین برد. این کار از نزدیک شدن شست به دهان کودکی که خوابش برده جلوگیری می کند. پیشگیری پاسخ به ترک عادت کمک می کند زیرا هر باری که جلوی عادت گرفته می شود، میل انجام آن ضعیف تر می شود.

در انجام این روشهای پیشگیرانه پافشاری نکنید، چون عموماً دقیق نبوده و برای استفاده ی موفقیت آمیز از آن نیاز به همکاری کامل کودکانتان می باشد.

بنابراین اگر کودکتان عادت دارد  پایش را تکان دهد و نمی خواهد موقعی که دارد تکالیفش را انجام می دهد وزنه به پایش ببندند، این روش را کنار گذاشته و از سایر روشهایی که در که دیگر مقالات بخش کودک تبیان آمده است  استفاده کنید.

پاسخ جایگزین

پاسخ جایگزین رفتار یا فعالیتی است که کودکان می توانند برای جایگزین کردن یا کاهش عادتهای بد همیشگی شان از آن استفاده نمایند.

یک پاسخ جایگزین یا می تواند جایگزین رفتار عادتی شود و انجام آن را ناراحت کننده سازد یا می تواند حواس کودک را به چیز دیگری معطوف کند و انجام عادت را به تأخیر اندازد. این مسئله باعث می شود تا تعداد دفعاتی که این عادت انجام می گیرد، تقلیل یابد.

پاسخهای جایگزین علاوه بر این که به کودکان فعالیت جایگزینی ارائه می دهند، به آنان حس کنترل بر عادتشان را نیز می دهند.

برای مثال اگر کودکان موافقت کنند که به جای مکیدن شستشان، آدامس بجوند، عمل جویدن، مکیدن شست را با مشکل مواجه می سازد و در عین حال به کودکان فرصت می دهد بین جویدن یا مکیدن، دست به انتخاب شخصی بزنند که این به نوبه ی خود عادت همیشگی را کاهش می دهد و حس کنترل بر خود را تقویت می نماید.

از تکنیکهای آرامش بخش می توان به عنوان پاسخهای جایگزین برای کاهش محرکهای تنش استفاده نمود.

اگر کودکانتان عادتهای عصبی نظیر ناخن جویدن، لکنت زبان، صدا در آوردن از بند انگشت یا سایر عادتهای بدی که تحت فشار تعداد دفعاتش بیشتر می شود، دارند؛ تمرینات آرامش بخش را می توان جهت جایگزین ساختن عادت عصبی انجام داد.

به محض این که کودکانتان عادت بدشان را با یک عادت آرامش بخش جدید جایگزین سازند، پاسخی برای فشارهای دایمی می یابند که به آنان کمک می کند تا به طریقی سالم تنش هایشان را برطرف سازند.

تمرینات آرامش بخش که از آن بحث می شود می تواند جایگزین عادت بد عصبی شود:

زمانی که شما و کودکانتان از وضعیتهای فشارزا که عادت بد را تشدید می کند، آگاهی یافتید، می توانید کودکانتان را جهت انجام این تمرینات قبل از این که به این وضعیت برسند، یاری نمایید. این کار می تواند مانع از تکرار عادت شود. برای مثال زمانی که افراد خانواده هر یک سرگرم کار و تکاپو هستند، رفتار عادتی به دفعات بیشتری رخ می دهد (غالباً در زمان شام موقعی که مادر مشغول پخت و پز است یا مشغول نظافت کردن منزل می باشد یا تلفن زنگ می زند) قبل از بروز هرگونه نشانه ای از عادت به کودکانتان متذکر شوید که تمرینات آرامش بخش را شروع نمایند. این پیش بینی و آمادگی، کودکان را مسئول می کند و برای آنان روشن می سازد که قدرت جایگزین ساختن یک فعالیت مثبت را به جای نوع منفی دارند.

همه ی تکنیکهای آرامش بخش برای کلیه ی افراد مؤثر نیستند. به کودکانتان فرصت دهید تا هر یک از این تمرینات را انجام دهند و هر کدام که به نظرشان راحت تر می رسد، انتخاب نمایند. سپس مطمئن شوید کودکانتان هر روزه این تمرین را انجام می دهند . به طوری که هر گاه احساس فشار روحی کنند به آسانی و به طور خودکار عادت بد را با کمک این روش از بین ببرند.

و در آخر روش "نظارت " است که بی شک ، همان دقت در کنترل روش هایی است که برای ترک عادت های بد کودکان دلبندتان به کار برده اید .

منبع : برگرفته از کتاب "بچه های خوب ، عادتهای بد " – دکتر چارلز ای شانر ، ترزافوی دیگرونیمو – ترجمه میر محی الدین گلباز – با تغییر و تلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.