تبیان، دستیار زندگی
كاركنان كارواش ها با صفرشویی دقیقا همین كار شست وشوی كامل داخل اتاقك خودرو و بعد هم قسمت های دیگر را انجام می دهند كه البته هزینه قابل توجهی هم برای شما دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی داخل ماشین ها

خانه تکانی ماشین

كاركنان كارواش‌ها با صفرشویی دقیقا همین كار شست‌وشوی كامل داخل اتاقك خودرو و بعد هم قسمت‌های دیگر را انجام می‌دهند كه البته هزینه قابل توجهی هم برای شما دارد. تمیزكردن روكش‌ها، سطح داشبورد، كفپوش‌ها، سقف و به‌طور كلی بخش داخلی اتومبیل كار ساده‌ای نیست، اما از عهده شما برمی‌آید. یادتان باشد اشتباهات جزئی و استفاده از مواد پاك‌كننده نامناسب می‌تواند باعث از بین‌رفتن یا آسیب‌دیدن تجهیزات داخل اتاقك خودرو شود. این صفحه به شما راهكارهایی پیشنهاد می‌دهد تا به‌صورت حرفه‌ای خودتان اقدام به تمیزكردن بخش‌های داخلی خودرو كنید.

كفپوش‌های زیرپا

تمیز كردن كفپوش‌ها بستگی به جنس آنها دارد. اگر جنس كفپوش خودروی شما پلاستیكی است به‌راحتی می‌توانید به وسیله آب و كف آن را تمیز كنید. اگر سنگ كوچك یا آشغالی هم لابه‌لای برجستگی‌های كفپوش پلاستیكی شما گیر كرده می‌توانید به وسیله یك شیء نوك تیز آن را تمیز كنید. اما اگر كفپوش شما جنس پارچه‌ای یا بافت دارد برای تمیز كردن آن ابتدا باید خاك روی آن را بتكانید و سپس به وسیله شامپو فرش به خوبی آن را تمیز كنید. در آخر كفپوش را زیر آفتاب بگذارید تا به خوبی خشك شود. اگر قسمتی از كفپوش به خوبی خشك نشده باشد موجب پوسیدگی آن می‌شود. برای موكت كف اتومبیل هم باید ابتدا صندلی‌های جلو را باز كنید كه كار چندان سختی نیست. بعد هم این موكت‌ها را با شامپو فرش بشویید و بگذارید كاملا خشك شود.

داشبورد اتومبیل

اكثر افراد برای تمیز كردن داشبورد خودرو از واكس‌های گرانقیمت استفاده می‌كنند اما ما به شما پیشنهاد بهتری برای تمیز و براق كردن داشبورد داریم. ابتدا باید با یك دستمال مرطوب تمام سطح داشبورد را تمیز كنید و بگذارید كاملا خشك شود. سپس به‌وسیله ابر، مقداری وازلین روی سطح آن بكشید به‌طوری كه وازلین به همه قسمت‌های آن برسد. وازلین هم خاصیت تمیز‌كنندگی دارد و هم باعث براق شدن سطح داشبورد می‌شود. فقط حواستان باشد برای براق شدن زیاد، بیش از حد از وازلین استفاده نكنید؛ چرا كه باعث چرب‌شدن سطح داشبورد می‌شود. در ضمن یادتان باشد كه استفاده زیاد از واكس‌های رایج در كارواش‌ها، باعث آسیب‌دیدن قسمت داشبورد می‌شود.

سقف اتاقك

برای تمیزكردن سقف هرگز از جاروبرقی استفاده نكنید چرا كه پارچه‌ای كه به آن چسبیده است بر اثر مكش جاروبرقی حالت خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد سایه روی سطح آن می‌شود. برای تمیز كردن سقف خودرو ابتدا به وسیله یك دستمال نمدار خاك‌های روی آن را تمیز كنید. سپس مقداری شامپو فرش داخل اسپری‌های آبپاش بریزید و به وسیله آن، شامپو فرش را روی سطح پارچه‌ای سقف بپاشید. با یك دستمال نرم یا ابر روی سطح بكشید تا خوب تمیز شود. در آخر به‌وسیله یك دستمال خشك سطح آن را كاملا تمیز كنید. اگر لكه‌ای سمج روی آن وجود داشت می‌توانید از سركه استفاده كنید. گوشه‌ای از یك دستمال را به سركه سفید آغشته كنید و روی آن لكه بكشید. در آخر در‌های خودرو را باز بگذارید تا سقف كاملا خشك شود.

