تبیان، دستیار زندگی
اتاق خواب یكی از قسمت های خانه است كه در چیدمان آن باید به مسائل مختلفی دقت كرد. یكی از مهم ترین آنها این كه اتاق خواب مكانی برای آرامش است؛ جایی كه پس از یك روز كار سخت با حوادث و رویدادهای مختلف بتواند آرامش را به جسم و جان ما برگرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب راحت در اتاقی زیبا


اتاق‌خواب یكی از قسمت‌های خانه است كه در چیدمان آن باید به مسائل مختلفی دقت كرد. یكی از مهم‌ترین آنها این كه اتاق‌خواب مكانی برای آرامش است؛ جایی كه پس از یك روز كار سخت با حوادث و رویدادهای مختلف بتواند آرامش را به جسم و جان ما برگرداند.

خواب راحت در اتاقی زیبا

برای داشتن اطاق خوابی مناسب باید وسایل اتاق‌خواب را به گونه‌ای انتخاب كرد كه حس آرامش را در ما زنده كند. همین احساس در كودكان هم وجود دارد. آنها باید با ورود به اتاق‌خواب‌شان، احساس آرامش بیشتری داشته باشند و به عنوان مثال میان اتاق‌خواب و هال یا پذیرایی تفاوت قائل شوند. پس چیدمان و دكوراسیون اتاق‌خواب كودك اهمیت فراوانی در آسودگی این عضوهای كوچك خانواده دارد.

دیوار، مهم‌ترین قسمت اتاق

به منظور طراحی یك اتاق‌خواب زیبا برای كودكان باید فكری برای دیوارها كرد. امروزه تنوع طرح‌ها و رنگ‌ها برای پوشش دیوارها بسیار زیاد است به همین دلیل باید دقت بیشتری برای انتخاب آنها به كار برد. اگر شما كاغذ دیواری را به رنگ ترجیح می‌دهید بهتر است در حد امكان سلیقه كودك را هم در انتخاب طرح و رنگ كاغذ دیواری دخیل كرد. با این كار اتاق‌خواب كودك برای او مكانی لذتبخش خواهد شد. همچنین بهتر است كاغذ دیواری‌هایی كه دارای طرح‌هایی از بازی‌های رایانه‌ای كه صحنه‌های خشونت را تداعی می‌كند، از گزینه‌های خود كنار بگذارید.

اما اگر برای دیوارها به سراغ رنگ می‌روید، انواع رنگ‌ها را مد نظر داشته باشید. شاید خیلی‌ها فكر می‌كنند رنگ آبی برای پسرها و صورتی برای دخترها مناسب‌تر است، اما فراموش نكنید رنگ‌های دیگری مانند زرد، نارنجی، سبز و... نیز می‌تواند اتاق‌خوابی زیبا برای كودك شما فراهم آورد.

همه را مثل هم رنگ نكنید

در رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق‌خواب كودكان بهتر است طرح یا رنگ یك دیوار با بقیه متفاوت باشد البته اگر شما كاغذ دیواری را برای اتاق‌خواب كودك خود انتخاب كرده‌اید باید برای تغییر در یك دیوار به سازگاری آن با طرح بقیه دیوارها نیز دقت كنید. اما اگر دیوارها را رنگ می‌زنید، دست شما در این زمینه بازتر است. این تفاوت در طرح و رنگ دیوار می‌تواند زیبایی خاصی به اتاق‌خواب كودك بدهد.

پرده مناسب بخرید

انتخاب یك پرده مناسب برای اتاق‌خواب كودك كار چندان دشواری نیست، فقط كافی است به نكاتی كوچك توجه داشته باشید. با توجه به این‌كه كودكان در سنین مدرسه مدت زمانی را در اتاق خود مشغول درس خواندن هستند باید پرده‌ای را انتخاب كنید كه نور را از خود عبور دهد یا قابل كنار كشیدن باشد.

وجود یك كتابخانه در اتاق كودكان حتی در سنین پیش از مدرسه می‌تواند بسیار مفید و در علاقه‌مند كردن آنها به مطالعه موثر باشد

همچنین در طرح پرده هم دقت داشته باشید. طرح‌ها باید متناسب با سلیقه كودك باشد در غیر این صورت او اتاقش را دوست نخواهد داشت و از بودن در آنجا لذت نمی‌برد. اگر دیوارهای اتاق را با كاغذ دیواری طرح‌دار پوشانده‌اید باید سراغ پرده‌های ساده‌تر بروید تا زیبایی دیوار را كاملا نشان دهد.

تختخواب‌های ارزان، اما زیبا

تختخواب‌های زیادی در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار وجود دارد اما خرید تختخواب نو همیشه هزینه زیادی برای خانواده به همراه خواهد داشت. فراموش نكنید خرید همیشه تنها راه‌حل نیست. شما می‌توانید همان تختخواب قدیمی را به گونه‌ای جدید تزئین و با دكوراسیون اتاق كودك هماهنگ كنید. برای این كار كافی است به سراغ رنگ‌های گرم و زنده بروید.

