تبیان، دستیار زندگی
اگر خریدها را انجام داده اید احتمالا این روزها نگران اتاق بچه ها و آماده سازی آن برای شروع یك سال تحصیلی هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظم بر‌می‌گردد

نظم

اگر خریدها را انجام داده‌اید احتمالا این روزها نگران اتاق بچه‌ها و آماده‌سازی‌ آن برای شروع یك سال تحصیلی هستید. سختی كار به‌خاطر حجم فعالیت‌هایی كه باید انجام بدهید نیست؛ بلكه به‌خاطر وارد كردن نظرات صاحبان اتاق در برنامه چینش و آماده‌سازی‌ آن است. این روزهای باقیمانده، بازه زمانی مناسبی را در اختیار شما می‌گذارد تا به آنچه مدنظرتان است برای بهینه‌سازی‌ اتاق بچه‌ها برسید. برنامه‌ریزی كلی خانه را هم باید منعطف‌تر كنید تا بچه‌ها بتوانند زودتر بخوابند و زودتر بیدار شوند. همه اینها مدیریت خانم خانه را در كنار ذوق و سلیقه او احتیاج دارد.

اول غربال كنید

قبل از اینكه درباره چینش و هر اتفاق و تغییر ظاهری دیگری تصمیم بگیرید، به سراغ كاردستی‌ها و اسباب بازی‌های تابستان امسال بروید. گوشه و كنار اتاق بچه‌ها احتمالا پر از وسایل دست‌ساز بچه‌هاست. سی‌دی‌های كارتون و انیمیشن، بازی‌های فكری و تحركی و هر چیز دیگری كه در ایام تحصیل به كارشان نمی‌آید را در داخل جعبه قرار دهید و راهی انباری كنید. حالا با خیال راحت می‌توانید به اطراف اتاق نگاهی بیندازید و درباره ایده‌های چینش و تزئین اتاق فكر كنید. رفته رفته سعی كنید گوشه مشخصی از كمد را به لباس‌های تابستانی اختصاص دهید تا مدتی دیگر كه خواستید لباس‌های تابستانی را جمع‌آوری كنید، یك مرحله جلو افتاده باشید.

چوبی‌های اتاق

درباره مكان قراردادن میز مطالعه، تخت و كتابخانه در محل درست اتاق، همین روزها باید تصمیم بگیرید. درباره میز مطالعه حواس‌تان باشد كه حتما با قد و اندازه فرزندان‌تان همخوانی داشته باشد تا در زمان استفاده از آن دچار مشكل نشوند. كتابخانه هم باید همین شرایط را داشته باشد. اگر فضای كافی برای قرار دادن كتابخانه جداگانه در اتاق ندارید می‌توانید قفسه‌های مشبك فلزی را با ارتفاع كمی بالای میز مطالعه نصب كنید. در این قسمت دقت كنید كه ارتفاع را در حدی تنظیم كنید كه كودك برای دسترسی به كتاب‌ها دچار مشكل نشود. اگر برای همه این وسایل كنار هم جای كافی ندارید و می‌خواهید هزینه‌ای برای نظم بخشیدن به اتاق‌ها درنظر بگیرید، می‌توانید از تخت‌های دوطبقه كه میزهای مطالعه و كمدهایی را درون خودشان جای داده‌اند برای اتاق بچه‌ها استفاده كنید.

جایگاه‌های ویژه

برای هر قسمت از اتاق بچه‌ها برنامه‌ریزی كنید و بخواهید كه به آن پایبند باشند. جالباسی‌ها را می‌توانید از نوع آویزهای پشت در اتاق انتخاب كنید تا فضای خاصی از اتاق را اشغال نكنند. قانون این نقطه از اتاق می‌تواند این باشد كه هر روز لباس‌های مدرسه را در این قسمت آویزان و لباس‌های كثیف را به سطل مخصوص منتقل كنند، یا برای كتابخانه مشخص كنید كه دفترها در كدام قسمت قرار بگیرند، كتاب‌های درسی در كدام قسمت و وسایلی مانند مدادرنگی و چسب‌ها و گیره‌های كاغذ دركجا قرار بگیرند. برنامه‌های درسی را فراموش نكنید. یكی از دیوارهای اتاق یا گوشه‌ای از كتابخانه را برای برنامه‌های درسی درنظر بگیرند تا هم شما و هم فرزندان‌تان بدانید برای فردا چه درس‌هایی باید آماده شود. سعی كنید تمام روند آماده كردن اتاق را طوری برنامه‌ریزی كنید كه كودكان هنگام استفاده از آن مستقل باشند و احتیاجی به حضور مستمر شما نباشد بلكه تنها با نظارت شما بتوانند كارها را پیش ببرند.

به اتاق رنگ بدهید

بهتر است اتاق كودك‌تان در روزهای مدرسه متفاوت از روزهای تابستان باشد. برای این تغییر احتیاجی نیست هزینه زیادی انجام دهید. با مقدار كمی خلاقیت می‌توانید این تغییرات را ایجاد كنید. اگر در تابستان عكس‌ها و پوسترهای مورد علاقه فرزندتان روی دیوار بوده است، حالا باید آنها را جایگزین پوسترهای درسی یا برچسب‌های علمی كنید. حتی می‌توانید خودتان با توجه به سرفصل دروس سال تحصیلی جدید، عكس‌هایی را پیدا كنید و روی دیوار نصب كنید. برای تهیه وسایلی مانند جامدادی رومیزی می‌توانید از وسایل دورریز مانند قوطی‌های كنسرو رب و.. استفاده كنید.

زودتر شام بپزید

اگر طی تابستان نظم زمانی ساعت خواب و خوراك بچه‌ها به‌هم خورده است، این شب و روزهای پایانی شهریور‌ماه مناسب‌ترین زمان برای منظم شدن آن است. نظم پیدا كردن برنامه خواب بچه‌ها پیش‌نیازهایی را می‌طلبد. نخستین قدم، درست‌كردن شام و پهن كردن سفره آن است. برنامه غذایی را همانطوری كه در ماه‌های تحصیلی قرار است پیش بگیرید، در این شب‌ها هم برقرار كنید. برنامه صبحانه را هم تغییر دهید و به ساعات قبل از رفتن به مدرسه برسانید. حتی می‌توانید میان‌وعده‌هایی كه درنظر دارید را به شكل ساندویچ‌هایی كه برای مدرسه درست خواهید كرد، در اختیارشان بگذارید.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.