تبیان، دستیار زندگی
( قسمت اول) نکات مشترک برای تمامی مدل ها در ابتدا برای کلیه مدل ها، کاغذ کپی را بین مقوا یا تخته سه لایی قرار می دهیم و الگو را می کشیم؛ سپس خطوط حاصل را می بریم؛ بدین ترتیب قطعات برای دوختن یا چسباندن آماده می شوند. حصیر نا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تابلوهای کُلاژ ( قسمت اول)

نکات مشترک برای تمامی مدل ها

در ابتدا برای کلیه مدل ها، کاغذ کپی را بین مقوا یا تخته سه لایی قرار می دهیم و الگو را می کشیم؛ سپس خطوط حاصل را می بریم؛ بدین ترتیب قطعات برای دوختن یا چسباندن آماده می شوند.

حصیر نازک بافت را برای همه مدل ها، به ابعاد 46×14 می بُریم (به غیر از مدل دختربچه های ژاپنی که 35×14 است.) آویز مخصوص تابلو، به وسط عرض بالا چسبانده می شود.

* طرز تهیه رنگ صورت و دست

رنگ سفید را با کمی از رنگ قرمز و زرد مخلوط می کنیم تا به رنگ پوست دست و صورت در آید.

* طرز تهیه رنگ کوزه، دایره و دف

رنگ های مشکی، قرمز و کمی سفید را با هم مخلوط می کنیم تا به رنگ قهوه ای روشن در آید.

* طرز برش جیر مشکی برای محدوده موی مدل ها

در هیچ یک از مدل ها، الگوی مو به برش مقوا احتیاج ندارد. فقط کافی است با کاغذ کپی سفید بین الگو و جیر، محدوده مو را مشخص کنیم و برش بزنیم. در بعضی از مدل ها، محدوده مو با رنگ مشکی مشخص شده است و به جیر مشکی نیاز نداریم. بعضی از پارچه های نخی به راحتی به دور الگو چسبانده می شود، در غیر این صورت می توان آنها را به دور مقوا دوخت.

در مدل هایی که روسری دارند به الگوی مقوایی احتیاجی نداریم بلکه فقط از پارچه و قسمت هاشور خورده بریده می شود و صورت از پشت روسری چسبانده می شود.

(روسری را، به فاصله 5/0 میلی متر از هر طرف ، روی الگوی صورت قرار می دهیم و می چسبانیم.)

در صورت دلخواه، به جای حصیر می توان پارچه مشکی را به اندازه 48×16 برید و به دور مقوای مخصوص قاب چسباند. قطعات را در کنار هم قرار می دهیم و بعد از تکمیل، آن را قاب می کنیم. (مانند نمونه های قاب شده)

برای الگوی مو یا کفش یا هر قسمتی که قرار است از جیر استفاده شود فقط کافی است آن را روی مقوا چسباند و اضافه هایش را برید. (مانند پارچه های دیگر احتیاجی به چسباندن به دور الگو نیست.)

منبع : آموزش تابلوهای کُلاژ

تالیف و ساخت تابلوها: سهیلا سرخانی تبریزی

سایر لینک ها

چگونه تابلوها را بچینیم

نقش تابلو در دکوراسیون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.