تبیان، دستیار زندگی
اسباب كشی همواره از جمله امور مشكل، به ویژه برای خانم های خانه است. لذا به منظور انجام هر چه راحت تر، سریع تر و بدون خسارت آن  و همچنین رفاه بیشتر خودتان به ارائه نكاتی می پردازیم كه توجه به آنها شما را در انجام این پرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكته هایی كه در اسباب كشی باید رعایت نمود

اسباب كشی همواره از جمله امور مشكل، به ویژه برای خانم های خانه است. لذا به منظور انجام هر چه راحت تر، سریع تر و بدون خسارت آن  و همچنین رفاه بیشتر خودتان به ارائه نكاتی می پردازیم كه توجه به آنها شما را در انجام این پروژه یاری خواهد داد:

-ابتدا لیستی از كارهایی كه باید انجام گیرند، با حفظ ترتیب و زمان بندی و همچنین لوازمی كه باید جا به جا شوند، بر روی كاغذ یادداشت كرده، سپس مرحله بسته بندی را آغاز كنید.

- برای بسته بندی به موارد زیر نیاز است:

طناب، جعبه های ضخیم مقوایی در اندازه های مختلف (شما می توانید این قبیل جعبه ها را از فروشگاه هایی مانند سوپر ماركت ها به مبلغ اندك خریداری كنید)، جعبه های پلاستیكی یا چوبی مخصوص میوه، پارچه، چسب نواری محكم و پهن، منگنه، برچسب، بند، پلاستیك های حباب دار مخصوص بسته بندی شكستنی ها، روزنامه های باطله، ماژیك درشت مشكی یا آبی و قرمز.

- پیش از بسته بندی، لوازم را شسته و یا پاك كنید. البته این مسئله در مورد ظروف مصرفی، لیوان ها، آئینه، كریستال ها و امثال اینها باید به صورت مجدد در محل جدید نیز انجام گیرد.

- اگر جعبه های هر یك از لوازم شكستنی را هنوز نگه داشته اید، در مرحله بسته بندی، ابتدا آنها را در لا به لای پارچه، روزنامه یا پلاستیك پیچیده سپس در داخل جعبه مخصوص شان قرار دهید. در غیر این صورت با بسته بندی محكم تر هر یك از آنها به صورت جداگانه، در نهایت همه را در كنار هم در جعبه ای بزرگ با دقت بچینید.

- پیش از قرار دادن لوازم در جعبه های مقوایی، از محكم بودن اتصالات آنها، اطمینان حاصل كنید.

- هر چه در بسته بندی وسایل شكستنی بیشتر دقت كنید، اجناس خود را سالم تر تحویل خواهید گرفت.

- خرده ریزهای شكستنی را در پارچه یا روزنامه پیچیده و از ظروف پلاستیكی دردار فریزری به عنوان جعبه آنها استفاده كنید.

-به هنگام چیدن لوازم، درون هر نوع جعبه ای به خصوص مقوایی، میزان تحمل وزن لوازم توسط جعبه و اتصالات آن را در نظر بگیرید تا در حین جابه جایی مشكلی پیش نیاید. (به منظور محكم تر كردن اتصالات جعبه مقوایی می توانید از چسب های نواری پهن استفاده كنید)..

- برای حمل راحت تر و استحكام بیشتر جعبه ها، كاربرد طناب های ضخیم نیز بسیار مناسب است.

- پس از بسته بندی وسایل و قرار دادن آنها در جعبه ها، تعداد آنها را شمارش كنید تا در این میان جعبه ای گذاشته نشود.

-در روی هر جعبه پس از اتمام كار بسته بندی، برچسبی حاوی لیست وسایل و لوازم داخل آن چسبانده و در صورتی كه اجناس داخل آن شكستنی است، با ماژیك قرمز این كلمه و همچنین محلی را كه این لوازم به آن تعلق دارند، به صورت درشت بر روی جعبه یا برچسب بنویسید. به این ترتیب هر یك از جعبه ها به محض انتقال به مكان جدید، در آن فضای اشاره شده قرار گیرد. با این روش، نظم بیشتر و سریعتر در محیط حاكم می شود.

-بهمنظور جلوگیری از كثیف شدن فرش و به خصوص ریشه های آن به هنگام جابه جایی، ابتدا پارچه ای را در قسمت ریشه ها به صورت دولا به گونه ای قرار دهید كه ریشه در بین دو لایه پارچه واقع شود، سپس فرش را با پارچه لوله كنید. در نهایت اگر پارچه بزرگ دیگری در دسترس دارید، به دور فرش لوله شده نیز بپیچید.

- داخل هر یك از كشوهای پاتختی و میز آرایش را تمیز كرده و لوازم داخل آن را به طور مرتب بچینید. سپس كشوی حاوی وسایل را در داخل كیسه زباله بزرگ و ضخیمی قرار دهید. به منظور جلوگیری از ریختن لوازم به بیرون، در پلاستیك را با چسب محكم كنید (اگر كشو بزرگ باشد از دو كیسه زباله استفاده كنید).

