تبیان، دستیار زندگی
یكی از اصلی ترین لوازم مورد نیاز بچه مدرسه ای ها كیف مناسب است كه از قضا انتخاب و خریدش اصلا كار ساده ای نیست؛ كیفی كه قرار است یك سال تمام هر روز همراه دانش آموز باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یار دبستانی او

كیف مدرسه

یكی از اصلی‌ترین لوازم مورد نیاز بچه‌مدرسه‌ای‌ها كیف مناسب است كه از قضا انتخاب و خریدش اصلا كار ساده‌ای نیست؛ كیفی كه قرار است یك سال تمام هر روز همراه دانش‌آموز باشد. مدل‌ كیف‌های مدرسه در بازار بسیار متنوع است و این كیف‌ها در هر شكل و قیمتی در دسترس شما هستند. این را هم بدانید كه حدود 60 تا 65درصد كیف‌های مدارس موجود در بازار، تولید داخل و كاملا ایرانی‌اند و در بعضی موارد چیزی كم از اجناس خارجی موجود ندارند و مقرون به صرفه‌‌تر هم هستند.

كیف چرخ‌دار

این نوع كیف، چند سالی هست كه وارد بازار شده و از استقبال خوبی هم برخوردار است. كیف‌های چرخ‌دار بیشتر برای دبستانی‌ها استفاده می‌شود؛ چرا كه در این مدل، هم حمل‌ونقل خود كیف برایشان آسان‌تر است و هم حمل كیف پر از كتاب به ستون فقرات آنان فشار نخواهد آورد. البته قبل از خرید كیف‌های چرخ‌دار به این نكته توجه كنید كه مدرسه فرزندتان پله دارد یا نه؟ اگر كلاس بچه‌ها در طبقه دوم باشد و قرار باشد بچه‌ها در طول پله‌ها، كیف را بلند كنند تا به كلاس برسند، دیگر انرژی برای حضور در كلاس و فرا گرفتن درس‌ برایشان باقی نمی‌ماند. از طرفی اگر وزن اشیای مورد استفاده دانش‌آموز زیاد است و قادر به كم‌كردن وزن كیف و حذف اشیای داخل آن نیستید، حتما در هنگام خرید، كیف یا كوله‌های چرخ‌دار را انتخاب كنید.

كیف‌های تك زیپ قیمتشان از 35تا 50هزار تومان است. قیمت كیف‌هایی كه 2 زیپ یا بیشتر دارند و دارای جای قمقمه هم هستند از 55هزار تومان تا 79هزار تومان است. بعضی از كیف‌های چرخ‌دار، قابلیت جدا كردن چرخ از بدنه را دارند.

كیف‌ تك بند

این كیف‌ها همیشه طرفداران زیادی داشته‌اند. از طرفی از طرح و رنگ و مدل و جنس‌های متفاوتی هم برخوردارند؛ یعنی هم می‌شود با تیپ اسپرت هماهنگش كرد هم با تیپ رسمی و كلاسیك. جنس‌شان هم در 3 نوع برزنت و كتان و چرم است. نكته بسیار مهمی كه در مورد این كیف‌ها باید بدانید، این است كه این كیف‌ها نمی‌توانند توزیع بار خوبی روی ستون فقرات و شانه‌ها داشته باشند، به همین دلیل آنها را نباید خیلی سنگین كنید. كیف تك بند با بار زیاد باعث افتادگی شانه‌ می‌شود و به ستون فقرات فشار بالایی وارد می‌كند.

قیمت این كیف‌ها از 45هزار تومان شروع می‌شود تا 65هزار تومان. البته اگر بخواهید كیف چرمی بخرید باید 2 تا 3 برابر این قیمت هزینه كنید.

كیف دستی

برای بعضی از رشته‌های تحصیلی لپ‌تاپ یك وسیله حیاتی است. اما بچه‌ها كنار لپ‌تاپ باید كتاب و لوازم مورد نیاز خود را هم همراه داشته باشند. پس باید كیفی را انتخاب كنند كه دارای فضای جداگانه برای قرار دادن اقلامی همچون كتاب، نوشت‌افزار و وسایل الكترونیكی كم‌حجم باشد. كیف‌های دستی معمولا تمام این نیازها را برآورده می‎كنند. هنگام خرید این كیف‌ها به سبك بودن آن توجه داشته باشید. داشتن بند برای اتصال به بدنه كیف و تبدیل آن به كیف رو دوشی برای زمانی كه از حمل كیف خسته شده‌اید، یك گزینه مثبت برای این كیف‌ها محسوب می‌شود.

