تبیان، دستیار زندگی
اگر عزمتان برای خرید یک جاروبرقی جزم شده، بهتر است این کار را کاملا جدی بگیرید؛ هرچه باشد جاروبرقی یک کالای لوکس و تزئینی نیست که بعد از مدتی بتوانید آن را برای تنوع عوض کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید، استفاده و نگهداری از جاروبرقی


اگر عزمتان برای خرید یک جاروبرقی جزم شده، بهتر است این کار را کاملا جدی بگیرید؛ هرچه باشد جاروبرقی یک کالای لوکس و تزئینی نیست که بعد از مدتی بتوانید آن را برای تنوع عوض کنید.
از طرفی این دستگاه ارتباط مستقیم با میزان پاکیزگی خانه و محل زندگیتان و در‌‌نهایت، سلامت شما
و بقیه اعضای خانواده دارد.

جاروبرقی

برای اینکه بتوانید یک خرید خوب انجام داده و رضایت کامل داشته باشید، باید قبل از هر چیز نیازهای خودتان را به خوبی شناسایی کرده و شرایط خانه‌تان را بسنجید تا بتوانید یک جاروبرقی مناسب انتخاب کنید.

قدرت

در این مورد، از مدل، شکل ظاهری و قابلیت‌های مختلف جاروبرقی که صرف‌نظر کنیم، مهم‌ترین عامل در خرید جاروبرقی، میزان قدرت آن است که در بازار اصطلاحا فروشندگان به آن «وات» می‌گویند.

این وات در حقیقت یک واحد بین‌المللی برای اندازه‌گیری میزان قدرت و توان هر وسیله یا دستگاه برقی است. درواقع همین وات است که کار شما را راحت‌تر یا سخت‌تر می‌کند. قبل از هر امکان جانبی، این میزان مکندگی جاروبرقی است که اهمیت بیشتری دارد.

جاروبرقی‌های معمولی غالبا میزان توانشان از 1000 تا 2200 وات متغیر است. البته جاروهایی با توان 1000 وات مدت‌هاست که با ورود مدل‌های جدید و متنوع‌تر با قابلیت‌های گوناگون، دیگر جایی در بازار ندارند. این روز‌ها در تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید و فروش لوازم خانگی، جاروبرقی‌های معمولی با توانی از 1300 تا 2200 وات جا خوش کرده‌اند.

این بازه تغییر توان‌ها، درواقع به همین نسبت، قیمت‌ها را هم تغییر داده و براساس نوع نیاز، شرایط خریداران را دچار نوسان می‌کند. البته بد نیست بدانید که اندازه یا کوچک و بزرگی جاروبرقی‌ها، متناسب با میزان توان و قابلیت‌های مختلف آن‌ها تغییر می‌کند.

با این همه، این نیاز شماست که همه چیز را تعیین می‌کند. مساحت و اندازه خانه، میزان ریخت و پاش در خانه شما و البته تعداد اعضای خانواده و حتی سن آن‌ها، همه و همه عواملی هستند که شما باید برای انتخاب میزان توان و قدرت جاروبرقیتان درنظر بگیرید.

به‌طور کلی، قدرتی بین 1300 تا 1700 وات برای تمیزکردن و پاک‌کردن گرد و غبار خانه‌ها کافی است اما مسلما خانه‌های بزرگ‌تر با ریخت و پاش و تعداد فرزندان بیشتر، به جاروبرقی‌ای با توان بیشتر نیاز دارند.

البته یادتان باشد که انتخاب جاروبرقی پرقدرت و با توان بالا، همیشه انتخاب درستی نیست. اگر هنگام تخلیه کیسه‌های جاروبرقی به حجم کرک‌های فرشتان هم دقت کنید، حتما متوجه می‌شوید که هرچه میزان مکندگی جاروبرقی بیشتر باشد، سرعت فرسودگی فرش شما هم بیشتر می‌شود.

برای نظافت هر قسمت از خانه از درجه مخصوص آن استفاده نمایید. مثلا برای نظافت فرش‌ها از درجه مخصوص فرش و برای نظافت مبل‌ها از درجه مخصوص

به آن استفاده کنید.

نظافت بی‌صدا

جاروبرقی‌های بی‌صدا که در بازار ما هم چندان در دسترس نیستند، توسط 2 یا چند شرکت محدود خارجی تولید می‌شوند و هنوز به بازار بسیاری از کشور‌ها نرسیده‌اند. این جاروبرقی‌ها دارای یک مخزن پر از آب برای موتور دستگاه هستند. به این ترتیب موتور این جاروبرقی‌ها مانند یک توربین آبی در داخل آب کار کرده و صدای بسیار کمتری در مقایسه با انواع معمولی جاروبرقی‌ها تولید می‌کند.

