تبیان، دستیار زندگی
شاید برایتان پیش آمده باشد كه بخواهید گلی طبیعی را خشك كنید اما متوجه شوید به دلیل ندانستن راههای اصولی و مناسب این كار، گلتان اندكی بعد حالتی پلاسیده گرفته یا تكه‌تكه شده. راه درست آن را بدانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلها را برای خود ماندگار کنید


شاید برایتان پیش آمده باشد كه بخواهید گلی طبیعی را خشك كنید اما متوجه شوید به دلیل ندانستن راههای اصولی و مناسب این كار، گلتان اندكی بعد حالتی پلاسیده گرفته یا تكه‌تكه شده. راه درست آن را بدانید.

گلها را برای خود ماندگار کنید

برای خشك كردن گلها بهتر است آنها را از هم جدا كنیم و گل‌های ظریف و درشت را در دسته‌های جداگانه قرار دهیم. هم‌چنین باید مطمئن باشیم كه گل تازه است و حالت پژمردگی ندارد، شكوفه‌ها كاملاً باز شده‌اند و رطوبت‌شان را از دست داده‌اند. غنچه‌ها را هیچ وقت با دست باز نكنید بلكه صبر كنید تا بطور طبیعی در آب باز شوند.

برای گرفتن رطوبت گل ابتدا گل را در گلدان بی‌آب به حالت ایستاده قرار می‌دهیم. چنانچه رطوبتی در گل باشد به ساقه منتقل شده و به سمت پایین ساقه میآید. سپس با كوتاه كردن انتهای ساقه رطوبت را از آن خارج می‌كنیم.

روشهای مختلف دیگری هم وجود دارد كه بر حسب امكانات میتوانید از انها استفاده نمایید. بعضی از این روشها سنتی هستند، از جمله خشك كردن گل در هوای ازاد یا پرس كردن گلها… اما فریز كردن و خشك كردن با مواد شیمایی از روشهای مدرن و امروزی است.

در كل این روشها عبارتند از:

- خشك كردن گلها در هوای آزاد

- آویزان كردن گلها، یا تكنیك ایستاده

- خشك كردن گلها با مواد شیمیایی

- خشك كردن توسط فریز كردن

- خشك كردن با پرس كردن گلها

- خشك كردن توسط اجاق گاز.

خشك كردن گل در هوای آزاد:

بهترین و سریعترین روش خشك كردن گلها به طوری كه هم رنگ آن‌ها ثابت بماند و هم كیفیت آن‌ها زیاد تغییر نكند همان روش خشك كردن گل در هوای آزاد است.

مكانی كه گلها را در آن‌ جا خشك میكنیم باید دارای امكانات و شرایط خاصی باشد:

- چرخش هوای مطلوب در محیط وجود داشته باشد

- گرمای محیط بین 70 تا 90 درجه فارنهایت باشد

- هوای محیط خشك بوده و مرطوب نباشد

- مكان سایه باشد

- محیط زیاد بزرگ نباشد و تعداد گل‌ها هم خیلی زیاد نباشد

- وجود شومینه یا اجاقی كه به خشك شدن گل‌ها كمك كند نیز مفید است.

بسیاری از گیاهان را میتوان با مواد شیمیایی جاذب‌الرطوبه خشك كرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند اركیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشك میشوند

خشك كردن گل به روش آویزان كردن:

در روش آویزان كردن ابتدا گلها را بطور افقی در روی كاغذ یا روزنامه قرار داده و دسته میكنیم و سپس طوری كه سَر گلها به طرف پایین باشند آن‌ها را آویزان میكنیم.

روش پرس كردن گلها:

دستگاه پرس از دو صفحه نئوپان كه دارای سوراخهایی در 4 طرف بوده تشكیل شده است كه بوسیله پیچ و مهره روی هم بسته میشوند. در روش پرس كردن ابتدا گلها را لای روزنامه قرار میدهیم. سپس آن‌ها را بین دو صفحه دستگاه پرس میگذاریم و با پیچ محكم كرده تا گلها كاملاً تحت فشار باشند و خشك شوند. گل‌ها را طوری بین روزنامه قرار دهید كه فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.

گل های جعفری و داودی را بهتر است با روش پرس كردن خشك نكنید، بلكه آن‌ها را روی جعبه در هوای آزاد طوری كه سر آن‌ها بالا باشد خشك كنید. گلهایی از قبیل ژربرا، بنفشه، داودی مینیاتوری، مارگیرت، و هم‌چنین گلها و برگهایی كه ارتفاع و عمق كمتری دارند را می‌توان با روش پرس كردن، خشك كرد.

در موقع چیدن گل، وسط آن را با دست فشار دهید تا برای پرس شدن آماده شود. اگر دستگاه پرس در دسترس نباشد میتوان از تعدادی كتاب سنگین برای این كار استفاده كرد.

گلها را برای خود ماندگار کنید

استفاده از مواد شیمیایی:

بسیاری از گیاهان را میتوان با مواد شیمیایی جاذب‌الرطوبه خشك كرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند اركیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشك میشوند.

موادی كه برای خشك كردن گلها بكار میبرند عبارت است از سیلیكا ژل، بُراز، نمك، اسید بوریك، زاج، آرد ذرت و شن. سبكترین و مناسبترین ماده شیمیایی براز است كه برای كارهای هنری و خشك كردن گلها مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده در داروخانه‌ها موجود است. البته سیلیكا ژل را هم می‌توان از داروخانه خریداری كرد.

برای خشك كردن گل توسط براز، ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی میریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار میدهیم. سپس مقداری براز را روی گل میپاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تكان میدهیم تا براز كاملاً روی تمام گلبرگها را بپوشاند.

 بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم سرا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.