تبیان، دستیار زندگی
یکی از توانایی هایی که در انسان باید پرورش یابد اراده است. اراده نیروی وابسته به عقل است، که هر چه قوی تر گردد، انسان بهتر می تواند کارهای خود را با موفقیت به سرانجام برساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ی تقویت اراده از کودکی

یکی از توانایی هایی که در انسان باید پرورش یابد اراده است. اراده نیروی وابسته به عقل است، که هر چه قوی تر گردد، انسان بهتر می تواند کارهای خود را با موفقیت به سرانجام برساند.

بخش خانواده ایرانی تبیان
تقویت اراده، کودکی،موفقیت، اهداف، عطیه الهی

به عقیده «گوته» شاعر، ادیب و نویسنده آلمانی:

در هر کاری شرط اصلی دانستن اراده قوی است. شرایط دیگر چندان اهمیتی ندارد.

اگر کسی از امکانات خوبی برای تحصیل برخوردار بوده، اما اراده باز کردن کتاب را نداشته باشد، نمی‌تواند به موفقیت دست یابد، پس باید از دوران کودکی اراده خود را قوی نماید. اگر کودک اراده ضعیفی داشته باشد در آینده هم در رسیدن به موفقیت‌های شغلی و هم در حفظ ایمان و عقیده خود دچار مشکل می شود چنین فردی  در برابر مشکلات  و شکست ها شانه خالی  کرده، تاب مقاومت در برابر گناه، افعال زشت، افکار انحرافی و تهاجم فرهنگی را ندارد. به راحتی از آن استقبال می کند و سعادت دنیوی و اخروی خود را تباه می سازد. از طرفی، بی ارادگی در کودک موجب می شود، حتی اگر استعداد خوبی داشته باشد اما برای انجام کارها، خود را فاقد توانایی دیده پیشرفت و موفقیت را از خود دور می‌پندارد؛ فردی سربار جامعه و خانواده پرورش یافته، در نهایت به سمت انحرافات و جرائم سوق پیدا می کند. «انوره دو...باالزاک» نویسنده نامدار فرانسوی در این باره می گوید:

استعداد شگرف، بدون اراده آهنین معنا و مفهوم ندارد.

اگر کودک اراده ضعیفی داشته باشد در آینده هم در رسیدن به موفقیت‌های شغلی و هم در حفظ ایمان و عقیده خود دچار مشکل می شود

اراده آهنین داشتن خوب است؛ اما قرار گرفتن اراده در مسیر صحیح، می تواند موجب سعادت گردد. انسان، به وسیله اراده می تواند راه خیر و شر را انتخاب کند و از استعدادهایش در مسیر خیر بهره ببرد یا آن ها را به سمت تباهی سوق دهد.

مقصود از تقویت اراده، در این بحث، تقویت اراده، در مسیر دینی، اسلامی و عقلی است؛ یعنی پرورش کودک به گونه ای که اراده او، در جهت انتخاب بهترین راه تقویت شود؛ در ذیل به برخی از اقداماتی که والدین می توانند در مسیر  رسیدن به هدف به کار ببرند، اشاره می شود:

- واگذاری کارهایی متناسب با توانایی طفل و پی گیری آن ها تا اتمام آن؛

- برنامه ریزی در امور مختلف مثل تماشای کارتون، بازی، نقاشی و...؛

- تشویق در حین انجام فعالیت و گاه دادن هدیه ای کوچک؛

- صبور بودن و انتقاد نداشتن؛

- تلقین جمله «تو می توانی».


منبع : کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.