نکاتی که بهتر است در مورد طرز استفاده از جاروبرقی بدانید:

** جاروبرقی را همیشه تمیز نگه داشته و مواظب باشید زباله بزرگی در لوله‌های آن باقی نماند. زیرا در صورت گرفتگی لوله‌ها به موتور جاروبرقی فشار بیشتری وارد خواهد شد.

** هیچ‌گاه نگذارید کیسه جاروبرقی کاملا پر شود و همیشه قبل از این‌که کیسه کاملا پر شود، آن را تعویض نمایید. همچنین اگر کیسه جاروبرقی شما دائمی است، آن را با آب تمیز بشویید و سعی کنید از مواد شوینده استفاده نکنید.

** فیلتر جاروبرقی را همیشه کنترل کنید تا گرد و غبار نگیرد. در صورتی که فیلتر جاروبرقی شما خیلی کثیف و آلوده شده است، آن را شسته یا تعویض نمایید.

** برای نظافت هر قسمت از خانه از درجه مخصوص آن استفاده نمایید. مثلا برای نظافت فرش‌ها از درجه مخصوص فرش و برای نظافت مبل‌ها از درجه مخصوص به آن استفاده کنید.

** جاروبرقی را به طور مداوم روشن نگذارید و هر 20 دقیقه یک بار به مدت 15 دقیقه آن را خاموش کنید تا موتور جاروبرقی خنک شود.

** هیچ وقت جاروبرقی را به شدت نکشید. این کار باعث پاره شدن بخشی از لوله جاروبرقی می‌شود.

** از جارو کردن سطوح مرطوب با جاروبرقی‌های معمولی خودداری کنید. همچنین هیچ وقت اشیای نوک تیز را با استفاده از جاروبرقی نگیرید تا باعث پاره شدن لوله‌ها یا پاکت جاروبرقی نشود.

جاروبرقی

** موقع تعویض پاکت جاروبرقی یا نظافت فیلتر آن، جارو را از برق بکشید. در صورتی که جاروبرقی صدایی غیرعادی دارد، حتما آن را به نمایندگی اطلاع دهید ولی هرگز جاروبرقی خود را به افراد غیرمسئول و غیرمتخصص نسپارید.

نکاتی که بهتر است هنگام استفاده از جاروبرقی بدانید:

** برای جارو کشیدن، هیچگاه روی لوله خم نشوید، تمام قد بایستید و اندازه لوله را طوری تنظیم کنید که برای جارو کشیدن هر گوشه خانه، نیازی به خم و راست شدن نباشد.

** اگر شما روی دسته جارو خم می‌شوید یا با حرکت رفت و برگشتی لوله جارو، شما هم حرکت می‌کنید، منتظر ابتلا به انواع و اقسام دردهای کمری و مفصلی دیگر باشید.

** شما به طور ثابت بایستید و گوشه و کنار خانه را با روانه کردن لوله جارو به هر طرف تمیز کنید و هرگاه محدوده مشخصی را جارو کشی کردید، نه با خم شدن به جلو بلکه با قدم برداشتن، منطقه جارو کشیدن را تغییر دهید.

** ممکن است بعد از چند دقیقه جارو کشی، به خاطر صدای مستمر موتور جارو، در ناحیه گوش‌هایتان احساس ناراحتی کنید. پیشنهاد می‌شود اگر به چنین مشکلی گرفتارید، پیش از جارو کشی تکه‌ای پنبه در گوش خود قرار دهید.

** اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمام خانه را در یک مرحله جارو می‌کنند، بد نیست بدانید که اگر جارو کشی قسمت‌های مختلف خانه به تناوب انجام شود، حاصل کار بهتر خواهد بود. خانه را برای خود و بر اساس تعداد اتاق‌ها قسمت بندی کرده و هر قسمت را در یک مرحله جارو کشی کنید. به این ترتیب نه شما به خاطر جارو کشی طولانی مدت دچار خستگی مفرط می‌شوید و نه به موتور دستگاه‌تان فشار می‌آید.

** هنگام جارو کشی، به ویژه جارو کشی در مناطق پر گرد و خاک، استفاده از یک ماسک یا یک دستمال می‌تواند مانع بروز حساسیت‌های ریوی در دراز مدت شود. البته این پیشنهاد برای تمام خانم‌ها و آقایانی که اهل جارو زدن هستند و در هر منطقه جغرافیایی مفید خواهد بود.

