تبیان، دستیار زندگی
هاوکینگ» از روی صندلی چرخدار خود ما را در سفر به دوردست‌ترین و عجیبترین نقاط کیهانی راهنمایی و هدایت کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعطای عالی ترین نشان افتخار

به  «استفان هاوکینگ» فیزیکدان بزرگ قرن

«هاوکینگ» از روی صندلی چرخدار خود ما را در سفر به دوردست ترین و عجیب ترین نقاط کیهانی راهنمایی و هدایت کرد

havking استفان هاوکینگ

«استفان هاوکینگ»  مدالی را که بزرگ‌ترین نشان افتخار برای یک شهروند آمریکایی است دریافت کرد.

پروفسور «هاوکینگ» هم اکنون استاد افتخاری ریاضیات در دانشگاه «کمبریج» و یکی از 16 نفری است که این نشان را دریافت کرده‌اند

گفتنی است، «استفان ویلیامز هاوکینگ» در تاریخ 8 ژانویه سال 1942 در شهر «اکسفورد» در انگلیس متولد شد. خانه پدری وی در شمال «انگلیس» بود اما در طول جنگ جهانی دوم «اکسفورد» مکانی امنی برای کودکان محسوب می‌شد.

وقتی او به سن 8 سالگی رسید خانواده وی به «سنت آلبانز» شهری در حدود 20 مایلی شمال لندن نقل مکان کردند. در سن 11 سالگی استفان به مدرسه‌ «سنت آلبانز» رفت و سپس به کالج دانشگاه آکسفورد که کالج قدیمی پدرش بود رفت. «استفان» مایل به تحصیل در رشته‌ ریاضیات بود اگرچه پدرش پزشکی را ترجیح می‌داد.

در کالج دانشگاه رشته‌ ریاضیات تدریس نمی‌شد بنابراین استفان در عوض رشته‌ فیزیک را انتخاب کرد. پس ازسه سال و در حالی که کار زیادی انجام نداده بود استفان در رشته علوم طبیعی اولین دیپلم افتخاری را کسب کرد.

پس از آن «استفان» برای تحقیقات در رشته‌ «کیهان شناسی» به «کمبریج» رفت که در آن زمان هیچ کس در «آکسفورد» در این حوزه فعالیت نمی‌کرد. استاد وی «دنیس سیاما» بود اگرچه استفان امیدوار بود که با «فرد هویلی» که در این رشته در کمبریج کار کرده بود، تحقیقاتش را انجام دهد.

havking استفان هاوکینگ

پس از کسب دکتری استفان به عنوان اولین محقق انتخاب شد و سپس عنوان محقق تخصصی را در کالج گونویل و کایوس به خود اختصاص داد.

وی پس از ترک موسسه نجوم در سال 1973 به دپارتمان ریاضی کاربردی و فیزیک تئوریک رفت و از سال 1979 مقام استادی Lucasian را در رشته ریاضیات کسب کرد.

این کرسی در سال 1663 با هزینه‌ ریویرند هنری لوکاس، یکی از اعضای پارلمان دانشگاه و به درخواست وی برگزار شد.

این مقام اولین بار نصیب اسحاق بارو و سپس در سال 1669 نصیب نیوتون شد.

«استفان هاوکینگ» بر روی قوانین پایه‌ای که کائنات را اداره می‌کنند کار کرده است. وی با همراهی «روگر پنروس» نشان داد که تئوری عمومی نسبیت انیشتن که اشاره به فضا و زمان دارد، نقطه‌ ‌آغازی در پدیده بیگ بنگ (انفجار بزرگ) و نقطه پایانی در سیاهچاله‌ها دارد. این نتایج نشان می‌دهد که یکی کردن نسبیت عمومی با تئوری کوانتوم امری ضروری است.

تئوری کوانتوم یک دستاورد بزرگ علمی دیگر از نیمه اول قرن بیستم است

یک نتیجه چنین اتحادی که وی کشف کرد این بود که سیاه چاله‌ها نباید کاملا سیاه باشند اما باید پرتوهایی را منتشر کنند و در نهایت از بین رفته و ناپدید می‌شوند.

فرض دیگر این است که کائنات لبه یا مرزی در زمان تصوری ندارد. این امر نشان می‌دهد که روشی که کائنات بر اساس آن آغاز شده‌اند کاملا با قوانین علم تعیین شده است

هاوکینگ که 12 دیپلم افتخاری دارد در سال 1982 جایزه CBE را کسب کرده و دیپلم افتخار بعدی را نیز در سال 1989 به خود اختصاص داد. وی تعداد زیادی جایزه، مدال و پاداش دریافت کرده است و محقق انجمن سلطنتی و عضو آکادمی علوم آمریکا است.

استاد «هاوکینگ» قرار بود، تابستان سال 86 به دعوت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ایران سفر کند که به دلیل نگرانی از شرایط خاص وی، این سفر به آینده موکول شد

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم: گروه دانش و فناوری تبیان