تبیان، دستیار زندگی
برای اولین بار، می خواهند تصویری از حضرت عباس (ع) را در یک سریال تلویزیونی نشان بدهند و این کار، البته حساسیت هایی را ایجاد کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویر حضرت عباس(ع) و حکم یک مرجع

برای نخستین بار چهره حضرت أبا الفضل العباس (ع) در یک فیلم به نمایش در می‌آید. بازیگر این نقش مهم «کاوه فتوحی» (تصویر زیر) است که در قسمت های آینده مجموعه تلویزیونی مختارنامه ساخته «داوود میر باقری» در نقش حضرت عباس (ع) در صحرای کربلا نقش آفرینی خواهد کرد.

نقش حضرت عباس

به گفته «رضا استادی» مدیر روابط عمومی‌ فیلم مختارنامه، تصویر حضرت عباس (ع) با نظر «عزت الله ضرغامی»‌ رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

در همین راستا مسأله را با حضرت آیت الله سید «صادق روحانی» از مراجع تقلید قم در میان گذاشته و نظر ایشان در این مورد را جویا شدیم. متن کامل پرسش ما و پاسخ ایشان به شرح ذیل است:

پرسش: چند روزی است متوجه شدیم که در یکی از سریال های تلویزیون قرار است تصویر حضرت ابوالفضل (ع) را نشان بدهند. بسیاری از مؤمنین ناراحت شده اند. آیا این کار از نظر شرعی مشکلی ندارد؟ و آیا حتما تمام مسائل باید از نظر شرعی مشکل داشته باشند که بد محسوب بشوند باید گفت که دل بسیاری از شیعیان محب اهل بیت(ع) از نشان دادن تصویر حضرت ابوالفضل (ع) ناراحت می شود و هر کسی تصوری نسبت به ایشان دارد که احتمال می رود با ایفای نقش توسط یک هنرپیشه که در آینده در نقش های دیگری نیز بازی خواهد کرد، اثرات سوئی در جامعه داشته باشد؟

به گفته «رضا استادی» مدیر روابط عمومی‌ فیلم مختارنامه، تصویر حضرت عباس (ع) با نظر «عزت الله ضرغامی»‌ رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است

پاسخ: باسمه جلت اسمائه - انسان مرکب از جسم و روح است و تمام فضائل حسنه متعلق به روح است نه جسم بلکه جسم فرمان بردار روح است و هرچه او دستور دهد عمل می کند بنابراین شخصیت و عظمت افراد به روح است و لذا در روایات وارد شده است که اول ما خلق الله العقل و خدای متعال فرمود: و عزتی و جلالی ماخلقت خلقا احب الی منک ایاک آمر و ایاک اثیب و عقل جوهر ملکوتی نورانی است که خدای متعال او را از نور عظمت خودش خلق کرده است و تمام موجودات را از ظلمت عدم به واسطه او نور وجود عنایت فرمود، و لذا پیغمبر(ص) هم می فرمودند: اول ما خلق الله نوری و در روایات دیگر ـ روحی ـ و از نور پیغمبر(ص) انوار انبیاء و اولیاءالله خلق شده اند و یکی از اولیاء بزرگ حضرت ابوالفضل سلام الله علیه است که دارای مقامات عالیه می باشند و هیچ فیلم و نمایش و تصویری ممکن نیست بتواند اندکی از مقام عالی آن حضرت را نشان دهد بنابراین به نظر من صورت حضرت را نشان ندهند زیرا این کار نه تنها در بیان فضائل و برجستگی های شخصیت ایشان موثر نیست بلکه ممکن است به دلایل مختلف حتی در دراز مدت تاثیر منفی نیز در ذهن افراد بگذارد.


منبع: پارسینه

گروه سینما و تلویزیون تبیان