تبیان، دستیار زندگی
در آیین نکوداشت حمید سبزواری، اهالی فرهنگ و ادب درباره ویژگی های شاعر و معلم شعر انقلاب اسلامی گفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از شاعر انقلاب

در آیین نکوداشت حمید سبزواری، اهالی فرهنگ و ادب درباره ویژگی های شاعر و معلم شعر انقلاب اسلامی گفتند.

بخش ادبیات تبیان
حمید سبزواری

در مراسم تجلیل از حمید سبزواری از وی به عنوان صاحب اشعاری که مانیفست و بیانیه انقلاب اسلامی است و نیز شاعری که به نسل انقلاب آموخت تن به هر رذالتی ندهد و با شرف زندگی کند، یاد شد.به گزارش مهر، در شب میلاد حضرت علی اکبر(ع)، موزه هنرهای دینی امام علی(ع) میزبان آیین نکوداشت حمید سبزواری شاعر و معلم شعر انقلاب اسلامی بود که با حضور جمع زیادی از شاعران کشور و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
در این مراسم مصطفی رحماندوست شاعر پیشکسوت عرصه شعر کودک و نوجوان در سخنانی گفت: من می خواهم به شما بگویم که استاد سبزواری و دوستانش در زمانه ای زیسته اند که نه از پارتی خبری بوده و نه بحث شانس مطرح بوده است. پس علت این شهرت چیست؟ سبزواری در روزگاری که کمتر کسی می پذیرفت شعری مثل «خمینی ای امام»را بسراید، دست به این کار زد. به جبهه ها رفت و الهام گرفت و سرود و حاصلش نیز این پیروزی شد که وقتی در زمان جنگ پخش می شد دل یک ملت را شاد می کرد یا مگر کسی هست که با شعر «شهید مطهر» اندوهگین نشده باشد. عزت عده ای الهی است که گاهی در  مایه های ادبی شاعر حلول می یابد و گاهی هم به خاطر حضور شاعر در موقعیتی ویژه به دست او می رسد. اگر آقای سبزواری در ایام انقلاب جرات نداشت و یا در ایران نبود تاریخ دیگر به او اجازه مشهور شدن نمی داد.

عنایت الهی به شاعر

فاضل نظری دیگر شاعر حاضر در این نشست نیز که برای شعرخوانی دعوت شده بود در سخنانی گفت: اگر هزار بار دیگر هم چنین مراسمی برگزار شود دین آقای سبزواری بر گردن ما  و جریان هنر انقلاب اسلامی باقی است. سن برای ما جز یک عدد چیزی نیست. استاد در همین سن شعرشان چنان درخشان است که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار می گیرد

در این مراسم اسماعیل امینی شاعر و ترانه سرا و منتقد معاصر نیز در سخنانی با اشاره به خاطره زمزمه سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» در روز بازگشت امام راحل به کشور  گفت: یادم هست آن روز روی خاک های بهشت زهرا و بر سر مزار شهیدان همه ما با زمزمه این سرود گریه می  کردیم. امروز هم یک بخش کوچک از آن شعر همه ما را به یاد آن دوران می اندازد. برای هنرمند اقبال بزرگی است که گوینده شادی ها و رنج های ملتش باشد و این نشان از عنایت خدای متعال به او دارد.
حسین اسرافیلی دیگر شاعر حاضر در این نشست نیز در سخنانی عنوان کرد: آقای سبزواری کتاب تاریخ شفاهی یک ملت است و همه وقایع تاریخی رفته بر یک ملت را می توان در شعر و متن او جست.

وجدان بیدار یک ملت

حمید شاهنگیان آهنگساز و از دوستان حمید سبزواری نیز در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: بی انصافی است که آقای سبزواری را تنها در قاب انقلاب سال 57 ببینیم. او وجدان بیدار همه تاریخ عمرش است و بیداری اسلامی را محدود به ایران نکرده است. من از سال های 1328 که او را می شناسم می دانم که با چه دردمندی درباره هر ظلم و ستمی که مشاهده می کرد شعر می سرود.

آنچه سبزواری برای نسل انقلاب بر جای گذاشت

سهیل محمودی شاعر و ترانه سرا نیز در بخشی از سخنرانی خود عنوان کرد: نسل من از بزرگانی مانند استاد سبزواری درس گرفتند و آموختند که نباید خیلی به بی عاری و بی خیالی تن داد.
باید به امکاناتی که از جاهایی می رسد بی تفاوت بود و تن نداد و باید جلوی برخی مسائل ایستاد و البته برای اعتقاد هزینه کرد.برای ما امثال استاد سبزواری روحی را دمیده  است که یادمان می دهد به هر رذالتی  که در این روزگار آدمی را تهدید و تطمیع می کند تن ندهیم. از امثال او درما چیزی قیمتی دمیده شد و البته گاهی هم فراموش می کنیم.

شعر به مثابه مانیفست انقلاب

فاضل نظری دیگر شاعر حاضر در این نشست نیز که برای شعرخوانی دعوت شده بود در سخنانی گفت: اگر هزار بار دیگر هم چنین مراسمی برگزار شود دین آقای سبزواری بر گردن ما  و جریان هنر انقلاب اسلامی باقی است. سن برای ما جز یک عدد چیزی نیست. استاد در همین سن شعرشان چنان درخشان است که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار می گیرد. انقلاب اسلامی در زمان وقوع خود مانیفست و بیانیه نداشت. بهترین بیانیه آن اما در ادبیات ما و با سرودهای امثال آقای سبزواری خلق شد.


منبع: روزنامه خراسان