تبیان، دستیار زندگی
در سلسله مقالات کدبانوی ایرانی از نحوه ی نگهداری مواد غذایی تا چگونگی پذیرایی از مهمان و رسیدگی به امور خانه داری را به صورت خلاصه برایتان بیان می کنیم . امید وارم هرکدام از شما با توجه به نوع نیازتان از این مقالات استفاده کنید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوت و فن کدبانو گری

کدبانوی ایرانی (1)

برنج
تمیز کردن و نگهداری مواد غذایی

در سلسله مقالات کدبانوی ایرانی از نحوه ی نگهداری مواد غذایی تا چگونگی پذیرایی از مهمان و رسیدگی به امور خانه داری را به صورت خلاصه برایتان بیان می کنیم . امید وارم هرکدام از شما با توجه به نوع نیازتان از این مقالات استفاده کنید:

برنج

- برنج را با دقت پاک کنید و برای جلوگیری از شپشک زدن، آن را با نمک نیم کوب مخلوط کنید و به دور از آفتاب، رطوبت و هوای گرم نگهداری کنید.

- اگر در مناطقی که هوا بسیار مرطوب است زندگی می کنید باید برنج را در کیسه پارچه ای کلفت نگهداری کنید تا بخار آب از آن خارج شود.

- اگر برنج شما شپشک زده است هیچ گاه آن را در معرض آفتاب قرار ندهید چون دانه های برنج خرد می شود. برنج را روی پارچه ای در هوای آزاد و در سایه پهن کنید و زمانی که آفت برنج از بین رفت آن را با نمک مخلوط و در کیسه برنج ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

روغن

- روغن جامد را در درون ظرف سفالی یا لعاب نگهداری کنید و دقت کنید درب ظرف حتماً بسته باشد. برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای با رنگ روشن استفاده نکنید.

- برای سرخ کردن غذا سعی کنید از روغن ذرت و بادام زمینی استفاده کنید. زیرا این روغن ها در درجه حرارت بالا مقاوم تر هستند و نمی سوزند.

درآشپزی فقط باید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کرد. زیرا روغن زیتون بودار اگر حرارت ببیند تلخ و تند می شود.

آرد

آرد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون

- روغن زیتون به دو شکل موجود است. تصفیه نشده که دارای بو و طعم زیتون است و رنگ آن به سبزی می زند و تصفیه شده که بو و طعمی ندارد و رنگ آن طلایی است. برای درست کردن سس سالاد از هر دو نوع روغن زیتون می توان استفاده کرد.

- در آشپزی فقط باید از روغن زیتون تصفیه شده استفاده کرد. زیرا روغن زیتون بودار اگر حرارت ببیند تلخ و تند می شود.

- روغن زیتون تصفیه نشده را در یخچال نگهداری کنید.

- برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبّه قند داخل آن بیندازید.

غوره و آبغوره

- برای نگهداری غوره آن را در داخل شیشه ای بریزید و رویش را با آبغوره یکساله بپوشانید. در شیشه را محکم ببندید و در یخچال نگهداری نمایید. به این روش غوره غوره می گویند.

- آبغوره را در شیشه های کوچک بریزید و پس از باز کردن هر شیشه آن را سریعتر مصرف کنید.

سیب زمینی و پیاز

برای نگهداری سیب زمینی و پیاز آنها را در جای خشک و خنک و تاریک نگهداری کنید تا جوانه نزند. همیشه یک پارچه کتانی روی آن بیندازید تا نور به آنها نخورد. در ضمن اگر یک سیب لبنانی داخل سیب زمینی ها بگذارید از جوانه زدن آنها جلوگیری خواهد کرد.

عسل

عسل

هرگاه عسل شما شکرک زد شیشه عسل را درون ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته اید قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود.

قارچ، کاهو، کرفس و لیمو ترش

برای نگهداری اینگونه مواد غذایی آنها را نشویید بلکه در پاکت کاغذی بالای روزنامه بپیچید و در یخچال نگهداری نمایید تا رطوبت یخچال به آن نفوذ کند و تازه بماند.

ادویه و سبزیجات معطر

این گونه مواد را درون شیشه ای درب بسته قرار دهید و دور از حرارت و رطوبت و در جای خنک نگهداری کنید.

حبوبات

- اگر می خواهید حبوبات را به مدت طولانی نگه دارید از روش های ذیل استفاده کنید.

-لابلای حبوبات چند عدد برگ درخت گردو قرار دهید.

- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید.

- حبوبات را در تابه داغ کمی حرارت دهید. در این صورت به هیچ وجه آفت نمی زند و علاوه بر آن زودتر پخته شده خوش طعم تر می شود.

رطب

آن را در داخل ظرف دربسته ریخته و داخل فریزر بگذارید در این صورت خرما هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید.

پنیر

پنیر

- پنیر را به چند روش می توان تازه نگه داشت. یک روش این است که پنیر را درون شیشه ای دهان گشاد ریخته و روی آن را با آب نمک جوشیده ولی سرد پوشاند. روش دیگر اینکه دستمالی را با سرکه مرطوب کرده و روی پنیر را با آن بپوشانید و یا آن را در کاغذ آلومینیومی پیچیده و در یخچال نگهداری کنید.

- اگر پنیری را که در داخل یخچال نگهداری کرده اید کپک زده است آن را در یک ظرف دردار بریزید و چند حبه قند نیز در ظرف بیندازید و در آن را خوب ببندید. بعد از چند ساعت در ظرف را باز کنید پنیرها دیگر کپک ندارند زیرا همه کپکها جذب حبه های قند شده اند. پنیر قابل استفاده است ولی قندها را باید دور انداخت.

- پنیر پیتزا: پنیر پیتزا را در فریزر قرار ندهید. بلکه آن را داخل کاغذ آلومینیومی و در سردترین قسمت یخچال بگذارید.

منبع : کتاب گنجینه خانه داری

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

ترفند های زیرکانه

اگر بدانید بهتر است

قابل توجه نو عروسان تازه کار

تیز بینی در خانه داری

در خانه داری خلاق باشیم

لکه بری باشیوه آسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.