-به هنگام اسباب كشی، وسایل چوبی دارای گوشه های زاویه دار مانند میزها، بیشتر در معرض صدمه قرار می گیرند. لذا برای مراقبت و نگهداری از این قبیل لوازم چوبی، ابتدا روی زوایا را با پلاستیك حباب دار و یا حتی پلاستیك ساده یا روزنامه پوشانده سپس لایه دیگری از مقوای ضخیم بر روی پوشش قبلی قرار دهید. برای این منظور از چسب های محكم نواری استفاده كنید.

توجه: هنگامی كه برای محكم كردن پوشش های حفاظتی برای لوازم، چسب های نواری را به كار می برید، مراقب باشید كه چسب به طور مستقیم با سطح لوازم چوبی تماس پیدا نكند.

-به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه صدمه ای برای رنگ و روكش چوب و پایه صندلی ها و به طور كلی مبلمان نیز از روزنامه های باطله، پارچه یا پلاستیك استفاده كنید. به این ترتیب كه آنها را به صورت چند لایه به دور محل مورد نظر بپیچید.

-برای بسته بندی لوازم و خرده ریزهای شكستنی می توانید از لباس های نخی منزلتان نیز استفاده كنید. به این ترتیب با یك تیر دو نشان خواهید زد.

-اگر مبلمان شما دارای روكش پارچه ای است، به هنگام اسباب كشی همه مبل ها را با روكش مخصوص شان پوشانده و سپس حمل كنید.

-جعبه های بزرگ را تنها با كتاب و لوازم سنگینی مانند آن پر نكنیدزیرا حمل آن برای باربران بسیار مشكل خواهد بود، بنابراین نیمی از آنها را با كتاب و نیمی دیگر را با خرده ریزهای دیگر پر كنید.

-برای حمل گیاهان به خصوص گلدان های بزرگ و سنگین ، چاره ای به جز جا به جایی به همان صورت موجود نیست ولی در مورد گلدان های كوچك، می توانید مجموعه ای از آنها را در یك جعبه محكم مقوایی، چوبی یا پلاستیكی قرار داده و در داخل هریك از گلدان ها، چوبی به بلندی ارتفاع بلندترین گیاه مجموعه فرو كنید. سپس كیسه زباله ای بزرگ و یا پلاستیكی نازك را بر روی سطح دهانه و طرفین جعبه و همچنین پایه های چوبی فرو رفته در گلدان ها قرار داده و با چسب محكم كنید( منافذی را برای تنفس گیاه باقی بگذارید).

-لباس های آویز را با همان چوب لباس به صورت مجموعه ای در یك پلاستیك بزرگ و یا در میان یك ملافه پیچیده و حمل كنید.

-برای حمل لوازم صوتی و تصویری از جعبه های مخصوص آنها و یا یك جعبه دیگر با بسته بندی محكم در محل های حساس مانند شیشه تلویزیون یا مانیتور كامپیوتر استفاده كرده و در صورت امكان با وسیله نقلیه شخصیتان حمل كنید.

-اجناس گرانقیمت مانند طلا، پول، نقره، فرش و همچنین شكستی ها را نیز در صورت امكان یا وسیله نقلیه شخصی حمل كنید.

-پیش از اسباب كشی به محل جدید، آنجا را به طور كامل تمیز كرده ، سپس سمپاشی كنید.به این ترتیب با وجود هر نوع حشره احتمالی مبارزه می شود.

-لوازم ضروری را كه در طول اسباب كشی و روزهای جابه جایی نیاز دارید در دسترس قرار دهید ،  مانند پوشاك، لوازم بهداشتی وغیره.

- اگر كف خانه جدیدتان با موكت پوشیده شده است، روی سطح موكت را پلاستیكی ضخیم و بزرگ پهن كنید تا به هنگام اسباب كشی و جابه جایی كثیف نشود.

- تا حد امكان هیچ وسیله ای را - اعم از بزرگ یا كوچك - بدون جعبه و یا لااقل بسته بندی و ایجاد پوشش با مقوا و یا هر چیز دیگری مانند آن جابه جا نكنید؛ زیرا قرار گرفتن آنها به خصوص لوازم بزرگ در كنار هم در وسیله نقلیه مخصوص اسباب كشی بدون هرگونه پوششی ، احتمال آسیب رسیدن به ظاهر وسایل را افزایش می دهد.

-كلیه اسباب و اثاثیه خانه، حتی لوازمی كه در محل قبلی همواره در جعبه های مخصوص بسته بندی بوده اند را باز كرده و پس از تمیز كردن و زدودن خاك و غبار و بازدید آنها( به لحاظ وجود حشراتی مانند سوسك و غیره) به طور مجدد بسته بندی كرده و به محل جدید حمل كنید. زیرا ممكن است در غیر این صورت، با همه تمهیداتی كه برای مبارزه با حشرات در خانه جدید اندیشیده اید، حشرات و یا تخم آنها را از طریق وسایل به این محل منتقل كنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.