تبیان، دستیار زندگی
فرض کنید دیوارهای اتاق شما به رنگ آبی بسیار کمرنگ و سقف آن به رنگ سفید است؛ لوستری چوبی به رنگ قهوه‌ای تیره از سقف آویخته شده و مبلمان موجود در این فضا دارای پارچه‌هائی به رنگ نارنجی پرتقالی هستند که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان را به خانه بیاورید

دکوراسیون آبی-نارنجی

رنگ به عنوان عنصری نمادین، معانی عمیق و درونی هر اثر و اجزای آن را به نمایش می‌گذارد؛ استفاده از رنگ برای به نمایش گذاشتن ارزش‌های درونی و زیبائی‌ها باعث شده است امروزه ارزش‌های بصری رنگ‌ها بیش از زمان‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس، استفاده خلاقانه از رنگ در طراحی مبلمان و تزئینات داخلی فضای زندگی روزانه، می‌تواند به ریتم زندگی ما معنای عمیق‌تری بدهد.

رنگ‌ها در محیط و در مجاورت با یکدیگر، نمودهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند زیرا تاثیر هر رنگ بر رنگ‌های دیگر، متفاوت است. بنابراین توصیف شخصیت و حالت رنگ‌ها در مجاورت یکدیگر و با توجه به زمینه‌ای که روی آن قرار گرفته‌اند معنا پیدا می‌كند و خاصیت و اثر واقعی هر رنگ، در یک ترکیب رنگی نمود می‌یابد.

در این مقاله سعی داریم شما را با دو رنگ مكمل آبی و نارنجی و تاثیر  آنها بر روی یكدیگر آشنا كنیم.

رنگ آبی جزء یکی از رنگ‌های اصلی است و وقتی در کنار نارنجی که از ترکیب دو رنگ اصلی (زرد و قرمز) تشکیل شده قرار می‌گیرد، یک ترکیب مکمل زیبا به وجود می‌آورد.

دکوراسیون آبی-نارنجی

رنگ آبی یک رنگ سرد است که به تنهائی احساس سردی را به محیط القا می‌كند اما زمانی كه در کنار رنگ نارنجی (یک رنگ ترکیبی داغ و گرم) قرار می‌گیرد، ترکیب زیبا و خیره‌کننده‌ای خلق می‌کند. در واقع این سردی و گرمی در کنار هم آرامش خاصی را در ذهن شما باقی می‌گذارند. آبی دارای تنالیته‌های مختلفی از جمله: آبی اطلسی، آبی اقیانوسی، آبی مایل به خاکستری، آبی سورمه‌ای و... است؛ همچنانكه نارنجی نیز دارای رنگ‌مایه‌های متفاوتی از جمله: نارنجی مایل به زرد،‌ نارنجی مایل به قرمز، نارنجی پرتقالی و... است كه تمام این تنالیته‌ها اگر به درستی در كنار یكدیگر تركیب شوند، می‌توانند منظره چشم‌نوازی به وجود آورند.

اگر محیطی که شما قصد دارید از این دو رنگ در آن استفاده کنید بزرگ است، می‌توانید از تنالیته‌های سیر (پررنگ) هریك از این دو رنگ بهره گیرید و در غیر این صورت، زمینه‌های روشن‌تر آنها را به کار برید تا محیطی بازتر برایتان مهیا شود.

بر روی آن کوسن‌های آبی اقیانوسی قرار گرفته است. برای چنین اتاقی بهتر است فرش كرم رنگ انتخاب كنید و برای پرده پارچه‌هائی به رنگ راه‌راه نارنجی و آبی بیاویزید. حال می‌توانید گرما و صمیمیت را در این محیط تجربه کنید. اگر می‌خواهید بر گرمای این محیط بیافزایید، می‌توانید کاسه‌ای چوبی را که داخل آن هلو، شلیل و زردآلو قرار دارد بر روی میز پذیرائی بگذارید.

رنگ آبی یک رنگ سرد است که به تنهائی احساس سردی را به محیط القا می‌كند اما زمانی كه در کنار رنگ نارنجی (یک رنگ ترکیبی داغ و گرم) قرار می‌گیرد، ترکیب زیبا و خیره‌کننده‌ای خلق می‌کند.

نارنجی، جزء رنگ‌های اشتها آور است كه می‌توانید از این رنگ در محیط آشپزخانه منزل‌تان استفاده کنید؛ اگر آشپزخانه شما کوچک و فاقد نور کافی است و در فصل زمستان برای شما مکانی سرد تلقی می‌شود، با به کارگیری رنگ نارنجی در لوازم و اثاثیه آشپزخانه، این سردی را به گرمائی سوزان تبدیل کنید.

پرده‌های چهارخانه نارنجی و زرد آشپزخانه را به همراه دیوارهای سفید رنگ و سقف نارنجی پرتقالی که لوستری سورمه‌ای در وسط آن نصب شده تصور كنید تا آرامش توام با گرمی را در این محیط به خوبی احساس كنید. وقتی بشقاب‌های آبی رنگ روی میز به همراه لیوانها و زیربشقابیهای نارنجی را در روی این میز بچینید بیشتر جذب این فضا می‌شوید و تمایل دارید تمام وسائل این آشپزخانه (دستمال آشپزخانه،‌ دستکش و...) را به رنگ نارنجی در آورید. برای اینكه زیبایی آشپزخانه‌تان را تكمیل كنید می‌توانید با شیشه‌ای كردن درِ یکی از کابینتها، ویترینی برای نمایش اشیاء سورمه‌ای و نارنجی پرتقالی تهیه كنید.

دکوراسیون آبی-نارنجی

بازی با رنگ‌ها را در سایر فضاهای منزل نیز به كار برید و هراسی از كاربرد رنگ‌های جدید نداشته باشید. به عنوان مثال، اتاق نشیمن فضائی خصوصی و خودمانی است كه باید تا حد ممکن گرم و صمیمی باشد تا افراد خانواده را در کنار هم جمع کند. اتاق نشیمنی را تصور کنید که پرده‌های آن راه راه آبی و سبز باشد، دیوارهای اتاق به رنگ سفید، سقف آن به رنگ آبی روشن رنگ‌آمیزی شده و لوستر اتاق حصیری به رنگ قهوه‌ای روشن باشد، مبلمانی با پارچه‌های نارنجی در داخل اتاق و فرش تزئینی به رنگ تلفیقی نارنجی و آبی، بهترین انتخاب برای مبله كردن اتاق است كه علاوه بر ایجاد صمیمیت، آرامش را نیز به شما هدیه می‌دهد و می‌توانید ساعت‌ها بدون دغدغه و نگرانی به تماشای تلویزیون در یک محیط کاملا خصوصی بپردازید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

چگونه انتخاب کنیم

جایی برای در کنار هم بودن

فضایی دلنشین تر

اتاقی با ایده های نو

میاید بریم پیشواز پاییز

دریایی باشید

به سفیدی برف تا گرمی آتش

زیبا و کم هزینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.