روكش‌های صندلی

روكش‌های صندلی‌ها یكی از قسمت‌هایی است كه هنگام تمیز كردن، افراد را با مشكلات فراوانی روبه‌رو می‌كند. ابتدا باید به جنس روكش‌ها توجه كنید. یادتان باشد روكش‌ها هرجنسی كه داشته باشند قبل از هر كاری باید آنها را به به خوبی جارو كرد. اگر روكش صندلی خودروی شما از جنس چرم طبیعی است از محلول آب و صابون رقیق برای تمیز كردن آن استفاده كنید. توجه داشته باشید كه مقدار صابون در این محلول خیلی باید كم باشد؛ چرا كه ممكن است خاصیت قلیایی صابون به چرم آسیب برساند. قبل از استفاده از محلول، مقداری از آن را روی قسمتی از چرم كه در معرض دید نیست آزمایش كنید. درصورت به‌وجود آمدن هرگونه تغییر رنگ، از استفاده آن خودداری كنید. اگر مشكلی پیش نیامد محلول را توسط یك دستمال نرم روی سطح روكش چرمی بكشید و سپس به سرعت به وسیله یك دستمال خشك، سطح آن را تمیز كنید.

اگر جنس روكش صندلی‌های خودروی شما پارچه‌ای بود محلول آب و جوش شیرین بهترین گزینه است. یك چهارم پیمانه جوش شیرین را داخل یك سطل آب بریزید. اگر می‌خواهید محلول شما كف كند مقداری مایع ظرفشویی هم به محلول اضافه كنید. سپس با یك ابر یا دستمال نرم، محلول را روی سطح روكش بكشید و در آخر با یك دستمال نمدار كف‌های روی آن را بگیرید و بگذارید تا خشك شود. شما می‌توانید لكه‌های سمج مثل لكه‌جوهر خودكار را به وسیله جوش‌شیرین تمیز كنید. مقداری جوش‌شیرین را روی لكه بریزید و بگذارید چند ساعت روی آن بماند، سپس با جاروبرقی جوش شیرین را جمع كنید. این ماده خاصیت لكه‌بری بالایی دارد. البته این راهكار برای روكش‌های پارچه‌ای است. برای از بین بردن لكه‌های سمج روی روكش چرمی می‌توانید از اسپری مو یا همان تافت استفاده كنید. در ابتدا تافت را روی لكه اسپری كنید و سپس به وسیله دستمال نمدار آن را تمیز كنید.

دریچه‌های كولر و بخاری

دریچه‌های كولر و بخاری به‌خاطر داشتن شیار، بخش‌هایی هستند كه به‌راحتی نمی‌توان آنها را تمیز كرد. برای تمیز كردن آنها می‌توانید از چند گوش‌پاك‌كن استفاده كنید. قسمت پنبه دار گوش پاك‌كن را كمی آغشته به سركه سفید كنید و به‌وسیله آن شیار‌های دریچه‌ها را به خوبی تمیز كنید.

چند نكته برای از بین بردن بوهای نامطبوع

بوهای نامطبوع داخل خودرو واقعا آزار‌دهنده هستند و به راحتی از بین نمی‌روند. اینجا به شما راهكارهایی برای از بین بردن این بو‌ها پیشنهاد می‌كنیم: صندلی‌های خودرو را جلو و عقب كنید و اگر آشغال و كثیفی‌ای لابه لای آنها وجود داشت تمیز كنید. با یك وسیله نازك و بلند مثل خط‌كش‌های آهنی لابه لای صندلی‌ها را تمیز كنید تا اگر چیزی درون آنها وجود داشت خارج شود. فقط این كار را آرام انجام دهید تا به صندلی‌ها آسیبی نرسد. فیلتر هوای خودروی خود را عوض كنید. شاید منشا این بوی نامطبوع از آن باشد. مقداری قهوه را داخل یك توری بریزید و روی آن مقداری از عطر مورد علاقه خود را اسپری كنید. به این ترتیب داخل خودروی شما بوی خوشی خواهد گرفت.



همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.