تبیان، دستیار زندگی
کودکان فکر می کنند آمپول مانند چاقو بدنشان را پاره خواهد کرد، اما اگر طول سوزن را نشانشان بدهیم و به جای بدن از یک پرتقال برای نمایش نحوه تزریق استفاده کنیم، متوجه خواهند شد که سوزن فقط تا زیر پوست آن ها نفوذ می کند نه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کار کنیم کودک از آمپول زدن نترسد؟

کودکان فکر می‌کنند آمپول مانند چاقو بدنشان را پاره خواهد کرد، اما اگر طول سوزن را نشانشان بدهیم و به جای بدن از یک پرتقال برای نمایش نحوه تزریق استفاده کنیم، متوجه خواهند شد که سوزن فقط تا زیر پوست آن‌ها نفوذ می‌کند نه بیشتر.

بخش خانواده ایرانی تبیان
آمپول، تزریقات، کودکان

تزریق آمپول برای هیچ‌کس لذت‌بخش نیست. دیدن خون و دکتری که روپوش سفید بر تن دارد و حتی محیط بیمارستان می‌تواند برای بسیاری از مردم ترسناک باشد؛ اما بااین‌وجود، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا در مورد درمان پزشکی، احساس بهتری داشته باشد و آن را با شکیبایی بپذیرد.

مشاهده کودکانی که از آمپول نمی‌ترسند از موثرترین راه‌ها برای غلبه بر این نوع ترس می‌باشد.

در اینباره با عاطفه کیانی نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید: وی در ابتدا گفت: پندارهای نادرست را تغییر دهید. حقیقت را بگویید. کودکان فکر می‌کنند خونریزی منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. به فرزندانتان بگویید حدود چهار لیتر خون در بدن در حال گردش است و همین خون داروهای تزریق شده را به سراسر بدن می‌رساند.

کودکان فکر می‌کنند آمپول مانند چاقو بدنشان را پاره خواهد کرد، اما اگر طول سوزن را نشانشان بدهیم و به جای بدن از یک پرتقال برای نمایش نحوه تزریق استفاده کنیم، متوجه خواهند شد که سوزن فقط تا زیر پوست آن‌ها نفوذ می‌کند نه بیشتر.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان این نکته که «مهارت‌های غلبه بر ترس را به کودک بیاموزید»، ادامه داد: توضیح دهید اگر ماهیچه هایش را شل کند درد کمتری را احساس می‌کند. از او بخواهید قبل از تزریق نفس عمیقی بکشد و آهسته آهسته نفسش را بیرون دهد. هیچ گاه سعی نکنید کودک را گول بزنید. زیرا موجب سلب اعتمادش از شما خواهد شد مثلاً به او نگویید "درد ندارد یا قرار نیست آمپول بزنی"! به ترتیب مراحل زیر را را بازسازی کنید و عکس بگیرید.

۱. بر روی صندلی نشسته‌اید و آستین خود را بالا زده‌اید.

۲. پرستار با روپوش سفید به شما نزدیک می‌شود.

۳. پرستار در حال پر کردن آمپول است.

۴. آمپول را به بازوی شما نزدیک می‌کند.

۵. سوزن در داخل دست شما فرو رفته است.

از کودک بخواهید به عکس‌ها نگاه کند و در هر مرحله میزان ترسش را جویا شوید. اگر میزان اضطراب او زیاد نبود، عکس بعدی را نشان دهید. این تمرین را آن قدر انجام دهید که مشکلی در نگاه کردن به چنین عکس‌هایی نداشته باشد.

احساس خوشایندی را در مورد پزشک و بیمارستان به کودک القا کنید

کیانی نژاد خاطرنشان کرد:وسایل پزشکی را به او نشان دهید. یک آمپول تهیه کنید و روش کار آن را به او نشان دهید. کودک را از نزدیک با تزریقات آشنا کنید.

کودک را به یک مرکز بهداشتی انتقال خون ببرید و از کارکنان آنجا خواهش کنید در این راه به شما کمک گنند. مشاهده کودکانی که از آمپول نمی‌ترسند از موثرترین راه‌ها برای غلبه بر این نوع ترس می‌باشد. اگر در آن لحظه فرزندتان احساس سرگیجه یا غش کردن را دارد به صورت نشسته یا خوابیده تزریقات را به او نشان دهید. در این مواقع از روش‌های کسب آرامش مثل شل کردن عضلات استفاده نکنید، زیرا این تمرین‌ها با کاهش فشارخون و سرگیجه، غش کردن را تسهیل می‌کند.

وی در پایان توصیه کرد:احساس خوشایندی را در مورد پزشک و بیمارستان به کودک القا کنید. کودک را به طور منظم نزد پزشک ببرید حتی زمانی که سالم است. در نتیجه کودک درمی یابد که دکتر مراقب سلامتی بچه‌هاست. هدیه‌ای تهیه کنید و مخفیانه به پزشک بدهید تا او به عنوان پاداش یه کودک بدهد.


منبع : سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.