تبیان، دستیار زندگی
پیدا كردن بی راه در پارچه های لخت به دو صورت انجام می پذیرد در روش اول با زدن یك چرت در حاشیه پارچه می باشد روش دوم در پارچه هایی كه معمولاً جر نمی خورد كشیدن یك یا دو نخ از پود پارچه می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیانی ها غافلگیر شوید!!

تبیان همواره خبر رسان خبر های خوب و خوشحال کننده بوده و هست. تبیانی ها همیشه سعی کرده اند تا بر مبنای نیاز سنجی مخاطبان خود مطالب و آموزش های خوب و مفید را از طریق اینترنت به خانه های شما بیاورند و مهارت یابی را در عرصه های گوناگون برای  مخاطبان خود فراه آورد. تصمیم جدید ما این بار آموزش خیاطی به صورت صوتی و تصویری است. ما می خواهیم خیاطی را هر هفته در روز های پنج شنبه در قالب درس های کوتاه و خواندنی به شما آموزش دهیم و برای این دوره از ابتدایی ترین اطلاعات لازم آغاز می کنیم.

 جلسه اول

خیاطی

آشنایی با پارچه ها

جلسه اول  آشنایی با پارچه های مصنوعی، ابریشمی، پشمی، نخی و كتانی و معرفی ویژگی های آنها از روی درجه حرارت اطو است و راجع به راه و بی راه و اریب پارچه های مختلف همچنین پارچه هایی كه خواب و یا طرح به یك طرف دارند توضیح می دهیم. پیدا كردن بی راه پارچه ها و نحوه پهن كردن پارچه و طریقه برش پارچه هایی كه بصورت یك لا برش می خورند و آشنایی با عملكرد چرخ خیاطی سرویس روغن كاری و نخ كردن چرخ و ماسوره و نخ شل برای آماده كردن دوخت بعدی و امتحان دوخت چرخ از آموزش های دیگر این جلسه است.

به طور كلی پارچه ها را به پنج گروه اصلی تقسیم می كنند : 1. پارچه های مصنوعی 2. ابریشمی 3. پشمی 4. نخی 5. كتانی. اولین گروه، پارچه های مصنوعی هستند كه از مواد مختلف خام و تركیبات پیچیده شیمیایی تهیه می شوند.

چهار گروه بعدی پارچه های طبیعی هستند . دو گروه ابریشمی و پشمی منشأ حیوانی و دو گروه نخی و كتانی منشأ گیاهی دارند.

شناسایی پارچه ها از روی درجات روی اتو

برای شناخت پارچه ها از روی درجات بعضی از اطوها كه به صورت كلمات فارسی نوشته شده اولین درجه كه دارای كمترین حرارت اطو می باشد ضعیف نامیده می شود.

درجه 1 : درجه ضعیف

(ژرسه ـــ پلی استر ـــ پاناما ـــ فلامنت ـــ سلولز ـــ سنتتیک)

برای دو گروه پارچه های مصنوعی سلولز و سنتتیک كه الیاف آنها با فعل و انفعالات شیمیایی بدست می آید مناسب می باشد. از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد. از انواع پارچه های نایلون، ژرسه را می توان نام برد.

از ویژگیهای این نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست.

این پارچه ها با حرارت زیاد جمع می شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستیك می سوزند و از آنها گلوله هایی سیاه و سفت باقی می ماند.

درجه 2 :ابریشم مصنوعی

روی اطوهایی كه درجات آن بصورت كلمات فارسی مشخص شده بعد از ضعیف، ابریشم مصنوعی را می بینم.

درجه ابریشم مصنوعی برای پارچه هایی با الیاف مصنوعی كه با رشته های طبیعی مخلوط شوند مناسب می باشد.

این پارچه های خوش حالت كه گروه زیادی از پارچه ها را تشكیل می دهند دوخت و برشی ساده تر از گروه اول دارند مشهورترین آنها تترون و ترگال می باشند.

ساتن

درجه 3 :تریلین – لئوناردو

سومین درجه ای كه روی اطوها مشخص شده ابریشم و برای پارچه های ابریشمی مناسب است. این نوع پارچه از رشته هایی كه كرم ابریشم به عنوان پیله به دور خود می تند تهیه می شود. پارچه ابریشم بسیار نرم و لطیف و همینطور محكم و با دوام است. از محسناتش اینكه در هوای سرد، گرم و در هوای گرم، خنک می باشد.

برای برش، دوخت و اطوكاری آن باید دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد.

از انواع آن كرپ ژورژت ، ارگانزا، شیفون و ساتن را می توان نام برد.

فاستونی

درجه 4 :پارچه های پشمی

این درجه حرارت برای پارچه هایی كه از پشم حیوانات تهیه می شوند مناسب می باشد. پارچه های پشمی گرم و سبك، چروك ناپذیر، جذب كننده رطوبت و بسیار محكم و با دوام می باشند. پارچه های پشمی به راحتی اطو خورده و حالت می گیرند. آنها در برابر برق عایق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگی نمی سوزند.

از انواع آن فاستونی ها را شامل گاباردین – فلانل و كانگا می توان نام برد . فوتر و ماهوت مشهورترین پارچه پشمی كشمیر می باشد كه گرمی و خصوصاً وزن سبك آن این نوع پارچه را از انواع آن متمایز می كند.

