تبیان، دستیار زندگی
آیا او می تواند به گفته های شما اعتماد كند؟ باید كودكان را تشویق كنیم تا افكار و احساسات واقعی خود را به زبان بیاورند، حتی اگر شنیدن آن برای ما ناراحت كننده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت نقاب کودکی

پشت نقاب کودکی

بعدازطلاق والدین،كودكان دردوستى دچارمشكل مى شوند زیرا اغلب احساس مى كنند جدا و متفاوت از دیگران هستند. كودكانى كه والدین شان از یكدیگر جدا شده اند واقعا نیاز دارند درباره رنج و نگرانى خود با دیگران صحبت كنند. مدارس

نسبت به این موضوع حساس هستند و با برگزارى جلسات مشاوره به این دسته ازكودكان یا هركودك دیگرى كه به علل دیگرازدوستى با دیگران كناره بگیرد،كمك مى كنند. این خدمت ارزشمندى است كه مانع بسیارى از وقایع فاجعه آمیز بعدى مى شود.

والدین مى توانند به كودك كمك كنند تا دوستى براى صحبت كردن پیدا نمایند. شاید وقت آن باشد كه اقوام در این مورد پیشقدم شوند.(توجه ! اقوام، دوستان یا همسایگانى كه فوق العاده احساساتى هستند وخود مشكلات حل نشده اى دارند، براى این كار مناسب نیستند. شاید آنها بیشتر به فكر تامین نیازهاى روحى خود باشند، تا مشكل شما.)

در این مرحله باید از نیازهاى فرزندمان آگاه باشیم و از او حمایت كنیم. با شركت دادن او درفعالیت هاى فوق برنامه و كلاس هاى مختلف خارج از مدرسه ،امكان دوست یابى رابراى او فراهم كنیم. دوستى، سازگارى و تطابق با شرایط جدید را براى او نیز آسان تر مى سازد.

كودكان و اعتماد

كودكان واقعا نیرومندتر از آن هستند كه ما تصور كنیم و اگر والدین برای ارتباط مستقیم با آنها وقت بگذارند، تحمل شنیدن و درك مشكلات زیادی را دارند. والدینی كه مشكلات را از فرزندان شان پنهان می كنند و واقعیت را با او در میان نمی گذارند، از یك طرف بی اعتمادی را در كودك تشدید می كنند و از طرف دیگر از محبت و حمایت او محروم می شوند!

حقیقت این است كه هر چه با فرزند خود صادق تر باشید، او بیشتر به شما اعتماد خواهد كرد.

نقاب كودكان

تا چه حد با فرزند خود صادق هستید؟ آیا درباره مشكلات و برخوردهایی كه بین شما و همسرتان رخ داده و مستقیما بر فرزندتان تأثیر گذاشته است، با او صحبت كرده اید؟ آیا او می تواند به گفته های شما اعتماد كند؟ باید كودكان را تشویق كنیم تا افكار و احساسات واقعی خود را به زبان بیاورند، حتی اگر شنیدن آن برای ما ناراحت كننده باشد.

اگر نمی توانید بدون قضاوت و انتقاد كردن چنین كاری را انجام دهید، به آنها كمك كنید تا فرد بی طرف و منصفی را پیدا كنند كه بتوانند حرف خود را با او در میان بگذارند. از یاد نبرید كه طلاق، دنیاى كودك را در هم می شكند. او نگران آینده است و اگر بتواند با والدین خود یا فرزند بزرگسال دیگری ارتباط صادقانه ای برقرار كند، به جای آنكه خود را در این ماجرا مقصر بداند، احساس می كند تا حدی به حل مشكل كمك كرده است.

باید كودكان را تشویق كنیم تا افكار و احساسات واقعی خود را به زبان بیاورند، حتی اگر شنیدن آن برای ما ناراحت كننده باشد.

كودكان و آموزش نقش های جنسیتی

فرزندان طلاق نیز در مسیر بازسازی خود باید با امور و رفتارهای جنسی كنار بیایند. وقتی والدین از هم جدا شوند، كودكان برای  بلوغ و بزرگسالی خود چه كسی را باید الگو قرار دهند؟ بهترین روش، گفت و گوی صادقانه و درخور فهم نوجوان است.

چه او در مرحله ای است كه باید درباره امور جنسیتیی و نقش زن و مرد به درك عمیق تری برسد و البته او در جستجوی الگو به اقوام، پدربزرگ، مادربزرگ، دوستان و والدینش نیز نگاه می كند. كودكان نیز باید هدفمند باشند. كودكان نیز در مسیر بازسازی با موانع مختلفی روبه رو می شوند. اگر به آنها فرصتی داده شود كه با این موانع كنار بیایند، می توانند برای خود و خانواده جدیدشان اهدافی را در نظر بگیرند. در غیر این صورت بلاتكلیف خواهند ماند.

نویسنده: دكتر رضا پورحسین

ماهنامه كودك ماهنامه آموزشى، اطلاع رسانی

مقالات مرتبط

بچه های طلاق

تاثیرات طلاق بر فرزندان

جدا می شویم تا زندگی کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.