تبیان، دستیار زندگی
پرورش گل در منزل یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌هاست. گیاهان زینتی می‌توانند قسمت عمده تزئینات داخل منزل را تشکیل دهند. خصوصاً کسانی که به گل‌کاری علاقمندند و باغی در اختیار ندارند می‌توانند با گل‌کاری در منزل به خواستهٔ خود برسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه ای مصفا با حضور گل ها

گلدان تزیینی

گلدان‌ها انواع مختلفی دارند که آنها را از نظر جنس و اندازه می‌توان بررسی نمود. از نظر جنس گلدان‌ها به انواع سفالی، پلاستیکی، فیبری، پیتی، فلزی و پلاستیک کاشت تقسیم می‌گردند. از نظر اندازه می‌توان به استکانی 5 الی 7سانتی‌متری، نشائی 10 الی 12 سانتی‌متری، فرنگی 14الی 15 سانتی‌متری، خیاری 17 الی 20 سانتی‌متری، لب‌شتری22 الی 30 سانتی‌متری اشاره کرد.

گلدان سفالی

این گلدان، ارزان‌قیمت و رایج است. گلدان سفالی از خاک رس تهیه می‌شود و تهویه در آن به خوبی صورت می‌گیرد. اما در گلدان‌های سفالی لعاب‌دار تهویه به خوبی انجام نمی‌پذیرد. این گلدان‌های سفالی وزن زیادی داشته و شکننده می‌باشند. اگر شما این نوع گلدان را انتخاب نمودید توجه کنید که بعد از مدتی آبیاری خلل و فرج آن مسدود شده و تجمع مواد سمی در دیواره آن زیاد می‌شود که برای ریشه گیاه مضر است. برای رفع این مشکل گلدان را به مدت یک روز در آب قرار دهید.

گلدان پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی فاقد خلل و فرج هستند بنابراین حتماً زهکش ته آنها را بررسی کنید. این گلدان‌ها وزن کمی دارند و نمی‌شکنند. رطوبت در آنها زیاد حفظ می‌شود و برای گیاهان رطوبت دوست انتخاب مناسبی هستند.

کاکتوس و سایر گیاهان گوشتی که بافتی ضخیم داشته و بیابانی هستند و در مناطق خشک و گرم و در روشنائی شدید به عمل آمده‌اند نیاز به نگهداری در پشت پنجره و آبیاری به میزان کم دارند.

گلدان‌های پیتی یا توربی

جنس این گلدان‌ها از مواد آلی است. یعنی این گلدان‌ها از خاک پیت یا تورب ساخته شده‌اند و هنگام انتقال گیاه به محل اصلی احتیاج به تعویض گلدان نمی‌باشد و گلدان خود منبع غذائی کمکی برای گیاه بوده و در واقع پس از مدتی گلدان جذب خاک خواهد شد.

گلدان‌های فلزی

به دلیل تجمع مواد مضر درون این گلدان‌ها، گیاه در آنها می‌پوسد. بعضی افراد به دلیل زیبائی ظاهری این گلدان‌ها به آنها علاقمند هستند اما اگر به سلامت گیاه خود اهمیت می‌دهید از این گلدان‌ها استفاده نکنید یا حتی‌المقدور یک گلدان سفالی کوچک درون آنها قرار داده و گیاه را در آن بکارید.

پلاستیک کاشت

کیسه‌های پلاستیکی برای انتقال نشا و قلمه‌های ریشه‌دار به بازار استفاده می‌شوند. در هنگام استفاده، زهکش کیسه‌ها را بررسی کنید. در زمان کاشت گیاه، کیسه را خارج نموده و یا در اطراف پلاستیک چند شکاف ایجاد نمائید.

 گلدان کاکتوس

چگونه گیاهان زینتی را در خانه پرورش دهیم؟

پرورش گل در منزل یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‌هاست. گیاهان زینتی می‌توانند قسمت عمده تزئینات داخل منزل را تشکیل دهند. خصوصاً کسانی که به گل‌کاری علاقمندند و باغی در اختیار ندارند می‌توانند با گل‌کاری در منزل به خواسته خود برسند. برای پرورش گیاهان زینتی در منزل ابتدا باید گیاهانی را که از نظر برگ یا گل زینتی قابل نگهداری در منزل هستند شناسائی و انتخاب کنید، سعی کنید مجموعه‌ای از گیاهان را جمع‌آوری کنید که شرایط رشد آنها در منزل با شرایط طبیعی زندگیشان تفاوت زیادی نداشته باشد در این‌صورت شانس سازگاری آنها با محیط منزل بیشتر خواهد بود. پس از انتخاب باید با شیوه نگهداری و احتیاجات آنها آشنا شوید. به‌عنوان مثال دسته‌ای از گیاهان در تطبیق با بعضی شرایط محیطی مانند خاک، رطوبت، نور و خشکی هوا سازگارتر و کم توقع‌ترند و در قبال تغییرات غالباً عکس‌العمل مناسب‌تری دارند در صورتی‌که ارقام دیگر حساس‌ترند و در صورت تغییرات زیاد شرایط زیستی از بین می‌روند.

اگر گیاه انتخابی شما جنگلی است (مانند سیلامن، بنفشه آفریقائی، سرخس‌ها، آفلاندرا و گیاهان خانواده آناناس) برای نگهداری از آن به محیط مرطوب نیاز دارید. اما کاکتوس و سایر گیاهان گوشتی که بافتی ضخیم داشته و بیابانی هستند و در مناطق خشک و گرم و در روشنائی شدید به عمل آمده‌اند نیاز به نگهداری در پشت پنجره و آبیاری به میزان کم دارند. بافت گیاهان گوشتی در محیط مرطوب نرم شده و این گیاهان سلامت خود را از دست می‌دهند.

به‌طور کلی سازگاری با محیط بسیار مهم است و عدم توجه به آن باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

پیوند سبز

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

با شادابی همراه شوید

سرسبزی در خانه ی شما

آماده برای رویش مجدد

آبیاری فیتیله ای بیاموزید

حیاتش وابسته به آب است

طبیعت در چهاردیواری خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.