کدری

درجه 5 : پارچه های نخی

این درجه حرارت مخصوص پارچه هایی است كه از پنبه تهیه می شوند. دوام ، سبكی، محكمی و مخصوصاً خنكی از مشخصات بارز آن می باشند. پارچه های نخی جذب كننده رطوبت و هنگامی كه خیس باشند محكم تر می شوند.

پارچه های نخی نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر می باشد. بهتر است پارچه های نخی را قبل از برش آب كشید تا به مقدار لازم آب برود.

از انواع آن چلوار، كدری ، چیت ، متقال ، و پپلین را می توان نام برد.

درجه 6 : پارچه های کتانی

پارچه های كتانی به پارچه هایی اطلاق می شود كه از الیاف گیاه كتان تهیه می شوند. این پارچه ها بسیار با دوام، محكم و جاذب رطوبت می باشند سطحی صاف دارند و خیلی زود چروك می شوند.

از انواع آن آكار – آرو را می توان نام برد.

برش پارچه ها

برای برش هر پارچه ای لازم است كه راه پارچه به موازات خطوط طولی بدن قرار گیرد. اما در مواردی كه به واسطه طرح پارچه می خواهیم قسمتهایی مثل لكه بالای پیراهن را برعكس ببریم باید اطمینان داشته باشیم كه آن قسمت بعد از شستشو آب نمی رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب كشید. به طور كلی تمام پارچه هایی كه در بازار موجود می باشند در سه چیز مشتركند و آن داشتن راه و بی راه و اریب می باشد . راه پارچه كه همان طول پارچه می باشد خطوطی به موازات حاشیه و یا تركی پارچه را می گویند و نخ های تار كه دارای مقاومت بیشتری می باشند در آن تنیده می شوند. بی راه پارچه كه عرض پارچه می باشد بطور عمودی راه پارچه را قطع می كند و نخهایی با عنوان پود كه نسبت به تار دارای مقاومت كمتری می باشند در آن تنیده می شوند، كه البته پیدا كردن بی راه هر پارچه برای برش لباس بسیار ضروری می باشد.

برای پیدا كردن بی راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسیم می كنیم، پارچه :آهار دار و لخت

برای برش اریب، پارچه باید كاملاً به طور صحیح روی میز پهن شده باشد. برای برش پارچه های آهاردار پارچه را تا بزنید به نحوی كه دو حاشیه كاملاً روی هم قرار گیرد و پارچه دارای پیچ خوردگی نباشد. به وسیله خطوط عمود یك سطح مستطیل و یا یك گونیای بزرگ خطی را كه در ابتدای پارچه به صورت دو لا روی هم قرار گرفته و بر حاشیه عمود می باشد قرار دهید. اما پیدا كردن بی راه در پارچه های لخت به دو صورت انجام می پذیرد در روش اول با زدن یك چرت در حاشیه پارچه می باشد روش دوم در پارچه هایی كه معمولاً جر نمی خورد كشیدن یك یا دو نخ از پود پارچه می باشد. كه با كشیدن آن خطی در پارچه می افتد . باید به خاطر داشته باشیم كه در این هر حالت اگربخواهیم پارچه را با قد بخصوص برش بزنیم اگر حاشیه در یك طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می كنیم.

معمولاً پارچه ها در راه كش نمی آیند اما در بی راه كمی كشیده می شوند. و تمامی پارچه ها دراریب كاملاً كش می آیند.

پارچه هایی را كه خواب دارند مثل مخمل و جیر و بعضی از ساتنها و بعضی پارچه های پشمی، حتماً باید هنگام برش به یك طرف یعنی رو به پایین خواب پارچه الگوها را پهن كرد. در غیراین صورت وقتی لباس آماده شد تكه هایی که به راه درست بریده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تیرگی می زند و پارچه های براق مات دیده می شوند.  همینطور در پارچه های گل دار و طرح داری كه گل و طرح آن به یك طرف می باشد حتماً لازم است لباس طوری برش بخورد كه گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نكته مهمی كه باید در مورد پارچه های لخت به خاطر بسپاریم این است كه هنگامی كه راه پارچه برش خورده به صورت ریش ریش باشد لازم است برای پهن كردن پارچه بی راه آنرا پیدا كنیم.

ما اكثر پارچه ها را بصورت دولا برش می زنیم. اما در مواردی مثل مانتوهای سایز بالا برای اینكه مصرف پارچه پایین بیاید آنها را به صورت باز و یك لا برش می زنیم.

برش قرینه

هنگامی كه پارچه بصورت باز بریده می شود لازم است برای قسمتهایی كه بصورت قرینه یا جفت نیاز داریم برای برش دوم الگو برگردانده شود تا تكه های لباس با هم قرینه و جفت گردند در غیر این صورت مثلاً دو آستین و دو قسمت پیش برای یك طرف بریده می شود.

در همین زمینه بخش فیلم و انیمیشن سایت، آموزش خیاطی را در قالب تصویری برای دانلود ارائه می دهد. "الگوی دامن 1  -  الگوی دامن 2"

شبکه آموزش سیما   

خانواده و زندگی، تنظبیم و تغییر برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

تهیه باغچه شیشه ای

 نقاش باشید و کم خرج

راه راه های زیبا

گل آرائی با طعم میوه

هنر تزئین با گل خشک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.