تبیان، دستیار زندگی
به غیراز رنگ و طرح پارچه چه ویژگی هایی باعث تنوع آنها شده بود؟! قطعه شیرین تر این بحث، اتاق كودكان و پرده هایی است كه برای آنها انتخاب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشواره‌های خانه ما

پرده

به غیراز رنگ و طرح پارچه چه ویژگی‌هایی باعث تنوع آنها شده بود؟! قطعه شیرین‌تر این بحث، اتاق كودكان و پرده‌هایی است كه برای آنها انتخاب می‌شود. به غیراز طرح‌های انیمیشن‌های خارجی یا پرده‌های هماهنگ با روتختی‌های كودكانه كه باز هم خارجی هستند، چقدر كارهای جدید دیده‌اید؟! پرده دوختن، انتخاب پرده‌هایی با جنس‌های متفاوت و حتی طراحی پرده‌های خاص كارهای سختی نیستند كه ما از پس انجام آنها برنیاییم؛ فقط مقدار كمی انرژی و خلاقیت برای ایجاد تغییر از دل طرح‌های یكنواخت‌‌شده احتیاج داریم.

شروع، باز هم از آشپزخانه

برای شروع بهتر است سراغ آشپزخانه برویم. اگر آشپزخانه شما پنجره دارد، احتمالا به‌دنبال نوعی از پارچه هستید كه هم چربی پخت‌وپز آشپزخانه را جذب نكند یا به راحتی بشود آنها را پاك كرد و هم درصورت جذب، لكه‌ها را نشان ندهد. پیشنهاد ما استفاده از شیدهای چوبی است كه تنوع بالایی در طرح و رنگ دارند. می‌توانید بسته به رنگ كابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه، طرح شید را انتخاب كنید. اگر از بین شیدهای پارچه‌ای و چوبی، نوع دوم را انتخاب كرده‌اید، مطمئن شوید كه با رسیدن رطوبتی مانند اسپری‌های پاك كننده، خراب نمی‌شوند و چوب‌های نازك آن، شكل و فرم اصلی خود را از دست نمی‌دهند. اگر به‌نظرتان این فرم پرده هنوز چیزی كم دارد تا به ایده‌آل مدنظر شما نزدیك‌تر شود، می‌توانید از یك پارچه سبك برای آویز كردن در یك سمت پرده استفاده كنید. دقت كنید پرده‌ای كه برای این كار انتخاب می‌كنید رنگ‌ها و طرح‌های ساده‌ای داشته باشد تا فضای آشپزخانه شما را شلوغ و به هم ریخته جلوه ندهد.

پرده جدید نخرید

اگر پرده‌های قبلی‌تان هنوز بوی تازگی می‌دهند اما به هر دلیلی از آنها خسته شده‌اید، كوتاه‌ترین راه، عوض كردن و خرید پرده جدید است اما كوتاه‌ترین‌ راه همیشه بهترین راه نیست. راه‌های متفاوت دیگری هم هستند كه می‌توانید بدون هزینه و با همین پرده‌های موجود تنوع را به خانه بیاورید. آویز‌های روی پرده‌ها را می‌توانید با چینش‌های مختلف امتحان كنید. به‌عنوان مثال تنها راه جمع كردن پرده، استفاده از میخكوب كنار دیوار نیست. می‌توانید به وسیله نخ محكمی یك سوم انتهایی پرده را جمع كرده و به میل پرده آویز كنید. به همین سادگی شما تنوع را به خانه آورده‌اید. راه‌حل‌های متفاوت دیگری هم وجود دارد كه بسته به نوع پرده، پنجره و چینش خانه می‌توانید آنها را برای تغییرهای اینچنینی امتحان كنید. اعتماد به نفس‌تان را ذخیره كرده و با انرژی این تغییرات را اعمال كنید.

پرده‌های خودم دوز!

اگر كودكی داشته باشید و بخواهید برای اتاق او پرده‌ای متناسب با حال و هوای كودكانه تهیه كنید، نخستین گزینه پرده فروش‌ها به شما پارچه‌هایی با طرح‌های كارتونی و عروسكی است كه از هیچ زاویه‌ای به فرهنگ و ایده‌آل‌های زندگی ما نزدیك نیستند. تهیه پرده‌های ساده اما دست‌دوز كار پیچیده و وقت‌گیری نیست. شما می‌توانید با ساده‌ترین تكنیك‌های خیاطی پرده‌های زیبایی را بدوزید. تكه‌دوزی یكی از راه‌های جذاب است. اگر تجربه زیادی در تكه‌دوزی ندارید، احتمال دارد كه تكه‌های پارچه‌های ساده ریش شوند و طرح شما خراب شود. راه میانبر اینجا، استفاده از پارچه‌های نمدی است. طرح را روی كاغذی نازك بكشید، الگو را به پارچه وصل كنید و برش بزنید. حالا می‌توانید روی پارچه ساده و بدون طرح اصلی كه برای پرده انتخاب كرده‌اید بدوزید، به همین راحتی می‌توانید طرح‌های مورد علاقه خودتان را پیاده كنید.

چاپ كنید

اگر به تغییرات عمیق و اساسی علاقه‌مند هستید احتمالا این راهكار به كمك شما می‌آید. می‌توانید سراغ طرح‌های اصیل ایرانی- اسلامی بروید و آنها را برای زیبایی خانه‌تان انتخاب كنید، بعد همان طرح‌ها را روی پارچه‌های كتان ساده منتقل كنید. برای اجرایی‌كردن این روش، می‌توانید با استفاده از طلق و كاتر، شابلون طرح مورد نظرتان را درست كنید. رنگ‌هایی كه برای این كار احتیاج دارید رنگ اكرولیك ساختمانی یا هنری است. یك تكه اسفنج، رابط میان رنگ و شابلون است و می‌تواند آن را روی پرده حك كند؛ به همین سادگی می‌توانید خانه‌تان را مهمان هنر دست خودتان كنید.

آخرین راه‌حل

اگر همه راه‌های قبل برای شما جواب نمی‌دهد و باید پارچه‌ای جدید بخرید، سراغ پارچه‌هایی كه اخیرا چاپ می‌شوند و پر از طرح‌های اصیل و زیبای ایران هستند، بروید؛ طرح‌های كاشی‌ها و نقاشی‌هایی كه رنگ‌های به‌كار رفته در آنها شور و انرژی را به زندگی‌تان تزریق می‌كند. شاید هزینه این طرح‌ها و چاپ‌ها كمی بالا باشد ولی آنقدر رنگ‌های متنوع در خود جای داده‌اند كه تا سال‌های بعد می‌توانید با روش‌های مختلف و با شیوه‌های متنوع چینش خانه، از آنها استفاده كنید.



منبع: همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.