قیمت این كیف‌ها از 60هزار تومان شروع می‌شود و بسته به اندازه و جنس كیف و نوع پد به‌كار رفته در آن و میزان مقاومت آن بالا می‌رود.

كوله‌ ساده

این نوع كوله‌پشتی‌ها طرح و شكل خاصی ندارند جنسشان كتان یا بزرنت است اما توجه داشته باشید سادگی بیش از حد هم خوب نیست. حداقل انتظاری كه می‌شود از این كوله‌ها داشت این است كه داخل بندهای این كیف، پدهای فومی قرار گرفته باشد تا از واردشدن فشار به شانه‌ها حین حمل آن جلوگیری كند. علاوه بر این، در داخل دسته كیف هم از پد استفاده شده باشد تا فرزند شما بتواند به آسانی كیف را در دستان خود حمل كند. نوعی از كوله‌های ساده قابلیت تاشو بودن دارند تا اگر كسی از شكل معمول كوله خسته شد، بتواند برای مدتی به‌صورت كیف دستی از آن استفاده كند.

قیمت كوله‌های ساده بچه‌گانه از 22هزار تومان و قیمت كوله‌های مناسب افراد بزرگسال از 55هزار تومان شروع می‌شود.

كوله‌ ارگونومیك

این نسل جدید كوله‌ها طوری طراحی شده‌اند كه كمترین فشار را روی ستون فقرات می‌آورند و از خم شدن پشت بر اثر وزن كوله جلوگیری می‌كنند. آنها در واقع اصلاح‌كننده شیوه ایستادن هستند. یك بند هم پایین كیف تعبیه شده كه دور كمر بسته می‌شود و با تقسیم درست وزن، از فشار آمدن به كمر و باسن جلوگیری می‌كند. این كیف‌ها از نظر ظاهری هم طرح‌های زیاد و متفاوتی دارند و برای كودكان و نوجوانان طراحی شده‌اند. بعضی از این كوله‌ها در قسمت زیرین بند‌ها، دارای پوشش توری هستند. این پوشش با عبور دادن جریان هوا مانع عرق كردن می‌شود.

قیمت این كوله‌ها بسته به جنس و اندازه و تعداد زیپ و جنس آن فرق می‌كند. اما معمولی‌ترین این نوع‌ كوله‌ها قیمتی بین 65 هزار تا 80هزار تومان دارند، كوله‌هایی كه گزینه‌های دیگری مثل داشتن پوشش توری و جداشدن بندها از بدنه و قطر فومی دارند، قیمت‌شان از 100هزار تومان شروع می‌شود.

نكته‌ها

كارشناسان معتقدند دانش‌آموزان دبستانی نباید بیش از ۱۰درصد وزن بدنشان بار حمل كنند و در مورد شاگردان دبیرستانی این نسبت نباید بیش از ۱۵ درصد وزن بدن باشد. تحقیقاتی كه در این زمینه به انجام رسیده، نشان می‌دهد بچه‌هایی كه كیف‌های‌شان تا ۸‌كیلوگرم وزن دارد، 2 برابر بیشتر از بقیه برای حمل كیف‌شان دچار زحمت می‌شوند. اگر بچه‌ها كیف‌های خیلی سنگین حمل كنند، احتمال افزایش غیرطبیعی قوس كمر و وارد شدن فشار بیش از حد به عضلات گردن، شانه و كمر آنها دور از انتظار نخواهد بود.

كیف باید دارای جیب‌ها و فضاهایی متناسب با نوع استفاده باشد تا سبب تقسیم وزن اشیا و نگهداری آنها در جای امن و دسترسی آسان به وسایل شود. این مورد بیشتر در كیف‌های دانش‌آموزان دبستانی كاربرد دارد؛ چرا كه معمولا نظم كمتری در قرار دادن وسایل خود در كیف‌شان دارند و موقع نیاز دچار سردرگمی شده و زود كلافه می‌شوند.

كیفی را انتخاب كنید كه كمترین بند، سگك یا تزئین اضافی (مانند زیپ‌های تزئینی) را داشته باشد تا وزن آن زیاد نشود.
هنگام خرید حتما از قابل شست‌وشو بودن كیف انتخابی‌تان مطمئن شوید؛ اینكه بعد از شست‌وشو رنگ كیف تغییر نكند و شكل ظاهری آن تغییر نكرده و همان زیبایی اولیه را داشته باشد.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.