شما می‌توانید با استفاده از یك قوطی رنگ و یك قلم‌مو تختخواب كهنه را به یك تخت زیبا و نو تبدیل كنید. قبل از این كار، دقت داشته باشید اگر تختخواب نیاز به تعمیر دارد ابتدا تعمیرات لازم را انجام دهید.

برای تزئین تختخواب دخترانه می‌توانید از تور هم كمك بگیرید. استفاده از انواع تور نه‌تنها تختخواب كهنه را زیباتر خواهد كرد، بلكه دختر خانم‌ها را هم بسیار خوشحال می‌كند.

همچنین اگر در فكر تعویض ملحفه و روتختی هستید به خاطر داشته باشید اگر روتختی را با پرده اتاق‌خواب هماهنگ كنید به زیبایی و دلنشینی فضای اتاق خواهید افزود.

كتابخانه ساده، اما رنگی

وجود یك كتابخانه در اتاق كودكان حتی در سنین پیش از مدرسه می‌تواند بسیار مفید و در علاقه‌مند كردن آنها به مطالعه موثر باشد. برای تهیه كتابخانه هم لازم نیست بیش از حد خود را گرفتار هزینه‌های سنگین كنید.

خواب راحت در اتاقی زیبا

برای این كار كافی است یك كتابخانه قدیمی را تعمیر كرده و آن را مجدد رنگ كنید تا یك كتابخانه زیبا داشته باشید. فقط یادتان باشد رنگ و ابعاد كتابخانه باید با سایر وسایل اتاق كودك هماهنگ باشد.

میز تحریر پر كاربرد

برای تهیه یك میز تحریر، مهم‌ترین نكته كاربردی بودن آن است. پس از این نكته مهم، دقت داشته باشید ابعاد میز تحریر مورد نظر شما باید با فضای اتاق‌خواب مناسب باشد. محل قرار گرفتن میز تحریر هم بسیار مهم است و باید به آن توجه داشت، میز باید در محلی قرار بگیرد كه نور كافی برای مطالعه داشته و همچنین برای مواردی مانند باز و بسته شدن در اتاق یا كمد مزاحمتی ایجاد نكند.

نورپردازی مناسب

اتاق‌خوابی برای كودكان مناسب است كه نور كافی داشته باشد. برای این منظور باید از لوسترهای ساده‌ای استفاده كرد كه نور را كم نكند. همچنین استفاده از یك چراغ خواب زیبا در اتاق كودكان امری ضروری است كه باید به آن توجه داشته باشیم. اتاق بچه‌ها به‌هیچ‌وجه نباید در طول شب بسیار تاریك باشد.

یك پیشنهاد ارزان برای اتاق‌خواب كودكان

نكته مهم پیشنهاد امروز ما بسیار كم هزینه بودن ساخت آن است و نكته دوم این‌كه همین وسیله ارزان‌قیمت، زیبایی زیادی را به اتاق كودك شما هدیه خواهد داد. برای درست كردن این پیشنهاد، شما می‌توانید یك قاب ساده در ابعاد 60 در 80 (كمی بیشتر یا كمترش به ابعاد اتاق و سلیقه شما باز می‌گردد) تهیه كنید یا از قاب‌های بلا استفاده‌ای كه در منزل دارید كمك بگیرید. سطح پشت قاب را برداشته و به جای آن یك یونولیت بگذارید. روی یونولیت را می‌توانید با پارچه، كاغذ دیواری و كاغذ كادو بپوشانید. نوع و رنگ این پوشش را سلیقه شما و همچنین رنگ دیوار و سایر وسیله‌های اتاق انتخاب خواهد كرد. حالا این قاب بزرگ را روی دیوار نصب كنید و عكس‌های خانوادگی (بویژه عكس كودكتان در سنین مختلف) را به كمك پونز یا سوزن روی آن قرار دهید.

اگر مایل باشید می‌توانید نقاشی‌های كودك خود را روی این قاب بچسبانید. شاید پس از مدتی به دلیل پرشدن سطح قاب، فكر كنید خوب است یك قاب دیگر برای نصب روی یكی دیگر از دیوارها درست كنید. حتما دست به كار شوید و این ایده را به مرحله عمل درآورید، اما پیشنهاد می‌كنیم از كمك كودكتان (در هر سنی كه هست) نیز بهره بگیرید. شاید بتواند یك میخ بكوبد یا كمی سمباده بزند یا قاب را رنگ كند. به هر حال این تجربه شیرین را از او دریغ نكنید.

بخش محیط زندگی تبیان


منبع : جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

آشنایی با دکوراسیون اتاق دوقلوها

ضروری و کاربردی برای یک خانه

چیدمان كتابخانه خانگی

پر رفت و آمد ترین اطاق خانه

چیدمان اتاق عزیزترین‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.