تبیان، دستیار زندگی
در بخش هایی از آشپزخانه كه محل انجام امورات آماده سازی و پخت و پز محسوب می شوند به نور كافی نیاز داریم مانند سطح روی اجاق گاز، سینك ظرفشویی و سطوح روی كابینت ها كه برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور پردازی در آشپزخانه امروزی

آشپزخانه


در آشپزخانه های قدیمی كه مانند آشپزخانه های امروزی دارای كابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ؛ نورپردازی اغلب به وسیله یك چراغ آویز سقفی كه در مركز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. چرا كه بیشتر فعالیت های صورت گرفته شده در آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد.

اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از كابینت ها ، اجاق گاز و یخچال جاسازی شده به موازات و در كنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند. در آشپزخانه های امروزی بر خلاف گذشته قسمت اعظم كار بر روی سطح كابینت ها و در كنار اجاق گاز ، شیر آب و سینك ظرفشویی انجام می شود كه در اكثر آشپزخانه ها همگی در كنار دیوار قرار دارند.

آشپزخانه

اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند و این امر موجب می شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافی برخوردار نباشند ؛ با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته ، ما در بخش هایی از آشپزخانه كه محل انجام امورات آماده سازی و پخت و پز محسوب می شوند به نور كافی نیاز داریم مانند سطح روی اجاق گاز، سینك ظرفشویی و سطوح روی كابینت ها كه برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر نیاز آشكار به روشنایی مناسب در این قسمتها ، فضای كلی آشپزخانه نیز باید از نور كافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها تعدادی از كابینت ها به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود ، این كابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند.

با این توضیحات ما نیاز به یك مجموعه منابع نوری داریم كه هریك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند.

نور كافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی كه دارای یك هواكش یا هود در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواكش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یك چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود.

آشپزخانه

برای بالای سینك ظرفشویی نیز به یك چراغ نیاز است تا هنگام شب و تاریكی هوا نور كافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم كند. ترجیحاً هر یك از این چراغ ها باید دارای كلید كنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. نكته جالب اینكه به تازگی شیرهایی برای استفاده بر روی سینك ظرفشویی ساخته شده اند كه در محل خروج آب دارای چراغ بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن می نمایند. استفاده از این شیرآلات نیز در این مورد بسیار مفید است.

برای تأمین نور كافی در سطح روی كابینت ها نیز از آنجا كه اغلب این سطوح در زیر كابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی كه در زیر كابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر كابینت های دیواری بی آنكه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور كافی را بر سطح روی كابینت ها می تابانند.

چنانچه كابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه كافی درون آنها را روشن نكند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع كابینت ها می توان چراغ های كوچكی در آنها نصب كرد كه با كلیدهای اتوماتیك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابینت ها روشن و خاموش شوند.

آشپزخانه

اگر در آشپزخانه شما محلی برای صرف غذا وجود دارد استفاده از چراغ های سقفی كه ارتفاعشان قابل تنظیم است دقیقا در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن كنند و در مواقعی كه از میز استفاده نمی شود فضای كلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

طبقات داخل كابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. یكی از بهترین راه ها نصب چراغ های كوچك در قسمت بالا و یا پایین كابینت است.

بخش خانواده ایرانی


منبع:دکوراسیون وردپرس

مقالات مرتبط :

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

نگهداری مواد با روش کدبانو

اصلاح الگوی خرید ،گامی دیگر 

رازهای نهفته درآشپزی 

آشپزخانه ای نوبدون هزینه

بازسازی در یک چشم بر هم زدن 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.