** جارو برقی در زمره لوازم پر توان برقی است که میزان مصرف انرژی آن بستگی به نحوه استفاده از مشتری دارد. جاروبرقی‌های کوچک در حدود 1000 وات و جاروهای برقی بزرگ در حدود 1500 وات توان دارند. معمولا در دوره قرائت کنتور مشخص می‌شود جارو برقی‌های کوچک حدود 18 کیلو وات ساعت و جارو برقی‌های بزرگ در حدود 30 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. با این اوصاف همیشه به خاطر داشته باشید که از استفاده از این کالا در ساعت اوج مصرف بپرهیزید. با این کار، هم در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید و هم مانع از تاثیر نوسانات ناشی از ساعات پر مصرف در کالای خود می‌شوید.

** جارو برقی باید کاملا تمیز باشد و لوله‌های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشار به موتور آن وارد نشود و انرژی بیش از اندازه نیز هدر نرود. برای این منظور، همواره کیسه آشغال جارو برقی را پیش از پر شدن عوض کرده و جارو را نیز لااقل 2 بار در سال شسته یا کیسه را عوض کنید.

یادتان باشد جارو برقی را نزدیک منابع گرمازا نظیر شوفاژ، اجاق و همچنین منابع سوخت آتشزا قرار ندهید. ضمنا از کار مداوم با جارو برقی بپرهیزید چون روشن بودن دراز مدت جارو برقی (بیش از 30 دقیقه متوالی) به موتور جارو برقی فشار زیادی

وارد می‌کند

** هنگام استفاده از جارو، زباله‌های مرطوب، ته سیگار روشن، اشیای بزرگ و تیز، جوراب و کاغذ را از سر راه دور کنید. این اشیا می‌تواند به موتور جاروی شما ضربه وارد کنند و توان آن را کاهش دهند و البته مصرف برق را هم زیاد می‌کنند.

** دقت کنید که جاروهای برقی، معمولا دارای چندین درجه نشانگر قدرت مکندگی هستند که برای نظافت بخش‌های مختلف کاربرد دارند.

** سعی کنید همیشه از درجه قدرت مکندگی مناسب برای نظافت اماکن مختلف و ریخت و پاش‌های مختلف استفاده کنید.

** یادتان باشد جارو برقی را نزدیک منابع گرمازا نظیر شوفاژ، اجاق و همچنین منابع سوخت آتشزا قرار ندهید. ضمنا از کار مداوم با جارو برقی بپرهیزید چون روشن بودن دراز مدت جارو برقی (بیش از 30 دقیقه متوالی) به موتور جارو برقی فشار زیادی وارد می‌کند.

** سطوحی که امکان چسبندگی بالایی دارند مثل موکت و سطوح پرزدار به توان بالاتری برای جدا سازی خرده‌های اضافات نیاز دارند و این توان برای سطوح صاف کمتر است. دقت کنید که برای رفع بعضی از اضافات اصولا نیازی به استفاده از جارو برقی نیست؛ مثلا جمع آوری قطعات بزرگ کاغذ و دستمال کاغذی با جارو، تنها توان بالایی از دستگاه می‌گیرند و باعث وارد شدن فشار بی‌جهت به موتور جاروی شما می‌شوند.

** هیچ وقت برای خاموش و روشن کردن جارو از پا استفاده نکنید، فشار این دکمه‌ها با پا، عمر جارو را بسیار کوتاه خواهد کرد.

واژه نامه:

دور موتور متغیر: برای جارو کردن کف‌هایی با پوشش‌های گوناگون به دور موتورهای متغیر و متفاوتی نیاز است. این قابلیت در بیشتر جارو برقی‌ها وجود دارد.

نوع مخزن: جارو برقی‌های مختلف مخزن‌های متفاوتی برای جمع کردن گرد و غبار و زباله دارند. پاکت، کیسه دائمی، ظرف شکل و... از جمله از این مخرن‌ها هستند.

فیلتر هوا: این وسیله در قسمت مکنده جارو برقی قرار دارد و از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند.

لوله تلسکوپی: دسته جارو برقی است که قابلیت جمع شدن و تنظیم در اندازه‌های مختلف را دارد.

میزان صدا: در بیشتر جارو برقی‌های امروزی سیستمی تعبیه شده است که صدای آن‌ها را هنگام کار کردن تا حد امکان کم می‌کند پایین‌ترین صدای مزاحم 72 دسی بل است.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم آنلاین

مطالب مرتبط :

پرده‌هایی با عمر طولانی

این ماده‌ی سفید همه کاره

هر کاری راهی دارد؛ حتی اسباب‌کشی

چند نکته برای خانم‌های حواس پرت

هنگام سفر، فراموش‌شان نکنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.