تبیان، دستیار زندگی
تولیت آستان قدس رضوی در آئین اختتامیه جشنواره کتاب سال رضوی گفت: جایگاه رفیعی که اسلام برای کتاب و کتابت با کرامت درنظر گرفته، در هیچیک از تمدن های بشری مشاهده نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه رفیع قلم در اندیشه اسلامی در هیچ تمدنی مشاهده نمی شود

تولیت آستان قدس رضوی در آئین اختتامیه جشنواره کتاب سال رضوی گفت: جایگاه رفیعی که اسلام برای کتاب و کتابت با کرامت درنظر گرفته، در هیچیک از تمدن های بشری مشاهده نمی شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
جایگاه رفیع قلم در اندیشه اسلامی در هیچ تمدنی مشاهده نمی‌شود


 
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، در آئین اختتامیه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی گفت: جایگاه کتابت با کرامت تا مرتبه ای در آموزه های اسلامی ارتقاء یافته که گفته می شود در روز قیامت، نسبت به خون شهید هم برتری دارد.

وی افزود: خداوند متعال در اولین آیاتی که بر وجود مقدس رسول اکرم(ص) نازل فرمود، ایشان را با فرهنگ تدوین و کتابت آشنا ساخت و رسول الله (ص) نیز «مدینه العلم» و «باب العلم» را به جامعه بشری معرفی فرمود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، درباره اهمیت سوگند خداوند متعال بر قلم در آیات کلام الله مجید عنوان کرد: این سوگند به تمام قلم ها و آنچه مستور قلم ها باشد، نیست، بلکه خداوند متعال به قلمی سوگند یاد می کند که نگارنده حق و نشان توحید باشد و کرامت انسانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که ماموریت رسول اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع) برای کتابت آیات وحی، در قله کتابت با کرامت قرار دارد، اظهار کرد: کتابت یکی از فرآورده های بشری است که به بزرگترین صورت بشر تبدیل شده، اما متاسفانه برخی از آحاد بشر نه از این گنجینه بهره می برند و نه به آن می افزایند.

وی از کتاب به عنوان مادر و عصاره تمدن ها یاد کرد و گفت: آنجا که قلم به دستان فرهیخته، دست به قلم برده اند و مطالبی را نگاشته اند، آثار گرانبهایی شکل گرفته که بهره های فراوانی برای انسان ها به همراه داشته است. اما هنوز هم در بسیاری از حوزه های علمی و معرفتی کمبودهای جدی وجود دارد که نویسندگان و فرهیختگان باید نسبت به آن ها اهتمام داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، معارف و مبانی انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از این حوزه ها دانست و افزود: اساس و مبنای انقلاب ما بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی صاحبان فکر، خرد و اندیشه باید کاری سترگ انجام دهند و در راستای تبیین و تدوین فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی قلم بزنند.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با تاکید بر نقش اهالی فرهنگ و ادب در زمینه تقویت مبانی فکری، فرهنگی و اندیشه ای جامعه عنوان کرد: در این مسیر باید ضمن ارج نهادن به آزادی اندیشه و عمل، آثاری ارائه شود که مصون ساز و مسئولیت آفرین باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تلاش های دشمن برای اثرگذاری بر باورها، اخلاق و اندیشه جامعه اسلامی ایران ادامه داد: در این شرایط رسالت صاحبان قلم و اندیشه ایجاب می کند که برای آحاد جامعه، به ویژه جوانان و نوجوانان مصونیت سازی کنند.

وی افزود: ما فرهنگی غنی و تمدنی کهن به نام دین و ارزش های الهی داریم که به ویژه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فرهیختگان و اندیشه ورزان بسیاری با تأسی به آن شکل گرفته و امروز اهالی قلم به عنوان مرزبانان فرهنگی نباید اجازه دهند که مرزهای اندیشه ای جامعه شکسته شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، همچنین با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به مسائل مستحدثه، گفت: گام اول در این مسیر نیازشناسی در حوزه های گوناگون است. در مرحله دوم نیز پژوهشگران و اندیشه ورزان باید برای پاسخگویی به نیازها گام بردارند.

تولیت آستان قدس رضوی با اعلام خبر شکل گیری جریان خادمان علمی حضرت رضا (ع) اظهار کرد: به این طریق قصد داریم پژوهشگران و صاحبنظران فرهیخته و ارادتمند به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) را در راستای بسط و نشر فرهنگ و معارف عالم آل رسول الله(ص) به کار گیریم.

در پایان این آئین با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی برگزیدگان نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی معرفی و تجلیل شدند.


منبع: ایبنا