تبیان، دستیار زندگی
برگزیدگان دومین جایزه ادب و هنر محتشم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران معرفی و تجلیل شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیدگان جایزه محتشم

برگزیدگان دومین جایزه ادب و هنر محتشم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران معرفی و تجلیل شدند.

بخش ادبیات تبیان
برگزیدگان دومین جایزه ادب و هنر محتشم

مراسم اختتامیه دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم، هفتم اردیبهشت، با حضور برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، برزین ضرغامی ضمن خوشامدگویی به حضار با تاکید بر اینکه جایزه هنر و ادبیات محتشم یک جشنواره ادبی است نه یک سوگواره، عنوان کرد: تلاش ما در این نامگذاری بر آن بود تا بتوانیم مضمونی را که به دنبالش هستیم در جامعه جاری کنیم به همین خاطر نام محتشم را انتخاب کردیم و عنوان جشنواره را نیز در این جایزه قرار دادیم. البته برگزاری دومین دوره با کمی تاخیر و چالش روبرو شد که امیدوارم در ادامه و برای برگزاری دوره سوم با چنین مسائلی روبرو نباشیم.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام والمسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان داشت: در میان کشورهای اسلامی، ایران و هنرمندانش این افتخار را دارند که مضامین دینی و اخلاقی را در قالب های مختلف هنری به مردم معرفی می کنند. این موضوعی است که در میان سایر کشورهای اسلامی کم و بیش وجود ندارد، مثلا شاید اعراب در حوزه شعر سابقه خوبی داشته باشند اما در سایر بخش های هنر فقیر هستند.
حشمتی با ابراز خوشحالی از اینکه هنرمندان ایرانی توانسته اند مضامینی را در آثارشان معرفی کنند که مرزها را بشکند و از آن عبور کند، اظهار داشت: ما در باور و فرهنگ خودمان ارزش های زیادی داریم که نیاز به معرفی جهانی دارد و این کار تنها با زبان صورت نمی پذیرد و ابزار هنر برای این مسئله مورد احتیاج است. امیدوارم که برگزاری چنین جشنواره هایی بتواند به رشد معرفی منابع اصیل‌مان در قالب هنری کمک کند.
دیگر سخنران این مراسم ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بود که از حامیان این جشنواره نیز به شمار می رود.
وی در سخنان کوتاه خود با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته برای توسعه عرضه محصولات فرهنگی، گفت: در صندوق اعتباری هنر جدای از بحث های حمایتی در سال گذشته سعی کردیم مسئله اقتصاد هنر مورد توجه جدی قرار بگیرد و به همین خاطر نیز در حوزه عرضه محصولات فرهنگی اتفاقات خوبی افتاد که نمونه اش توزیع و ارائه مناسب محصولات فرهنگی و هنری کشور در کشورهای حوزه خلیج فارس بود. امیدوارم این مسئله در سال جاری نیز بتواند با برنامه ریزی ادامه پیدا کند.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز سخنران پایانی این مراسم بود.
وی بخش هایی از مقاله ای از خود درباره کسایی مروزی به عنوان نخستین شاعری که به مقتل در اشعارش اشاره و آن را خلق کرده، پرداخت و گفت: در خاندان کسایی هیچ نشان و نسبی از اینکه وی و آن خاندان اهل بافتن و یا دوزندگی باشند، دیده نمی شود به همین خاطر گمان ما بر این است که عنوان کسایی به دلیل ارادت وی به اهل بیت از سوی او انتخاب شده است.
به گفته مسجدجامعی این شاعر نخستین شاعر فارسی است که به صورت مستقل مقتل درباره عاشورا سروده است و مجموعه ای از آنها نیز به دست ما رسیده است.
در پایان این مراسم، برگزیدگان دومین جشنواره ادب و هنر محتشم به شرح زیر معرفی شدند:
بخش عکس: سجاد دادپور، علی سراج همدانی، زهره عباس زاده، تهمینه رازقی و عطا رنجبر
بخش فیلم: میکائیل مقیم پور، الله کرم رضایی زاده، پناه برخدا رضایی، رحیم کریم زاده، الهام حامی، علی قدیریان، مرتضی عدلی، مهدی قیصری و مهدی کریمی
بخش پوستر: میثم نامدار، رضا شعبانی، امیرحسین عبادیان
بخش شعر: مهدی جهاندار، احمد حسین پور علوی، علیرضا رجبعلی زاده
بخش نقاشی‌خط: عظیم فلاح، غلامرضا فیروزی، مهرداد فلاح، مریم حاصلی و ماهان حاصلی
بخش داستان: مهین سماواتی، محمدرضا بستک و آریا معصومی
بخش نگارگری: فاطمه بهاری، علی بهمنی، مهری ابوالقاسم، پروین مبین علی، محسن مرادی، مژگان رضایی، امیر حشمتی و خدیجه رجبی
بخش نقاشی: لیلا علوی، مریم حیدری، آرزو نقی زاده، پوران مرآتی و سیما باقرزاده
جوایز این دوره از جشنواره بنا به نظر هیات داوران در بخش های نفرات برگزیده (اول تا سوم) شایسته تقدیر و شایسته تشویق ارائه شد.


منبع: مهر