تبیان، دستیار زندگی
اگرچه این واحدها در متراژهای مختلف و نقشه های متنوع از انواع امکانات و تکنولوژی های روز بهره می برند اما هیچ گاه آن صفا و صمیمیت خانه های باغی قدیمی را در اذهان مالکین خود تداعی نمی کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آپارتمان را کج نخرید

آپارتمان

آپارتمان نشینی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر اغلب خانواده های ایرانی را در بند خود اسیر کرده است و به دلیل افزایش جمعیت که نیاز به مسکن جدید را در پی داشته است موجب گردیده تا خانه باغ های قدیمی که در قالب اتاق های ساده اما صمیمی دور تا دور حوض و استخر و باغچه های زیبا بنا شده بودند جای خود را به واحدهای کوچک و مدرن آپارتمان بدهند. اگرچه این واحدها در متراژهای مختلف و نقشه های متنوع از انواع امکانات و تکنولوژی های روز بهره می برند اما هیچ گاه آن صفا و صمیمیت خانه های باغی قدیمی را در اذهان مالکین خود تداعی نمی کنند و آن طراوت و شادابی بی انتهای حیاط و باغچه های خانه های گذشته را به یادگار نمی گذارند. به هرحال خانه های مصفای قدیمی امروز جای خود را به آپارتمان های تنگ و تاریک و شلوغ داده اند که تا عرش آسمان قد برافراشته و جلوه نمایی می کنند. دیگر هم در شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت، به ندرت می توان اثری از آن خانه های اعیانی و با صفا پیدا کرد که تنها خودت و خودت بر آن حکم می راندی و قانون صادر می کردی و لذت می بردی …

نکاتی که در ادامه یادآور شده ایم بدین منظور است که اگر شما جزء افرادی هستید که پس از یک دوره طولانی اجاره‌نشینی قصد خرید آپارتمان شخصی خود را دارید و یا برای شروع یک زندگی مشترک می‌خواهید برای اولین بار اقدام به خرید یک آپارتمان کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. مواردی هست که قبل از خرید اولین آپارتمان باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید.

در خصوص منطقه‌ای که قصد دارید در آن یک آپارتمان خریداری کنید بیشتر تحقیق و بررسی کنید و از نقاط ضعف و قوت آن آگاهی کامل پیدا کنید. این کار مستلزم آن است که هر از گاهی به آنجا سر بزنید، مدت زمانی را در آنجا سپری کنید و تحقیقات کافی را در مورد آن بعمل آورید.

مسائل ایمنی ساختمان از دیگر موارد مهم است. پیگیر شوید که تردد اشخاص ناآشنا و غریبه به چه میزان آزاد و بدون محدودیت است و آیا آپارتمان دارای مسئول یا سرایداری جهت مراقبت و نظافت هست یا خیر.

در خصوص قیمت و ارزش ملک در منطقه مورد نظر تحقیق کنید و تنها به گفته یک فرد و یک بنگاه اکتفا نکنید. تحقیق کنید که نرخ آخرین خرید و فروش ملک در آن منطقه چقدر بوده و آیا روند نزولی دارد یا صعودی.

تا می‌توانید از تعداد بیشتری آپارتمان بازدید کنید، زیرا در این صورت تجربه به دست می‌آورید و راحت‌تر می‌توانید معایب و مزایای هر آپارتمانی را سریعا متوجه شوید.

فاصله آپارتمان مورد نظر خود را نسبت به مکان‌هایی که زیاد به آن‌ها مراجعه خواهید کرد از قبیل سوپرمارکت، میوه‌فروشی، پارک، مدرسه، محل کار و … بررسی کنید و ببینید آیا رفت و آمدتان از خانه به چنین مکان‌هایی آسان و بی‌دردسر است یا خیر.

دقت کنید که آپارتمان آینده شما نزدیک و در مسیر مکان‌هایی شلوغ و پر رفت و آمد از قبیل باشگاه‌ها یا پمپ بنزین نباشد زیرا در این صورت باید سر و صدای زیادی را در زمانهای مختلف روز تحمل کنید و این آزاردهنده است.

قبل از خرید یک آپارتمان سال ساخت آنرا جویا شوید و تحقیق کنید که آیا تجهیزات آن به مرور زمان خراب شده و یا سالم و استوار باقی می مانند.

 مسائل ایمنی ساختمان از دیگر موارد مهم است. پیگیر شوید که تردد اشخاص ناآشنا و غریبه به چه میزان آزاد و بدون محدودیت است و آیا آپارتمان دارای مسئول یا سرایداری جهت مراقبت و نظافت هست یا خیر.

همچنین به این نکته نیز توجه کنید که آیا آپارتمان مورد نظر شما دارای بالکن و نمایی باز و زیبا هست یا توسط ساختمان‌های بلند مجاور دارای دیدی مسدود و بسته است.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم، همسایه‌های آینده شما هستند. در خصوص آن‌ها تا جایی که می توانید تحقیق کنید و جویا شوید که آیا ساختمان دارای نظم و قانون هست یا خیر و آیا همسایه‌ها به مسائل آپارتمان‌نشینی پایبند هستند یا خیر. این مورد می‌تواند در آرامش زندگی شما در آن آپارتمان بسیار تاثیرگذار واقع شود.

چنانچه اتومبیل دارید یا قصد خرید آن را دارید، در خصوص پارکینگ آپارتمان نیز فکر کنید. اگر ساختمان دارای پارکینگ کافی باشد مشکلی نخواهید داشت، اما در غیر این‌ صورت در زمینه وجود جای کافی برای پارک در مقابل ساختمان و همچنین امنیت منطقه توجه بیشتری کنید.

آپارتمان نشینی زیرمجموعه ای از روابط اجتماعی است که ناگزیر است از قوانین اجتماعی پیروی کند.

در عصر حاضر آپارتمان و آپارتمان نشینی یک اصل است که اگر بخواهی از آن کناره بگیری باید قدرت خرید خانه های ویلایی را داشته باشی وگرنه باید بپذیری که در این واحدهای آپارتمانی دیگر خبری از آن آزادی های گذشته نیست و دیگر نمی توان هرطور که مایل بود رفتار کرد و قانون گذاشت. آپارتمان نشینی زیرمجموعه ای از روابط اجتماعی است که ناگزیر است از قوانین اجتماعی پیروی کند. از آن جا که آپارتمان محل سکونت افراد است و تمام اتفاقات و مراحل مختلف زندگی اعضای خانواده در همین محل شکل می گیرد و تاثیر می پذیرد بهتر است که همه افراد برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر و در عین حال حفظ و ارتقای موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود با قوانین اجتماعی مربوط به آپارتمان نشینی آشنایی کامل داشته باشند و در انجام و رعایت کامل آن بکوشند.

پزشکان

خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

با چراغ قوه می آید!

اول ایمنی، بعد کار

ماهی ها از ما چه می خواهند؟

قصه شیرین صرفه جویی

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.